מלכת הספאק: הכירו את הבנקאית בת ה-79 שעומדת מאחורי ההנפקות הגדולות של הישראליות

כך הפכה בטסי כהן מפילדלפיה לדמות מובילה בעולם הנפקות הפינטק בוול סטריט, ולמי שעומדת מאחורי עסקאות המיזוג של איטורו ופיוניר הישראליות במחירי שיא • לפני 6 שנים היא פרשה מבנקאות, כדי להספיק להיכנס בסערה לעולם הספאקים • "זה לא מתאים לכל חברה", היא מסבירה

בטסי כהן / צילום: Gettyimages/Johnny Nunez
בטסי כהן / צילום: Gettyimages/Johnny Nunez

"אני מרגישה שזה הזמן הנכון להעביר את השרביט לדור הבא", כך הסבירה בטסי כהן בראיון ב-2014 את החלטתה לפרוש מתפקידה כנשיאה ומנהלת התפעול של בנק The Bancorp ממדינת דלאוור, אחד משני הבנקים שהקימה במהלך חייה. בשלב הזה כהן הייתה כבר בת 73 ונראה היה שהיא עומדת לפרוש לגמלאות אחרי קריירה ארוכה ועשירה, שהתחילה במקצוע המשפטים ועברה משם לעסקים ובנקאות.

מה זה חברות SPAC

שיטת הנפקה המאפשרת לחברה פרטית להכנס לבורסה באמצעות מיזוגה לחברה שאין לה פעילות עסקית. חברת ה־SPAC מגייסת כסף מהציבור על בסיס ההבטחה למזג לתוכה פעילות קיימת תוך פרק זמן נתון. מדובר בטרנד ותיק שזוכה לאחרונה לפופולריות עצומה בוול סטריט, בעיקר בקרב חברות טכנולוגיה

אלא שהפרישה מהבנק, בו היא משמשת עדיין כיועצת, הייתה למעשה רק תחילתה של קריירה חדשה עבור כהן בעולם הפיננסי. ב-2015 החלה כהן בתפקידה החדשה כמובילה של הנפקות חברות צ'ק פתוח (ספאק) בוול סטריט אלו חברות ללא פעילות עסקית שמגייסות כסף בבורסה מראש כדי להתמזג מאוחר יותר עם חברות אחרות.

כהן הקדימה את גל הספאק הנוכחי שפרץ בשנת 2020, אך בהחלט ידעה לרכוב עליו היטב. עד היום היא כבר ביצעה תשע הנפקות של חברות ספאק, אותן היא מיזגה בעיקר עם חברות פינטק. שתיים מהחברות האלו שהתמזגו עם הספאק של כהן השנה הן ישראליות - חברת הפינטק פיוניר ואפליקציית המסחר איטורו.

מפיוניר ועד איטורו: כמה הרוויחה "אשת השנה" של הפינטק מהעסקאות האחרונות

שיטת העבודה: ספאקים ללא הפסקה מאז 2015

ב-2015 הקימה כהן את FinTech Acquisition, קבוצה שמטרתה היא הנפקת חברות ספאק כאמור ומיזוגן עם מיזמי פינטק פרטיים. עד היום קבוצה זו, שכהן מכהנת כיו"ר שלה, כבר ביצעה חמש הנפקות של חברות. החברה FinTech Acquisition I, הראשונה מבין הספאקים של כהן, הונפקה ב-2015 לפי 10 דולר למניה. ב-2016 התמזג הספאק עם חברת CardConnect, המפתחת פתרון תשלומים לאתרי מסחר אלקטרוני.

המניה המשותפת בכל מקרה לא נסחרה זמן רב בנאסד"ק, כאשר ב-2017 החברה נרכשה תמורת 750 מיליון דולר (15 דולר למניה) וחזרה להיות פרטית.

החברה השנייה בסדרה FinTech Acquisition II הונפקה ב-2017 ב-10 דולר למניה. שנה אחר כך התמזג הספאק עם International Money Express, שירות להעברת כספים. כיום מניות החברה נסחרות ב-16.6 דולר, גבוה ב-66% מההנפקה הראשונית. החברה השלישית בסדרה התמזגה עם Paya, ספק פתרונות תשלומים ומסחר. החברה המאוחדת החלה להיסחר אשתקד בשווי 1.3 מיליארד דולר.

הספאק הרביעי של כהן מיועדת להתמזג עם Perella Weinberg, חברת שירותים פיננסים שתקבל שווי של כמיליארד דולר, בעסקה שנחשבת לדוגמה לשווי הגבוה שניתן לקבל בסיוע חברות הצ'ק הפתוח. פרשנים העריכו כי חברת Perella Weinberg הייתה מתקשה לצאת להנפקה בדרך הרגילה ובוודאי שלא בשווי כזה.

השבוע פורסם כי הספאק החמישי בסדרה זו יתמזג עם איטורו הישראלית לפי שווי של 10 מיליארד דולר.

במקביל כהן הובילה גם ספאקים נוספים בשמות אחרים כמו סדרת INSU Acquisition ו- FTAC Olympus Acquisition Corp, שצפוי להתמזג עם פיוניר הישראלית, בעסקה שתיתן לה שווי של מעל 3 מיליארד דולר.

כהן (מימין) ויוני אסיא מנכ"ל איטורו בראיון ל־CNBC / צילום: צילום מסך מתוך ה־CNBC
 כהן (מימין) ויוני אסיא מנכ"ל איטורו בראיון ל־CNBC / צילום: צילום מסך מתוך ה־CNBC

ההתמקדות בפינטק: דגש על צמיחה מהירה של חברות

אף שהפכה למלכת הספאקים, כהן עדיין לא חושבת שהם יחליפו את ההנפקה הרגילה, דרך המלך המקובלת לבורסה. "זה לא מתאים לכל חברה", היא הסבירה בראיון לפורבס לרגל חתימת ההסכם עם פיוניר. "החברות המתאימות הן אלו שנמצאות בנקודת צמיחה מהירה ולהן יש מסר נכון לתקשר למשקיעים בראייה עתידית. הנפקות לעומת זאת הן רטרוספקטיביות".

כהן סיפרה כי היא עוקבת אחרי פיוניר כבר עשור וראתה את הפוטנציאל של החברה. "הם דומים לפייפאל, רק שבמקום לפנות ללקוחות פרטיים, הם פונים לעסקים קטנים ובינוניים", היא אמרה. "הם מסייעים להעברות כספים בעולם של מסחר מקוון ויכולים לגבות על שירותים נוספים, תוך יצירת רווחיות".

לרגל חתימת ההסכם עם איטורו השבוע, השתתפו כהן והמנכ"ל יוני אסיא בראיון משותף ל-CNBC. "אני חושב שספאק זוהי דרך חדשנית לקחת חברות מהשוק הציבורי לפרטי. זהו הספאק התשיעי של בטסי ואנחנו מכירים אותה כבר זמן מה", סיפר אסיא.

כהן נשאלה כיצד הגיעה איטורו לשווי פנטסטי של 10 מיליארד דולר, לאחר שבשנה האחרונה הוזכרו מספרים אחרים לגמרי ביחס לחברה, כמו הנפקה רגילה לפי שווי של 5 מיליארד דולר. "אני חושבת שיש פה צמיחה ויראלית", אמרה כהן.

"בשנה האחרונה הוסיפה איטורו 5 מיליון נרשמים חדשים ועברה את 20 מיליון המשתמשים. זה מראה על הצמיחה והקבלה של המוצר בשוק, כמו שרואים בחברות דוגמת רובינהוד וסטרייפ. השווי גדל כי הביזנס גדל".

קריירה ארוכה: עו"ד, בנקאית, אשת עסקים ואמא   

הקריירה של כהן בהחלט מדהימה ונמשכת כבר מעל 50 שנה. כהן (לשעבר בטסי זוברו) נולדה ב-1942 במערב פילדלפיה, בתו של רופא יהודי ששירת בצבא האמריקאי במלחמת העולם השנייה. ב-1966 היא הייתה אחת משש נשים בלבד שסיימו את לימודי המשפטים באוניברסיטת פנסילבניה, מתוך 200 בוגרים בסך הכל באותה שנה. שנה מאוחר יותר היא גם הפכה למרצה למשפטים הראשונה בחוף המזרחי של ארה"ב, כאשר החלה ללימודי הגבלים ורגולציה עסקית באוניברסיטת ראטגרס בניו ג'רזי.

עוד במהלך לימודי המשפטים היא נישאה לעו"ד אדוארד כהן, קולגה ללימודים, ונולדו להם שני ילדים, דניאל וג'ונתן, שגם הם מעורבים מאוד בעסקים המשפחתיים. בנה דניאל ממשיך למשל לכהן כיו"ר Bancorp עד היום. יחד עם בעלה ושותפים היא הקימה משרד עוה"ד בפילדלפיה שהתמחה בעסקאות רכישה ומיזוגים ובייעוץ בתחומי רגולציה.

אולם כהן ממש לא הסתפקה בעיסוק המשפטי והחלה להקים במקביל שורה של חברות ומיזמים בתחומים עסקיים שונים, בארה"ב וגם בברזיל, הונג קונג וספרד. ב-1974 היא הקימה עם בעלה את בנק ג'פרסון בפרבר של פילדלפיה. כהן ניהלה את הבנק במשך שנים בתור יו"ר ומנכ"לית והפכה אותו למוסד הפיננסי הגדול ביותר עם מטה במדינת פנסילבניה, לפני שמכרה אותו ב-1999 תמורת 337 מיליון דולר. שנה אחר כך היא הקימה את Bancorp, בנק מסחרי שפועל עד היום, גם לאחר פרישתה.

חוץ מבנקים, כהן ידועה גם כמייסדת של חברת השקעות הנדל"ן RAIT Financial Trust, שנסחרה בניו יורק עד 2018. כהן פרשה מתפקיד היו"ר שלה ב-2010.

בעלה אדוארד ליווה את כהן בשנים הראשונות של הקריירה ובהקמת בנק ג'פרסון, אך פרש מאוחר יותר לעסקים משלו בתחומי האנרגיה וקווי הצינורות, תחום בו הוא פועל לצד הבן ג'ונתן. אפילו נכדה של כהן, סולומון, בן ה-24, אחת מתוך תשעה נכדים, נכנס לעסקים ומשמש כבנקאי בבנק ההשקעות המשפחתי כהן ושות'. משפחת כהן חיה במשך שנים בפילדלפיה כאמור, אך בשנים האחרונות מחלקים בני הזוג את הזמן בין ניו יורק למתחם המשפחתי בסרסוטה, פלורידה.

בטסי כהן (79)

נולדה ב-1942 כבטסי זוברו, בתו של רופא יהודי ממערב פילדלפיה ● הייתה אחת משש נשים בלבד מתוך 200 בוגרים שסיימו את ביה"ס למשפטים באוניברסיטת פנסילבניה ב-1966 ● נישאה לחבר ללימודים עו"ד אדוארד כהן ויש להם שני ילדים דניאל וג'ונתן, שמעורבים בעסקי המשפחה ● התחילה את הקריירה כעורכת דין ואח"כ הקימה והובילה שני בנקים