כלל ביוטכנולוגיה תקים ספאק; מוכרת לאלמדה הבורסאית את קרנות המכשור הרפואי אנטומיה

המנכ"ל עופר גונן: "אנחנו מקימים את חברת הרכישה המיוחדת יחד עם שותפים גדולים מתחים מדעי החיים שעדיין לא ניתן לחשוף את שמם" • כלל ביוטכנולוגיה תחלק דיבידנד בסכום כולל של 36 מיליון שקל

עופר גונן / צילום: ערן לביא
עופר גונן / צילום: ערן לביא

חברת כלל ביוטכנולוגיה חוזרת לבצע השקעה חדשה אחרי מספר שנים בהן התרכזה בחברות הפורטפוליו הקיימות. הפעם פונה החברה ללהיט הנוכחי של הבורסה - הקמת חברת רכישה מיוחדת, SPAC. עוד הודיעה היום כת"ב כי תבצע ספין אוף של קרנות אנטומיה, פעילות המכשור הרפואי של הקבוצה. זאת, תמורת מניות בשותפות.

בנוסף הודיעה היום כלל ביוטכנולוגיה על חלוקת דיבידנד בסכום כולל של 36 מיליון שקל בעקבות האקזיטים שהיו לה בשנת 2020 בחברות קיידנט וניאון. קיידנט נמכרה ב-210 מיליון דולר מיידית (עם אופציה של תשלומים נוספים מבוססי הצלחה עד סכום של 770 מיליון דולר) לחברת נוברטיס בדצמבר, וניאון מוזגה לחברת ביונטק שבהמשך הפכה לשותפה של פייזר לפיתוח החיסון של קורונה. כלל ביוטכנולוגיה מכרה מניות של ניאון בכ-15 מיליון דולר, לאחר שהשקיעה בה כמה מיליונים בלבד.

בנוסף להודעות הללו, הודיעה כלל ביוטכנולוגיה היום גם על תוכנית רכישה למניותיה בסכום של 9.3 מיליון שקל.

הבוקר נסחרה כלל ביוטכנולוגיה  לפי שווי של 297 מיליון שקל לאחר עליה של 178% במחיר המניה שלה בשנה האחרונה.

SPAC לרכישת חברה ישראלית

התוכנית לגבי ה- SPAC היא לגיוס של 100 מיליון דולר, שיושקעו בחברה ששוויה בין 500 מיליון דולר למיליארד דולר. סביר להניח כי החברה תהיה בתחום התרופות, בו מתמחה החברה, או בסיכוי קטן יותר חברת בריאות דיגיטלית, שפעילותה קשורה לעולם התרופות.

לדברי עופר גונן, מנכ"ל כת"ב: "אנחנו מקימים את חברת הרכישה המיוחדת יחד עם שותפים גדולים מתחים מדעי החיים שעדיין לא ניתן לחשוף את שמם. חברת המטרה תהיה בישראל. אנחנו מעריכים כי יש בערך עשר חברות ישראליות שיכולות להתאים למהלך הזה, ומהוות עבורנו הזדמנות ייחודית לעומת גורמים שיקימו SPAC בחו"ל ואינם מכירים את החברות הללו היטב, או לא מחפשים כאן.

"כמקובל בתחום, הכוונה היא לבצע בעת ההכרזה על זהות החברה הנרכשת גם גיוס פרטי, כנראה בהיקף דומה של 100 מיליון דולר, ממשקיעים פרטיים שאינם חלק מם ה- SPAC . הגיוס הפרטי יאשרר את השווי שאנחנו מיחסים לחברת המטרה.

"אם מדובר, למשל, בהשקעה של מיליארד דולר, ה- SPAC יקבל תמורת השקעתו 10% מהחברה. יזמי ה- SPAC יקבלו 25% מה- SPAC כלומר 2.5% מהחברה הממוזגת. אחוזים אלה יתחלקו בינינו לבין השותפים שלנו להקמת ה- SPAC . בנוסף כת"ב תשקיע בעצמה בתוך ה- SPAC , כמקובל".

איך אתם מסבירים את להיט ה- SPAC ? ואם זה כל כך מוצלח, מדוע כל קרנות הביומד בארץ לא עשו את זה?

"זה כלי שמתאים לסביבת ריבית נמוכה, שבה המשקיעים מוכנים להניח את הכסף שלהם בתוך החברה הרוכשת גם למשך שנה או שנתיים עד ביצוע העסקה. בתרחיש הגרוע ביותר, אם ה- SPAC נכשל לגמרי ואינו מבצע עסקה, הם עדיין יקבלו את הכסף בחזרה עם ריבית, שזו הצעה לא רעה בתנאי הריבית הנוכחיים. אם העסקה לא תמצא חן בעיניהם, הם יפרשו עם ההשקעה, הריבית ואופציות בחברה הנרכשת. במקרה הטוב, העסקה גם תהיה טובה. בתנאי הריבית של היום קשה להפסיד בעסקה כזו.

"עבור החברה מדובר באופציה לגייס סכום מאוד גבוה, מובטח, ללא הנפקה. אין הבטחה שמשקיעי ה- SPAC ישאירו את הכסף בפנים, אבל בשביל זה יש את הפייפ הנלווה לעסקה. בשבילנו, יזמי ה-SPC , יש הזדמנות לבצע עסקה גדולה ולקבל אחוזים בחברה איכותית בשווי גבוה, בלי להשקיע בה מתחילת דרכה, או להשקיע סכום גדול בסבב מאוחר.

"יש כמה גורמים שמגבילים את השוק מלייצר אינסוף חברות כאלה, אם כי בשנה האחרונה גוייסו כך 85 מיליארד דולר, וברבעון הראשון של 2021, עוד 90 נוספים. זה יותר מאשר בכל השנים עד 2020 יחד.

"המגבלות הן שגוף אחד שייצר שני SPAC ואחד מהם יכשל, יתבע על כך שהוא הביא ל- SPAC אחד שלו חברה טובה, והפלה את השני כשהביא לו חברה גרועה. לכן עושים את העסקאות הללו לא במקביל אלא רק בטור. מגבלה שניה היא שצריך הרבה שירותים כמו עורכי דין, רואי חשבון, אנשי פיתוח עסקי שלחברת השקעות קיימת כמו שלנו כבר יש, אבל לא לכל שחקן פיננסי בבורסה. מגבלה שלישית היא - כמה חברות טובות יש בשוק?"

בחודשים הקרובים צפויה החברה להכריז על גיוס ההון, על זהות השותפות, ובעוד כמה חודשים נוספים, תסמן את חברת היעד.

מוכרת את קרנות אנטומיה

המהלך השני עליו הודיעה החברה היום הוא כאמור המכירה של קרנות אנטומיה לאלמדה, תמורת מניות. אלמדה היא שותפות להשקעות בבריאות דיגיטלית ומכשור רפואי, שהונפקה בבורסה באוקטובר ונסחרת לפי שווי של 41 מיליון שקל. השותפות מנוהלת על ידי ד"ר אירית יניב, ד"ר אמיר בלאט וצחי סולטן.

במסגרת העסקה, פעילות קרנות אנטומיה תעבור לידי אלמדה, למעט חברת סייט, שהיא הנכס הגדול ביותר של אנטומיה. סייט מפתחת בדיקות רפואיות מהירות וגייסה באוגוסט האחרון 71 מיליון דולר.

החברות שהאחזקה בהן תעבור לידי אלמדה הן קולוספאן, המפתחת מכשיר למניעת דליפות לאחר ניתוחי מעי, Pi-Cardia , שאותה מכיר צוות אלמדה מפעילותו הקודמת בקרן אקסלמד, המפתחת מוצר בתחום מסתמי הלב, Mininvasive , שפיתחה מכשור רפואי לניתוחים אורתופדיים ו- FDNA , שמביאה את עולמות הבינה המלאכותית לתחום הריצוף הגנטי.

בתמורה להעברת הנכסים בתחום המכשור הרפואי לאלמדה, יקבלו השותפים בקרנות אנטומיה יחידות השתתפות באלמדה בשווי של 17-20 מיליון שקל. כלל מחזיקה בכ-50% מאנטומיה, יחד עם חברות הביטוח מגדל (30%) והראל (20%) שיהפכו כעת לבעלות מניות באלמדה.

ד"ר אירית יניב מנכ"ל אלמדה אמרה היום כי עקבה במשך כשנה אחרי החברות של כלל ביוטכנולוגיה בטרם הוחלט על המהלך. העסקה מאפשרת להכניס לתוך אלמדה חברות חדשות ללא השקעה כספית ראשונית, ובמקביל לשלב כמשקיעים בחברה את כלל ביוטכנולוגיה ושני גופים מוסדיים משמעותיים, בנוסף לפניקס, מור השקעות ואקסלנס שכבר משקיעות בשותפות.