בתנאים מחמירים: רשות התחרות אישרה את עסקת מגה-אור דסק"ש

מגה אור תרכוש 29.9% מדסק"ש • עם זאת, הצדדים מחויבים למכור את נכסי ישפרו במודיעין ובקריית גת לפני שיוכלו לבצע את המיזוג • בנוסף, הממונה על התחרות אסרה על מכירת ישפרו לביג

צחי נחמיאס, בעל השליטה במגה אור / איור: גיל ג'יבלי, גלובס
צחי נחמיאס, בעל השליטה במגה אור / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, אישרה היום תחת תנאים את המיזוג בין מגה אור לדסק"ש. משמעות ההחלטה היא שמגה אור תוכל לרכוש 25% ויותר ממניות דסק"ש, כלומר 29.9% כפי שהיא מתכננת.

עם זאת, על פי התנאים שקבעה הממונה, הצדדים יחויבו למכור את נכסי חברת ישפרו במודיעין ובקריית גת לפני שיוכלו לבצע את המיזוג. ישפרו היא חברה נכדה של דסק"ש, שמחזיקה במרכזים מסחריים בקריית גת ובמודיעין, שמתחרים במרכזים מסחריים בהם שותפה גם מגה אור.

מגה אור פועלת בתחום ייזום, החזקה, תפעול והשכרה של נכסי נדל"ן, ובפרט מרכזים מסחריים ומרכזים לוגיסטיים. כיום, דסק"ש מחזיקה במספר חברות הפועלות בענפים שונים, ביניהן בחברת ישפרו חברה ישראלית להשכרת מבנים בע"מ אשר עוסקת גם היא בתפעול והשכרה של מרכזים מסחריים.

"בדיקת הרשות באזורים בהם פועלים הצדדים הביאה לכדי מסקנה שהצדדים יחזיקו בנתח שוק משמעותי במודיעין וקריית גת ולכן באותם אזורים המיזוג עלול להביא לפגיעה בתחרות ובצרכנים", נכתב בהודעת רשות התחרות.

עוד מסרה הרשות, כי "לאחר בחינה מעמיקה של המיזוג החליטה הממונה לאשר את המיזוג בכפוף לתנאים שיחייבו את מכירת המרכזים המסחריים של ישפרו במודיעין (ישפרו סנטר) ובקריית גת. על המכירה של המרכזים האלה להתבצע קודם לרכישה של דסק"ש על ידי מגה אור (Fix it first). הממונה קבעה מספר תנאים שנועדו להבטיח כי מכירת נכסי ישפרו תעשה לגורם שיתחרה בצדדים למיזוג ובכלל זה קבעה שנכסי ישפרו לא ימכרו לביג מרכזי קניות".

משמעות ההודעה היא, שביג לא תוכל להשלים את רכישת נכסי ישפרו במודיעין תמורת 425 מיליון שקל, כפי שסיכמה לאחרונה. העסקה נועדה להקל על אנשי העסקים ירון אדיב וכידן דהרי להשלים את רכישת ישפרו מידי נכסים ובניין (חברה בת של דסק"ש) תמורת 800 מיליון שקל.

בנוסף הבהירה הממונה לצדדים, כי גם רכישה של אחזקות מיעוט בדסק"ש אשר אינה מחייבת אישור מיזוג, עשויה לעלות בנסיבות מסוימות כדי הסדר כובל פסול, ועל הצדדים לבחון כל רכישה של אחזקות מיעוט בדסק"ש על רקע דברים אלה. מדובר בקביעה קשה כנגד מגה אור, שתכננה בשלב הראשון לרכוש רק 24.9% ממניות דסק"ש במטרה להימנע מהצורך באישור הממונה.

אתמול התקבל אישור שר התקשורת לעסקת רכישת השליטה בדסק"ש בידי מגה אור ושותפיה, ומשכך מחויבת מגה אור להשלים את השלב הראשון בעסקה בתוך חמישה ימי עסקים מיום קבלת האישור.