משרד הבריאות ממליץ להגביל הגעת עובדים לא מחוסנים לעבודה במגזרים מסוימים

חוות-דעת חדשה של ד"ר שרון אלרעי פרייס ממשרד הבריאות תומכת בהגבלת כניסת עובדים לא מחוסנים למוסדות חינוך, לבתי אבות ולמקומות שנקבעו במסגרת התו הירוק • חוות-הדעת הוגשה היום לביה"ד לעבודה במסגרת תביעה של סייעת בכוכב יאיר שהורחקה מעבודתה מאחר שלא התחסנה וסירבה להציג בדיקת קורונה שלילית

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות / צילום: פאול אורלייב
ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות / צילום: פאול אורלייב

חוות-דעת חדשה של משרד הבריאות תומכת בהגבלת כניסת עובדים לא מחוסנים למוסדות חינוך, לבתי אבות ולמקומות שנקבעו במסגרת התו הירוק (בהם חדרי כושר, מופעי תרבות ומסעדות).

לפי ההמלצה אותה כתבה ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, יש להחיל על עובדים במקומות עבודה אלו את מדיניות התו הירוק, כך שיוכלו להגיע לעבודה רק עובדים מחוסנים מחלימים או מי שיציגו בדיקת קורונה שלילית.

חוות-הדעת של אלרעי פרייס הוגשה היום (ד') לבית הדין האזורי לעבודה על-ידי המחלקה לדיני עבודה בפרקליטות המייצגת את היועץ המשפטי לממשלה, זאת במסגרת תביעה של סייעת העובדת במועצה המקומית כוכב יאיר אשר הורחקה מעבודתה מאחר שלא התחסנה וסירבה להציג בדיקת קורונה שלילית.

השופטת מירב קליימן דרשה מהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, להעביר את עמדתו בנוגע לסוגיית הגעתן לעבודה של עובדות הוראה. זאת לאחר שבשבועות האחרונים נבחנת טיוטת הצעת חוק במשרדי הממשלה, אך טרם התקבלה החלטה בנוגע לנוסח הסופי. לאור היעדר קביעת מדיניות על-ידי הממשלה, השבוע הוגש בג"ץ על-ידי עשרות הורים נגד עבודתן של מורות לא מחוסנות.

לגלובס נודע כי העיכוב בקידום הצעת חוק שתאסור על עובדים לא מחוסנים להגיע לעבודה בסקטורים מסוימים, מתעכבת בשל מחלוקת קשה בין משרד הבריאות ומשרד האוצר בנוגע לקביעת המדיניות. זאת מאחר שלהטלת מגבלות על העובדים יש השלכות כלכליות כבדות-משקל שיתגלגלו לפתחו של האוצר. במשרד המשפטים, שניסח את טיוטת הצעת החוק, ממתינים להחלטת הדרג המדיני, ובינתיים העובדים הלא מחוסנים בכל הסקטורים, ובהם עובדי הוראה, ממשיכים להגיע לעבודה ללא כל הטלת מגבלות.

להחלטה של השופטת קליימן תהיה השלכת רוחב על כל המשק. היועמ"ש מנדלבליט ביקש לעכב את ההחלטה בשל הדיונים המתקיימים בנוגע להצעת החוק, אך השופטת לא קיבלה את עמדתו וחייבה אותו להגיש עמדה. בהמשך לכך הוגשה חוות-הדעת של אלרעי פרייס על-ידי נציגות המדינה.

חוות-הדעת של אלרעי פרייס קובעת כי "כניסתם של עובדים לא מחוסנים למקומות עבודה, ובפרט מקומות עבודה בסיכון מוגבר, עלולה להוביל לסיכון משמעותי לציבור המקבל שירות במקומות עבודה אלה. ההגבלות המוצעות על כניסתם של העובדים להיכנס למקום העבודה בתנאי 'תו ירוק' - קרי תעודת מתחסן, תעודת מחלים או בדיקת קורונה שלילית - יפחיתו את הסיכון להדבקה ותחלואה.

"החשיבות של דרישה מאנשים העובדים עם ילדים בחינוך פורמלי ובלתי פורמלי לעבוד בתתו ירוק, היא חשובה בכדי לשמור על אוכלוסייה זו, שאינה יכולה להגן על עצמה כאשר אין עדיין חיסונים מאושרים לשימוש עבורה".

מקומות העבודה בהם נשקפת סכנה מוגברת, לפי חוות-דעתה של אלרעי פרייס, הם בתי אבות, עבודה עם ילדים שאינם ברי-חיסון (בתי ספר, חוגים וכו') ועבודה במקומות שניתן לפתוח לציבור הרחב רק בכפוף לתנאי התו ירוק.

אלרעי פרייס מציינת כי נכון ליום 14.3.21 נותרו בישראל כ-256 אלף אנשים בקרב בני 50+ וכ-872 אלף מבני 16-50 שטרם חוסנו, ובצירוף אוכלוסיית הילדים מתחת לגיל 16 (2.5 מיליון) עבורם אין עדיין חיסון מאושר, מתבהר כי מעל 3.5 מיליון אזרחים - מעל שליש מאוכלוסיית מדינת ישראל - אינם מחוסנים.

נזכיר כי הדיון בבית הדין האזורי לעבודה מתייחס לסייעת בחינוך המיוחד במועצה אזורית כוכב יאיר, שהורחקה מהעבודה לאחר שסירבה להתחסן או להציג בדיקת קורונה שלילית. הסייעת עתרה לבית הדין לעבודה להשיבה לעבודה, לאחר שהוצאה לחופשה בתשלום מלא ובהמשך לחופשה על חשבון ימי החופשה שלה.

עו"ד נעמה שבתאי-בכר, מומחית לייצוג מעסיקים בדיני עבודה, המייצגת את מועצת כוכב יאיר-צור יגאל, מסרה בתגובה לחוות-הדעת: "אני מאוד שמחה שראש שירותי בריאות הציבור במדינת ישראל מצאה לנכון לפרסם את החוזר הזה, שהוא מאוד חשוב ומשמעותי. חבל שהיא עשתה זאת מאוחר מדי, אחרי שמעסיקים כבר נדרשו לבזבז את זמנם בבתי הדין לעבודה. חבל גם שהיא סייגה את זה למקרים שפורטו באותה חוות-דעת, ולא בעצם אמרה שההנחיות רלוונטיות ותקפות לכל מקומות העבודה שבהם אנשים באים במגע איש עם רעהו. בסופו של יום, גם עובדים שלא מקבלים קהל פוגשים אחד את השני במסדרונות, בחדרי הישיבות ובחדרי האוכל. דמם של הקהל או של אוכלוסיות בסיכון לא יותר 'כחול' מאשר דמם של אנשים שעובדים זה צד לצד במשרד".