קנס של 9 מיליון שקל לתנובה בשל הטעיית צרכנים במכירת מוצרי עוף

לפי הרשות להגנת הצרכן, תנובה הטעתה צרכנים במכירת מוצרי עוף כאשר הציגה מצג לפיו היא מעורבת בייצורם ובהבטחת איכותם, למרות ש"בפועל שימשה רק כמפיצה של המוצרים" • מדובר בקנס יוצא דופן בהיקפו כשמבחינת הרשות

אייל מליס, מנכ"ל תנובה / צילום: איל יצהר
אייל מליס, מנכ"ל תנובה / צילום: איל יצהר

הרשות להגנת הצרכן הטילה על תנובה קנס של כ-9 מיליון שקל בגין "הטעיה צרכנית" - כך נודע לגלובס. מדובר בהפחתה של כ-2 מיליון שקל לעומת גובה הקנס המקורי שברשות רצו להטיל על חברות המזון בתחילה, שעמד על 11 מיליון שקל, וזאת משום שלא היו לה הפרות קודמות.

לפי הרשות להגנת הצרכן, תנובה הטעתה צרכנים במכירת מוצרי עוף כאשר הציגה מצג לפיו היא מעורבת בייצורם ובהבטחת איכותם, למרות ש"בפועל שימשה רק כמפיצה של המוצרים". מדובר בקנס יוצא דופן בהיקפו כשמבחינת הרשות, הוא "מדגיש את חומרת ההפרות שנעשו על-ידי החברה".

החקירה נגד תנובה נפתחה בעקבות מידע שהגיע לרשות, וממנה עולה כי בשנים 2015-2017 תנובה שיווקה עשרות סוגי מוצרי עוף וחלקי עוף באריזות הנושאות את השם "תנובה". במסגרת זו הבטיחה החברה לצרכנים כי היא עושה הכול כי להבטיח את איכות המוצר עם לוגו בולט של החברה.

שם היצרנית: קורניש חן

ואולם, המוצרים האמורים יוצרו על-ידי חברת קורניש חן ולא על-ידי תנובה, ומעורבותה של תנובה באה לידי ביטוי רק במתן שירותי הפצה למוצרים אלה. קורניש חן היא למעשה חברת בת של א.ת עופות, אשר בזמנו הייתה תנובה שותפה בה והחזיקה 50% מהמניות, אולם מאז המניות שלה נמכרו והיא אינה שותפה בה.

במקרה זה, גורסים ברשות, תנובה היא גורם ותיק ומרכזי מאוד בתחום מוצרי העוף, ונהנית ממוניטין רב. המסרים שנשאו המוצרים כללו הן את לוגו תנובה והן אמירות מפורשות לגבי אחריותה של תנובה לטיב המוצרים, ועל כן לשיטתם "מסרים אלה עלולים להטעות את הצרכן" בנוגע לקשר בין מוצרים אלה לבין תנובה, בכך שהם מציגים את המוצרים כמוצרים של תנובה, ומותירים את הרושם כי לתנובה מעורבות מלאה בכל, על כל המשתמע מכך.

בפועל, הקשר של תנובה למוצרים אלה בא לידי ביטוי בהפצתם לקמעונאים, ולא בייצור המוצרים, המתבצע כולו על-ידי קורניש חן. דבר זה, לפי הרשות, מהווה מעשה העלול להטעות צרכן בעניין מהותי בעסקה.

"זהו ניצול בוטה של האמון שהציבור נתן לחברה. הרשות ממשיכה בפעילותה נגד חברות המטעות את הצרכנים ותביא לדין כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים" מסרה לגלובס אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין.

מתנובה נמסר בתגובה: "החברה סיפקה בשעתו שירותי הפצה ולוגיסטיקה למוצרי עוף שיוצרו על-ידי חברת קורניש חן, אשר 50% מהאחזקות בה הוחזקו על-ידי תנובה באותה עת. תנובה סבורה שהעיצום הוטל שלא כדין, ולכן הגישה עליו ערעור התלוי ועומד בבית המשפט".