"התקופה הזו, שהיא מאתגרת לכל אדם, מאתגרת עוד יותר עבור בעלי המוגבלות הפיזית"

בועז הרמן, מנכ"ל איל"ן, מסביר איך גם התמיכה בבעלי מוגבלויות הייתה צריכה להמציא את עצמה מחדש

בועז הרמן, מנכ"ל איל"ן, מה שלומכם בימים אלה?
התקופה הזו, שהיא מאתגרת לכל אדם, מאתגרת עוד יותר את בעלי המוגבלות הפיזית. הבדידות קשה יותר למי שנוספו לו עוד חסמים על יציאה החוצה, חוסר הוודאות קשה עוד יותר למי שתלוי בזולת. ההגבלות הורידו את השלטר על כל הפעילויות שלנו - ממפגשים ועד לקייטנות הקיץ ומפגשי ההעצמה לצעירים ולבוגרים. גם אנחנו היינו צריכים להמציא את עצמנו מחדש כדי לתת להם יותר תמיכה ואינטראקציה. הקמנו קו חם שנותן מענה ורשת ביטחון, העברנו את כל הפעילויות לזום ולקהילות וירטואליות, הקמנו "קמפוס איל"ן", אוניברסיטה חברתית לאנשים עם מגבלות.

האתגר הראשון, מעבר לתקציב, הוא לאפשר פעילות תחת האילוצים ולהניע את המערכת מחדש באופן יצירתי וגמיש. בהיבט התקציבי היה חשש גדול, כי הבנו שעקב המצב גם החברות שלתורמות לנו וגם האנשים הפרטיים עלולים להפסיק לתרום.

פנינו לתורמים והסברנו להם את הצרכים החדשים - הקו החם, הקמפוס הווירטואלי, המיגון והעבודה בקפסולות של מוסדות הדיור והשיקום - וביקשנו שלא יפגעו במימון. התורמים פתחו את הלב הרחב וסיימנו את 2020 במצב מאוזן. עכשיו אנחנו דואגים ל-2021. ב-19.4 יש לנו את יום ההתרמה השנתי, ואנחנו מקווים שהציבור ייענה ויתרום גם כשלראשונה לא יקישו בדלת תלמידי בתי הספר כמו בכל שנה.

המלצה 1

לאחרונה קראתי שוב את "האיש שנרצח פעמיים", ספרו של פרופ' יחיעם ווייץ על חייו, מותו ומשפטו של ישראל קסטנר. אחת הפרשות המרתקות ביותר הקשורות לשואת יהודי הונגריה. מי בשנות החמישים יכול היה בכלל לעכל עסקה עם הנאצים כדי להציל יהודים. זו הייתה דיכוטומיה פוליטית של אדם שהציל עשרות אלפי אנשים, נשפט ונרצח. יש לי גם קשר אישי לנושא: אבא שלי ניצל בזכות קסטנר.

המלצה 2

ממליץ מאוד על הסרט "רק החיות" (אפשר לצפות בנטפליקס). סיפור אנושי חוצה ארצות ויבשות. מתאר השתלשלות של אירועים ושל טרגדיות אנושיות, כשכל הסיפורים כרוכים זה בזה. כמו אפקט הפרפר: דבר שקורה ביבשת אחת משפיע גם על האחרות. כולנו רשת אחת וגורלותינו קשורים זה בזה. הסרט מעורר הרבה מחשבות איך אנחנו קשורים לעולם השלישי, מדוע אירופה לא יכולה להתבדל מהפליטים ועוד. סרט שמעצב תרבות פוליטית וחברתית.