יינות ביתן | ניתוח

הקרב מול חברות ביטוח האשראי: רגע האמת של רשת יינות ביתן מתקרב

ההלוואה בסך 300 מיליון שקל שאמור ביתן לקבל מיגאל דמרי פותרת רק את הבעיה שלו מול הבנקים • חברות ביטוחי אשראי דורשות ביטחונות נוספים בהיקף של 200 מיליון שקל

סניף של יינות ביתן / צילום: איל יצהר, גלובס
סניף של יינות ביתן / צילום: איל יצהר, גלובס

ההכרעה ביום חמישי מתקרבת: האם נחום ביתן יצליח לשמור בידיו את השליטה ברשת קמעונאות המזון שהקים באמצעות הלוואת ענק מאיש הנדל"ן יגאל דמרי, או שיאבד את השליטה לטובת עסקה עם קבוצת משקיעים בהובלת הפניקס, לה הוא מתנגד בתוקף?

כפי שנחשף בגלובס, גורמים בענף חברות ביטוחי אשראי מנסים לעצור את המהלך של ביתן לפרוע את חובותיו לבנקים בלבד באמצעות הלוואה מיגאל דמרי, תוך הותרת החוב ליתר הנושים על כנו. בחברות האשראי הציבו השבוע אולטימטום לביתן, לפיו אם לא תינתן להן ערבות בנקאית או ביטחונות דומים בסך מחצית סכום החשיפה, שעומד על כ-400 מיליון שקל, הן לא יוכלו לשמר את מסגרות האשראי של הרשת, מה שעלול להוביל להפסקת פעילותה.

זאת, משום שלפחות חלק מהן, רואות בסכום החשיפה הזה חוב לכל דבר, כך שלשיטתן יש להתייחס אליו באופן דומה ליתר החובות של הרשת, בהם חוב של כ-240 מיליון שקל לבנקים - הפועלים ומזרחי, חוב של כ-90 מיליון שקל לספקים, וחוב נוסף של כ-35 מיליון שקל בגין הלוואה לחברת לב ברון.

לקראת הסכמות על ביטוח האשראי?

מנגד, גורמים אחרים בשוק מעריכים כי הצדדים - ביתן וחברות ביטוחי האשראי - יוכלו להגיע להבנות על סכום נמוך בהרבה, שינוע בין 100 ל-50 מיליון שקל, שביתן ודמרי יידרשו להעמיד כבטוחה, או להבנות אחרות. לטענת הגורמים, לא כל החברות בענף דרשו מביתן ערבויות.

ואולם, הצעד הזה יידרוש מביתן להגדיל פעם נוספת את גובה ההלוואה מדמרי, או להשלים את מכירת הסניפים למתחרות ויקטורי ופרשמרקט, בסכום של 285 מיליון שקל. ככל שייבחר במכירת סניפים, ביתן יידרש לשלם מחיר של ירידה ניכרת בהכנסות וברווח הנקי של הרשת, פגיעה בתנאי הסחר וגם קיצוץ ניכר במטה.

"אנחנו חושבים שהצלת הרשת תלויה בכך שחברות ביטוחי האשראי ישמרו את הכיסוי הביטוחי שלהן, ובהתאם הן דורשות ביטחונות. חברות ביטוחי האשראי יידרשו במהלך הזה לגבות בלי ביטחונות חברה שנמצאת במצב פיננסי קשה", אומרים גורמים בענף ביטוחי האשראי, תוך שהם מבהירים: "נמשיך להעמיד את הכיסויים הקיימים רק בהתאם לביטחונות המתאימים".

עוד מוסיפים הגורמים: "דמיינו עסקה אחרת, אנחנו מבינים שמצב החברה לא משתפר וביתן ממשיך לנהל את החברה בפועל, ואנחנו חייבים להמשיך להגן על הרשת ועל הספקים שלה", תוך שהם מציינים: "ברגע שנוריד אפילו במעט את המסגרות - הרשת לא תוכל להתקיים. אם טובת הרשת היא שהפניקס תיכנס - זו העדפה שלנו".

אותם גורמים ממשיכים ואומרים כי קיימת תחושה שדמרי וביתן אינם מבינים את המורכבות של המהלך שהם מקדמים.

כך או כך, ביתן ממשיך לפעול באופן נמרץ על מנת להגיע להבנות מול חברות ביטוחי האשראי, אחרת הוא ייאלץ ביום חמישי הקרוב לראות כיצד השליטה ברשת הקמעונאות שייסד עוברת לידי קבוצת הפניקס.

הבנקים נתנו אור ירוק לפירעון החוב

הצעד הזה מתרחש לאחר שהבנקים נתנו אור ירוק לנחום ביתן לפרוע את החוב שלהם באמצעות הלוואה מידי דמרי בסכום של כ-300 מיליון שקל שהייתה אמורה לצאת לפועל השבוע ביום שלישי.

בכל אופן, בשלב הנוכחי, חברות ביטוחי אשראי דורשות ביטחונות בגובה של 200 מיליון שקל כערבות בנקאית, וזאת בנוסף לסכום של כ-240 מיליון שייפרע את החובות לבנקים. כך שבסך-הכול, מדובר בסכום כולל של כ-440 מיליון שקל שביתן יידרש להעמיד עוד השבוע, או סכום של כ-340 מיליון שקל, אם יצליח להגיע לפשרה מול חברות ביטוחי האשראי. אם לא, כאמור בחמישי הקרוב עסקת הפניקס תצא לפועל. 

השבוע נחשף בגלובס כי יינות ביתן מבקשת להשהות את העסקאות עם המתחרות ויקטורי ופרשמרקט, בניסיון לחתום על עסקה עם יגאל דמרי להלוואה של כ-300 מיליון שקל, ולפרוע את חובות הבנקים בלבד. במסגרת זו ביתן מנסה להוביל מהלך במסגרתו החוב לבנקים ייפרע, והעסקה עם המתחרות ויקטורי ופרשמרקט למכירת 16 סניפים בתמורה ל-285 מיליון שקל תושהה. זאת, מתוך כוונה לעקוף את חברות ביטוחי האשראי. חברות ביטוחי האשראי הפועלות כיום בענף הם כלל ביטוחי אשראי, בססח וקופאס.

ביום חמישי הקרוב יחול הדד-ליין הסופי בעסקה במסגרתה קבוצת משקיעים שכוללת את חברת הפניקס, ארקין וקרן כלירמרק תרכוש 66% מהרשת בתמורה להזרמה של 300 מיליון שקל לפי שווי חברה של 150 מיליון שקל "לפני הכסף". ככל שלא תמצא חלופה, תושלם עסקה במתווה הזה על אף ההתנגדות של ביתן.

מיינות ביתן נמסר: "אנחנו מכחישים את הטענות. כלום לא נעצר אנחנו עובדים בתיאום מלא עם חברות האשראי והעסקה מתבצעת כמתוכנן ובתיאום מלא של כל הגורמים".