יינות ביתן | בלעדי

ברקס לעסקה עם דמרי? חברות ביטוח האשראי דורשות ביטחונות של 200 מיליון שקל מיינות ביתן

חברות ביטוחי האשראי דורשות מנחום ביתן להעמיד ערבות בנקאית בסך מחצית החוב לספקים • החברות חוששות מפירעון לבנקים שיותיר את יתר הנושים במצב בעייתי • יינות ביתן: "העסקה מתבצעת כמתוכנן ובתיאום מלא של כל הגורמים"

נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף

חברות ביטוחי האשראי מנסות לעצור את המהלך של נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן, לפרוע את חובותיו לבנקים בלבד באמצעות הלוואה מיגאל דמרי תוך הותרת החוב ליתר הנושים על כנו - כך נודע לגלובס.

בחברות ביטוחי האשראי מציבים הערב (ב') אולטימטום לביתן, לפיו אם לא תינתן להן ערבות בנקאית או ביטחונות דומים בסך מחצית סכום החשיפה, שעומד על כ-400 מיליון שקל, הן לא יוכלו לשמר את מסגרות האשראי של הרשת - מה שעלול להוביל להפסקת פעילותה.

חברות ביטוחי האשראי דורשות ביטחונות בגובה של 200 מיליון שקל כערבות בנקאית, וזאת בנוסף לסכום של כ-240 מיליון שייפרע את החובות לבנקים, כך שבסך-הכול מדובר בסכום כולל של כ-440 מיליון שקל שביתן יידרש להעמיד עוד השבוע. אם לא - בחמישי הקרוב עסקת הפניקס-יינות ביתן תצא לפועל.

גורמים אחרים בשוק מעריכים כי הצדדים - ביתן וחברות ביטוחי האשראי - יוכלו להגיע להבנות על סכום שינוע בין 100-50 מיליון שקל שביתן ודמרי יידרשו להעמיד כבטוחה, אך יאלצו את ביתן להשלים את מכירת הסניפים למתחרות ויקטורי ופרשמרקט בסכום של 285 מיליון שקל.

אתמול (א') נחשף בגלובס כי יינות ביתן מבקשת להשהות את העסקאות עם המתחרות ויקטורי ופרשמרקט, בניסיון לחתום על עסקה עם יגאל דמרי להלוואה של כ-300 מיליון שקל, ולפרוע את חובות הבנקים בלבד.

"אנחנו חושבים שהצלת הרשת תלויה בכך שחברות ביטוחי האשראי ישמרו את הכיסוי הביטוחי שלהן, ובהתאם הן דורשות ביטחונות. חברות ביטוחי האשראי יידרשו במהלך הזה לגבות בלי ביטחונות חברה שנמצאת במצב פיננסי קשה. נמשיך להעמיד את הכיסויים הקיימים רק בהתאם לביטחונות המתאימים", אומרים היום גורמים בענף ביטוחי האשראי.

אותם גורמים מוסיפים: "דמיינו עסקה אחרת. אנחנו מבינים שמצב החברה לא משתפר, וביתן ממשיך לנהל את החברה בפועל, ואנחנו חייבים להמשיך להגן על הרשת ועל הספקים שלה"; ומציינים: "ברגע שנוריד אפילו במעט את המסגרות - הרשת לא תוכל להתקיים. אם טובת הרשת היא שהפניקס תיכנס, זו העדפה שלנו". אותם גורמים מוסיפים כי קיימת תחושה שדמרי וביתן אינם מבינים את המורכבות של המציאות הנוכחית.

אתמול דווח בגלובס כי ביתן מנסה להוביל מהלך במסגרתו החוב לבנקים ייפרע, ותושהה העסקה עם המתחרות ויקטורי ופרשמרקט למכירת 16 סניפים בתמורה ל-285 מיליון שקל. זאת, בניסיון לעקוף את חברות ביטוחי האשראי. חברות ביטוחי האשראי הפועלות כיום בענף הם כלל ביטוחי אשראי, בססח וקופאס.

ביום חמישי הקרוב יחול הדד-ליין הסופי בעסקה של קבוצת משקיעים, שכוללת את חברת הפניקס, ארקין וקרן כלירמרק. במסגרת העסקה, הקבוצה תרכוש 66% מהרשת בתמורה להזרמה של 300 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 150 מיליון שקל "לפני הכסף". ככל שלא תימצא חלופה, תושלם עסקה במתווה הזה על אף ההתנגדות של ביתן.

מיינות ביתן נמסר: "אנחנו מכחישים את הטענות. כלום לא נעצר, אנחנו עובדים בתיאום מלא עם חברות האשראי, והעסקה מתבצעת כמתוכנן ובתיאום מלא של כל הגורמים".