טיסות | בלעדי

טורקיש איירליינס למשרד התחבורה: "החלטות שרירויות שמייצרות אפליה שאינה סבירה באופן קיצוני"

במכתב ששיגר בא-כוחה של טורקיש איירליינס בישראל לשרת התחבורה, לשר הבריאות ולמחלקת בג"צים בפרקליטות, נכתב כי העובדה שהחברה לא נכללת ברשימת החברות היכולות לפעול בנתב"ג, פוגעת בנוסעים רבים ובתחרות ההוגנת בין חברות התעופה • "אין כל הצדקה להעדיף חברה זרה על פני רעותה"

מטוס טורקיש איירליינס / צילום: איל יצהר
מטוס טורקיש איירליינס / צילום: איל יצהר

חברת התעופה טורקיש איירליינס טוענת כי החלטות שרירותיות מובילות לאפליה חמורה בין חברות התעופה, בשעה שלטורקיש איירליינס לא מתאפשר לבצע טיסות לישראל וממנה.

לפני הקורונה, טורקיש איירליינס הייתה חברת התעופה הזרה החזקה בישראל (מבין חברות הלגאסי), בעיקר לאור טיסות המשך מאיסטנבול ליעדים רבים בעולם. גם כעת ישראלים רבים מחזיקים בכרטיסי טיסה ליעדי המשך דרך איסטנבול, אלא שהחברה לא רשאית להפעיל טיסות נוסעים, גם כאשר הוחלט על הקלות במתווה התעופה.

במכתב ששיגר בא-כוחה של טורקיש איירליינס בישראל, עו"ד יאיר גרין, לשרת התחבורה מירי רגב, לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולמחלקת בג"צים בפרקליטות המדינה, מציין עו"ד גרין כי לאחרונה הודיע משרד התחבורה על מתן היתר לחברות תעופה להטיס נוסעים מישראל ואליה, לרבות אל על וחברות התעופה הזרות אייר פראנס, לופטהנזה ואחרות. "נקבעו גם מספר ערים בעולם שאליהן או מהן ניתן לטוס".

במכתב מוזכרים היעדים שנקבעו להפעלת טיסות לתל אביב וממנה: ניו יורק, פריז, לונדון, פרנקפורט וקייב, אליהם יצטרפו גם טורונטו והונג קונג, ותותר הפעלת טיסות גם על-ידי אייר קנדה. בולטת בהיעדרה איסטנבול עם נמל הבית העצום שלה, ממנו מפעילה חברת התעופה טורקיש איירליינס טיסות ליעדים רבים.

"לתדהמת הנהלת טורקיש איירליינס, החברה לא נכללת ברשימת החברות היכולות לפעול בנתב"ג, וגם שדה התעופה באיסטנבול לא נכלל ברשימה. בהתחשב בנתונים האובייקטיבים, נפל פגם מהותי בהחלטה שלא לכלול את טורקיש איירליינס ואת נמל התעופה באיסטנבול ברשימת שדות התעופה.

"ההחלטה מפלה בין טורקיש איירליינס ובין שאר החברות שנכללו ברשימה, ובייחוד מפלה ביחס לחברות התעופה הזרות, מבלי שיהיה טעם או הצדק כלשהו לאפליה זו. הוא הדין ביחס לשדה התעופה באיסטנבול, שאינו שונה במאומה משדות התעופה בערים האחרות שהותרו. ההחלטה פוגעת בנוסעים רבים שמבקשים לטוס עם טורקיש איירליינס, ובכך פוגעת בתחרות ההוגנת בין חברות התעופה השונות. אין כל הצדקה להעדיף חברה זרה על פני רעותה".

"ההחלטה בלתי סבירה באופן קיצוני"

עוד מזכירים בטורקיש כי מנמל התעופה באיסנטבול מפעילה טורקיש טיסות לכ-300 יעדים בעולם, כך שההחלטה שלא לכלול את החברה בלו"ז פוגעת בנוסעים שמבקשים להגיע ליעדים שונים דרך איסטנבול, ויש רבים כאלה. "נוסעים המגיעים אל אותן ערים הנכללות ברשימת שדות התעופה, מגיעים מכל העולם באמצעות חברות תעופה שונות, ולכן אין הצדקה עניינית שלא להתיר לאותם נוסעים להגיע ישירות באמצעות טורקיש איירליינס לישראל", נכתב.

"המדובר במגבלה מלאכותית ובלתי סבירה הגורמת להעדפה חברות תעופה מסוימת על פני אחרות, מבלי שיהא טעם ענייני לכך", נטען. בעניין זה כוונתה של טורקיש היא שממילא בקביעה של 5-7 יעדים, רוב הנוסעים מגיעים מיעדים אחרים, כך שמנגנון טיסות הקוקנשן שיכול לפעול גם מאיסטנבול, נבחר כי יפעל מיעדים אחרים (פרנקפורט, קייב), שפעמים רבות גם מייקרים את עלות הטיסה עבור הנוסעים.

"לא פורסמו קריטריונים שעל-פיהם נקבעו רשימת החברות ושדות התעופה. בהיעדר קריטריונים, ההחלטה היא שרירותית ובלתי סבירה", טוענת טורקיש איירליינס. "ההחלטה מפרה את עיקרון השוויון, היא בלתי סבירה באופן קיצוני ופוגעת באופן ממשי בזכויות היסוד של טורקיש איירליינס, הן בזכויות הקניין שלה והן בחופש העיסוק".

לסיכום מבהירה טורקיש כי אם הפנייה לא תיענה, החברה תפנה לערכאות משפטיות.

הטענה לאפליה מוכרת היטב למשרד התחבורה בעקבות תלונה רשמית שהגיש לאחרונה הממשל האמריקאי, אחרי שחברות התעופה האמריקאיות דלתא ויונייטד לא הורשו לבצע טיסות נוסעים בקווים לארה"ב, לאחר שהמשרד איפשר רק לאל על לבצע טיסות בקו. התלונה עשתה את שלה, והחברות שולבו בלו"ז הקווים לארה"ב גם בטיסות נוסעים.

באותה נשימה איפשר המשרד גם לחברות זרות נוספות להפעיל טיסות מהיעדים שנקבעו כאמור עוד לפני שיוגשו תלונות נוספות. אלא שחברות תעופה ישראליות לא טסות לאיסטנבול, ועל כן במקרה הזה אי-השוויוניות שעליה מלינה טורקיש היא אל מול החברות הזרות האחרות שמורשות לטוס. בסופו של דבר מי שנפגעים הם הנוסעים, שכן כאשר ההיצע קטן, המחיר עולה.

הנוכחות של טורקיש איירליינס בולטת על לוח הטיסות בנתב"ג: לפני פרוץ המגפה, ב-2019, הטיסה טורקיש 1.17 מיליון נוסעים בקווים מישראל ואליה ושיקפה נתח של 5% מהפעילות הבינלאומית בנתב"ג. טורקיה הוגדרה ב-2019 כמדינה שתנועת הנוסעים אליה מישראל הייתה הגדולה ביותר עם 2.3 מיליון נוסעים. אחריה דורגה ארה"ב. נזכיר כי לצד טורקיש איירליינס פועלת גם חברת התעופה פגסוס הטורקית, שמציעה בימי השגרה טיסות בקו.