איטורו תהפוך לאחת מ-10 הישראליות הגדולות ביותר: תמוזג ל-SPAC לפי 10 מיליארד דולר

פלטפורמת המסחר שהקימו האחים אסיא נהנתה מעלייה חדה בפעילותה בתקופת הקורונה: ההכנסות ב-2020 זינקו בכ-150% ל-605 מיליון דולר • צופה הכנסות של מעל מיליארד דולר השנה • בין המשקיעים בחברה: האחים אלי וניר ברקת, ליאון רקנאטי, חמי פרס, יונתן קולבר ודיוויד אסיא, אביהם של היזמים

יוני אסיא, מייסד ומנכ''ל איטורו / צילום: יח''צ eToro
יוני אסיא, מייסד ומנכ''ל איטורו / צילום: יח''צ eToro

נמשכת הזרימה של חברות טכנולוגיה ישראליות לוול סטריט באמצעות מיזוג לחברת SPAC והנפקה לפי שווי חלומי. לראשונה מאז הגיע שיגעון ה-SPAC לסטארט-אפים מישראל, מטפס שווי החברה הממוזגת ל-SPAC לכ-10 מיליארד דולר. מדובר בפלטפורמת המסחר איטורו (eToro), רשת חברתית להשקעות, הצפויה להפוך לציבורית דרך מיזוג עם ספאק בהובלת אשת העסקים והבנקאית האמריקאית בטסי כהן. העסקה מתבצעת לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר בהשלמת העסקה, המשקף לפעילות איטורו שווי (Enterprise Value) של 9.6 מיליארד דולר, משום שלאחר המיזוג יהיו לחברה 800 מיליון דולר במזומן נטו.

העסקה עם חברת הספאק FinTech Acquisition Corp V, שכהן היא יושבת הראש שלה, תעניק לחברה הממוזגת שווי של 10 מיליארד דולר. היא כוללת גם גיוס של מעל 650 מיליון דולר, סכום שיוזרם בין היתר מסופטבנק, ION, וולינגטון ופידליטי (הספאק המדובר גייס כבר 250 מיליון דולר בדצמבר). מניית הספאק עלתה לאחר הדיווח על המיזוג בשיעור דו-ספרתי. כהן מובילה גם את הנפקתה של חברת הפינטק הישראלית פיוניר - שמתוכננת להתמזג עם ספאק אחר שלה - FTAC Olympus Acquisition, לפי שווי של 5 מיליארד דולר. גולדמן זאקס שימש כיועץ של איטורו, וסיטי היה היועץ של הספאק.

מצגת שפרסמה איטורו למשקיעים עולה כי הכנסותיה ב-2020 היו 605 מיליון דולר, צמיחה של 147%. ההכנסות נטו, בניכוי עלויות/הכנסות ממסחר, הסתכמו ב-2020 ב-544 מיליון דולר לעומת 252 מיליון דולר שנה קודם לכן. במקביל צמחו הוצאות השיווק ב-91% בשנה זו, ל-229 מיליון דולר. ה- EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב-95 מיליון דולר, גבוה משמעותית מ-11 מיליון דולר שנרשמו ב-2019 אך נמוך לעומת הסכומים שרשמה ב-2017-2018.

החברה מפרסמת תחזית לשנים הקרובות, ולפיה היא צפויה לצמוח במהירות בשנים הבאות, וכבר בשנה זו תעקוף את רף מיליארד הדולר בהכנסות, וב-2025 תרשום הכנסות של מעל 2.5 מיליארד דולר. הצפי בחברה הוא שה- EBITDA יקטן משמעותית ב-2021, ל-15 מיליון דולר בלבד, אך יצמח בהמשך ויגיע ל-700 מיליון דולר ב-2025.

 
  

 "רשת ההשקעות החברתית המובילה בעולם"  

איטורו, המאפשרת להשקיע במגוון נכסים (בין היתר במניות, סחורות, מדדים ומטבעות קריפטו), דיווחה על צמיחה גדולה בנפח הפעילות בתקופת הקורונה. ב-2020 נוספו לה מעל 5 מיליון משתמשים רשומים חדשים, והכנסותיה היו מעל 600 מיליון דולר, צמיחה של 147%.

לדברי החברה, בעוד שב-2019 הצטרפו לחברה 192 אלף משתמשים חדשים בממוצע מדי חודש, ב-2020 המספר עלה ל-440 אלף ואילו בינואר 2021 נוספו לה 1.2 מיליון משתמשים חדשים. מנתוני החברה עולה כי ב-2020 בוצעו באיטורו 27 מיליון פקודות מסחר בחודש, ובינואר 2021 המספר עלה ל-75 מיליון. באיטורו מועסקים 1,100 עובדים, כ-700 מהם בישראל.

"הקמנו את איטורו מתוך חזון, לפתוח את השווקים הגלובליים ולאפשר לכל אדם להשקיע ולסחור באופן פשוט ונגיש. היום, איטורו היא רשת ההשקעות החברתית המובילה בעולם. המשתמשים שלנו מגיעים לאיטורו כדי להשקיע, אך גם כדי ליצור קשר עם משקיעים אחרים, לבחון, לעקוב ולהעתיק באופן אוטומטי משקיעים מצליחים מכל העולם," אמר יוני אסיא, מייסד ומנכ"ל איטורו. "יצרנו קטגוריה חדשה של ניהול השקעות- השקעה חברתית - ואנחנו מובילים בשוק זה כפי שמעידה ההתרחבות המהירה שלנו".

בטסי כהן, יו"ר FinTech V אמרה: "כחלוצה באבולוציה של SPACs, חברת האם שלנו תרה אחר חברות בעלות צמיחה נרחבת, בקרות יעילות וצוותי ניהול מצויינים. איטורו עונה על שלושת הקריטריונים האלה. בשנים האחרונות, ביצרה איטורו את מעמדה כרשת החברתית להשקעות המובילה מחוץ לארה"ב, התוותה את תכניותיה לשוק האמריקאי וגיוונה את ערוצי ההכנסה שלה. כעת היא נמצאת בנקודת צמיחה משמעותית ואנו מאמינים כי היא ממוצבת באופן יוצא דופן לנצל הזדמנות זו".

הדיווח אודות איטורו מצטרף לדיווח השבוע בבלומברג ולפיו חברת איירון סורס הישראלית מנהלת מגעים למיזוג עם ספאק אחר, תומא בראבו אדוונטג', בעסקה שהיקפה 10 מיליארד דולר גם כן. איירון סורס מציעה פלטפורמה שמאפשרת למפתחי אפליקציות, בעיקר משחקים, לשלב בתוכן פרסומות.

חברות ספאק (Special Purpose Acquisition Company) מגייסות כסף ממשקיעים מבלי שיש להן פעילות, במטרה למזג לתוכן חברה קיימת תוך פרק זמן מוגדר מראש, לרוב של 24 חודשים. ב-2020 הגיעה התופעה הזו לשיא, והמגמה נמשכת גם ב-2021. המשמעות היא שיש כיום עשרות רבות של חברות ספאק עם יתרות מזומנים גדולות שמחפשות יעדים לרכישה בשוק הפרטי, וכמובן מגיעות גם לישראל.

בין המחזיקים - האחים ברקת עם כ-10%

איטורו הוקמה על-ידי האחים יוני ורונן אסיא יחד עם דודו רינג ב-2007, וגייסה ב-14 שנותיה כ-162 מיליון דולר למימון פעילותה. בראיון אשתקד אמר יוני אסיא כי "הפלטפורמה העיקרית שלנו היא רשת השקעות חברתית, שבה כל משקיע יכול לראות באילו נכסים סוחרים משקיעים אחרים, בין שאלה מניות, מדדים או מטבעות דיגיטליים". סבב הגיוס האחרון של החברה הושלם ב-2018, אז הוערך שוויה ב-800 מיליון דולר בלבד. 

לפי נתוני חברת המחקר IVC, בסוף 2020 בוצעה עסקת Secondary - כלומר עסקה שבה משקיע קיים באיטורו מכר מניות - שהיקפה היה 50 מיליון דולר, ושווי החברה בה הוערך ב-2.5 מיליארד דולר. כלומר תוך 3 חודשים שווי החברה זינק בערך פי 4.

בסבב הגיוס האחרון ב-2018 השתתפו בין היתר BRM , Artemis Group של האחים אלי וניר ברקת (שמחזיקים על פי ההערכות כ-10% מהחברה בשווי של מיליארד דולר), גלנרוק, Venture51, Korea Investment Partners וכן משקיעים פרטיים: יונתן קולבר, דיוויד אסיא (לשעבר מנכ"ל מג'יק ואביהם של מייסדי החברה), חמי פרס, גיא גמזו, אבנר סטפק ועוד.

דרך פופולרית להפוך לחברה ציבורית

ספאק היא אמנם לא תופעה חדשה בשוקי ההון, אך ב-2020 השימוש בכלי זה פרץ את כל הגבולות: ברמת היקפי ההון שגויסו לחברות ספאק, במספר הגיוסים וגם במודעות לתופעה ובקבלתה. עד לשנה שעברה, הנפקה ראשונית (IPO) של חברה בבורסה נחשבת ל"דרך המלך" להפיכה של חברה פרטית לציבורית, אך כיום חברות שבעבר אולי לא היו נחשבות למועמדות למיזוג עם ספאק עושות זאת בשמחה.

הסיבה המרכזית לפופולריות היא כמובן השווי הנדיב שאפשר לקבל במיזוג עם ספאק. העובדה שכל כך הרבה כסף גויס ומחפש רכישות מובילה לתחרות בין חברות הספאק השונות, והתחרות הזאת, כך נראה, מובילה לעליית שוויים ולמכפילים נדיבים.