מהתכנון ועד למפתח: רמ"י מוציאה מכרזים חדשים ורוצה לקצר הליכים

הגזר: מגרשים באזורי ביקוש כמו גבעתיים, פתח תקוה והוד השרון • המקל: הקרקע לא מתוכננת • ברמ"י עומדים לשווק קרקעות לכ-2,000 יח"ד במתכונת חדשה של מכרזי ייזום

שכונת נאות שמיר ברמלה / צילום: רמ"י
שכונת נאות שמיר ברמלה / צילום: רמ"י

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) תפרסם בימים הקרובים סדרת מכרזי מקרקעין במתכונת חדשה. לפי המידע שבידי גלובס מדובר במכרזי ייזום למגרשים לא מתוכננים. המכרזים צפויים לכלול קרקעות לבניית כ-2,000 יח"ד, חלקן באזורי ביקוש מרכזיים כמו גבעתיים, הוד השרון ופתח תקוה. מטרת המהלך היא לשחרר מגרשים מהר, ולרכז מאמצים בפיתוח מתחמים גדולים יותר.

שנת 2020 הסתיימה בירידה ניכרת בהיקף הקרקעות לבנייה ששיווקה רמ"י. זאת הן על רקע הקורונה והן על רקע השיתוק הממשלתי. המהלך שייצא כעת לדרך נעשה ביוזמתו של מנהל רמ"י הנכנס יעקב קוינט, שביוזמתו ייצאו לדרך המכרזים במתווה החדש.

באופן כללי סוג זה של מכרזים מזכיר במידה רבה את מכרזי המקב"תים שהיו נהוגים לפני שנים רבות (מכרזי קרקעות בלתי מתוכננות). במסגרת מכרזי הייזום תשווק רמ"י מגרשים לא מתוכננים ליזמים, שצריכים לבצע עליהן את כל המטלות, החל מהתכנון ועד לבנייה.

למרות שהקרקעות לא מתוכננות, רמת הוודאות לתוכניות לא תהיה נמוכה שכן מדובר בקרקעות שעל רובן קיימות תוכניות מתאר ואחרות, והן ממוקמות בצד שכונות קיימות. לדברי קוינט מדובר בקרקעות בהיקף יחסית קטן, שבהן לרמ"י אין כל יתרון על פני יזמים פרטיים, בכל הקשור לקידום תוכניות מפורטות. על כן היא מעדיפה לשווק אותן במצבן, ולהתמקד בתכנון ופיתוח מתחמי קרקע גדולים.

מתחם הקרקע המעניין ביותר שישווק נמצא ברחוב טבנקין בגבעתיים, שם צפויות להבנות 138 יחידות דיור. במתחם כנרת בהוד השרון ישווק מגרש להקמת 155 יחידות דיור. בפתח תקוה תשווק קרקע במתחם "זקן השומרים" (שכונת הדר גנים) ל-122 יחידות דיור. בירושלים יוצאו למכרזים 4 מגרשים ל-504 יחידות דיור בסך הכל - המכרז הגדול ביותר יתקיים במתחם פי גלילות בעיר, ל-330 דירות השני יהיה ברחוב וואלג'ה במתחם קטמונים, השלישי ברחוב אבא חלקיה בקטמון והאחרון ברחוב אריה קלנר.

עוד יוצאו מכרזים לקרקעות בגבעת עדה, בכפר יונה, בפרדס חנה כרכור ובנאות שמיר שבמערב רמלה, ששם תוצא הקרקע הגדולה ביותר במסגרת הסדרה הנוכחית של מכרזי הייזום, ל-700 יחידות דיור. רמ"י צפויה לצאת במכרזי ייזום דומים גם בהמשך השנה.

בשיחה שקיים גלובס עם קוינט, הוא העריך כי ברבעון הראשון של השנה ישווקו קרקעות ליותר מ-12 אלף יחידות דיור, לעומת 5.9 אלף יחידות דיור ששווקו ברבעון ראשון של 2020.