סקר: כ-80% מהציבור תומך בזכות ישראלים השוהים בחו"ל להצביע בבחירות

כך לפי התוצאות של הסקר החדש של המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית ומכון גיאוקרטוגרפיה • עוד מראה הסקר כי שליש מהישראלים הגרים בארץ תומך במתן זכות הצבעה גם לילדיהם של הישראלים החיים בחו"ל

קלפיות / צילום: שלומי יוסף
קלפיות / צילום: שלומי יוסף

זה כמובן כבר לא ישפיע על הבחירות הקרבות, אבל התוצאות של הסקר החדש של המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית ומכון גיאוקרטוגרפיה מראות כי כ-80% מהציבור בישראל תומך בזכותם של ישראלים השוהים בחו"ל להצביע בבחירות. אולי זה מפתיע אבל רק 34% מהתומכים הם אקדמאים, לעומת 54.4% בעלי השכלה תיכונית. כך שככל שרמת ההשכלה עולה, התמיכה במתן זכות הצבעה לישראלים בחו"ל דווקא יורדת. ויתרה מכך, הסקר מראה כי שליש מהישראלים הגרים כאן, תומך במתן זכות הצבעה גם לילדיהם של הישראלים החיים בחו"ל. זה גם שיעור החרדים התומכים באופן כללי במתן זכות הצבעה כזו.

גוסטי יהושע-ברוורמן, ראש המחלקה לקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית אומרת כי הזכות הזו חשובה במיוחד למי שנמצא באופן זמני בחו"ל: "זכותם של הישראלים הנמצאים בשליחות מטעם חברות ישראליות או אלה הלומדים בחו"ל שווה לזכותם של אלה שנמצאים בארץ ביום הבחירות, בדיוק כשם שהחובות שלהם שוות".

לפי נתונים שפורסמו ב-2019 עולה כי כ-20,000 ישראלים הם סטודנטים הלומדים בחו"ל המתגוררים שם באופן קבוע אך קצוב בזמן. אליהם מתווספים עוד עשרות אלפי ישראלים הנמצאים מחוץ לגבולות המדינה ביום הבחירות - בין אם בשליחות מטעם ארגונים, פגישות עסקיות או תיירות.

ברוורמן אומרת כי בפני כל אלו, נמנעת זכות ההצבעה בבחירות - המודגשת במיוחד נוכח משבר הקורונה. הבעייתיות בהגעה לישראל בשל הקורונה שהתבטאה בסגירת הגבולות במהלך הסגר ובטיסות מוגבלות עד לאחרונה צמצמה עוד יותר את האפשרות להצביע, וגם בימים רגילים - עלות הביקור, טיסות חופשה וכו', הופכים את מבצע ה"טוס ובחר" לזמין לחלק קטן בלבד מהישראלים.

הצעות חוק בנושא עלו בכנסות בעשור האחרון, והאחרונה שבהן על ידי חבר הכנסת צבי האוזר, ובהן התניות שונות לזכות הצבעה כזו, כמו מספר שנים מקסימלי לשהייה בחו"ל וקשר עם ישראל. הליכוד מכניס בכל הסכם קואליציוני בעשור האחרון סעיף העוסק בקידום הצעת חוק כזו, אך עד כה זה לא קרה.

ברוורמן אומרת כי מדובר גם בשמירת הקשר של הישראלים עם המדינה, ומתן תחושת שייכות והשפעה כדי לחזק את האפשרויות של חזרה. נתונים הוצגו הערב בכנס של ההסתדרות הציונית העולמי בנושא.