מה אפשר ללמוד מהסקרים האחרונים שיפורסמו היום

על פי חוק דרכי תעמולה סעיף 16 ח' נאסר על פרסום סקרים חדשים משישי בחצות ועד לסגירת הקלפיות • הפעם הבאה שבה תשמעו תוצאות סקר כלשהו יהיה עם סגירת הקלפיות במועד פרסום המדגמים במהדורות החדשות בטלוויזיה

עמדת קלפי / צילום: איל יצהר, גלובס
עמדת קלפי / צילום: איל יצהר, גלובס

עד הערב (ו') בחצות הלילה - זה המועד האחרון שבו מותר על פי חוק לפרסם סקרים לפני יום הבחירות. כלומר, הסקר האחרון שדרכו תוכלו להתעדכן במצב הרוח של הבוחר הישראלי ערב הבחירות לכנסת ה-24 ישודר במהדורות השבת, או בגרסה הכתובה בעיתוני יום שישי. על פי חוק דרכי תעמולה סעיף 16 ח' נאסר על פרסום סקרים חדשים משישי בחצות ועד לסגירת הקלפיות. "בתקופה שתחילתה בתום יום שישי שלפני פתיחת הקלפיות והמסתיימת במועד סגירת הקלפיות, לא ישדר ולא יפרסם אדם בכתב לציבור על תוצאותיו של סקר בחירות שלא שודרו או פורסמו בכתב לציבור לפני תחילתה של התקופה האמורה", נכתב.

כלי תקשורת שכן ישדרו סקרים, נדרשים על פי חוק להודיע כי מדובר בכאלה שכבר פורסמו לפני תחילת התקופה הנקובה בחוק. "המשדר או המפרסם בתקופה האמורה על תוצאותיו של סקר בחירות ששודרו או פורסמו לפני תחילתה של אותה תקופה, יציין בהבלטה שהסקר אינו עדכני ואין ללמוד ממנו על דפוסי הצבעה או עמדות של הציבור ביום השידור או הפרסום".

למה זה קורה? המחוקק הישראלי ביקש למנוע השפעה של הסקרים על החלטת הבוחר סמוך להגעתו לקלפי באופן שבו הוא עשוי לשנות את החלטתו כתוצאה מהמתפרסם. בעבר היה אסור לשדר סקרים חדשים בישראל רק ב-24 השעות לפני פתיחת הקלפיות, אולם בכנסת תיקנו את החוק והרחיבו את התקופה. העובדה שלא תראו סקרים חדשים לא אומר שלא ייערכו כאלה, במיוחד מטעם המפלגות שבוחנות כל העת את מצב הרוח של המצביע הפוטנציאלי.

הפעם הבאה שבה תשמעו תוצאות סקר כלשהו עוד לפני הבחירות הבאות יהיה כמובן עם סגירת הקלפיות במועד פרסום המדגמים במהדורות החדשות בטלוויזיה. נזכיר כי בבחירות האלה, ארבע מפלגות נמצאות סמוך מדי לאחוז החסימה - מרצ, כחול לבן, הציונות הדתית ורע"ם, ולסוקרים יכול להיות קשה מאוד לחזות ברמת דיוק גבוהה את מצבן של המפלגות האלו. בעיה נוספת היא גודל הגושים שנמצא סביב 59-61, וגם פה כל סטייה במדגם יכולה להפוך את תמונת המנצחים על פיה.

תוצאות הבחירות הרשמיות, אם תהיתם, יתפרסמו שבוע לאחר יום הבוחר, בחול המועד פסח.