אינרום רוכשת החזקות הקיבוצים בנירלט לפי שווי של כ-700 מיליון שקל לחברת הצבעים

ניר עוז ונירים ימכרו את מניותיהם בנירלט תמורת הקצאת מניות אינרום בשווי 270 מיליון שקל

מפעל נירלט  / צילום: דן לב
מפעל נירלט / צילום: דן לב

הקיבוצים ניר עוז ונירים בדרך לרשום אקזיט נאה ("על הנייר") ממכירת מניותיהם בחברת הצבעים נירלט לשותפתם בפעילות אינרום, בעלת המניות העיקרית בנירלט (כ-62%), במהלך שיהפוך את הקיבוצים לשותפים באינרום, אחרי 21 שנות שיתוף פעולה בין הצדדים בנירלט.

הצדדים חתמו על הסכם מותנה שלפיו אינרום תרכוש משני הקיבוצים את מניותיהם בנירלט, בשיעור של כ-38% מהחברה, תמורת הקצאת נתח של כ-13% ממניות אינרום בשווי שוק נוכחי של כ-270 מיליון שקל - המשקף שווי חברה של מעל 700 מיליון שקל לנירלט.

מניית אינרום טיפסה בשנה החולפת בכ-50%, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1.8 מיליארד שקל (שיגדל לאחר הקצאת המניות לקיבוצים ליותר מ-2 מיליארד שקל).

נירלט פועלת כאמור בתחום הצבעים, ובמסגרת זו מייצרת, מוכרת ומשווקת "מגוון צבעים דקורטיביים, מוצרי תשתית לצבע, מוצרי אטימה, ציפויים, צבעי מתכת, עץ וחומרים אחרים, צבעי אבקות אלקטרוסטטיות ומוצרים משלימים" - עיקרם מיועדים לשוקי הבנייה והשיפוצים, תעשייה ותשתיות.

לנירלט גם כמה זיכיונות ושיתופי פעולה עם חברות בינלאומיות בתחום, וכן היא מחזיקה בכמה סימני מסחר רשומים בישראל, שמלבד שם החברה ("נירלט") כוללים את "אוניברקול", "נירלט צבעים וחומרי אטימה", "נירוקריל EXTRA" ועוד.

במהלך 2019-2017 חילקה נירלט לבעלי מניותיה דיבידנדים בהיקף של כ-124 מיליון שקל, כ-77 מיליון שקל מהסכום לאינרום ועיקר היתרה לשני הקיבוצים, הממוקמים באזור הנגב.

אינרום תחזיק בחברות הבנות במלואן

אינרום , החברה האם, פועלת ללא גרעין שליטה ובראשה המנכ"ל נועם שצ'לקה והיו"ר ציון גינת. מלבד נירלט, לחברה עוד שתי זרועות פעילות - פתרונות לבנייה באמצעות איטונג, העוסקת בייצור, ושיווק בלוקים, מחיצות פנימיות, לוחות, מוצרי בטון ועוד, ומוצרי גמר לבנייה באמצעות כרמית, העוסקת בייצור ושיווק מוצרי טיח, דבקים, טיט, רובה, חומרי איטום ועוד.

עם הרכישה תחזיק אינרום במלוא המניות של שלוש החברות הבנות שלה, ובעניין זה מסרה, כי הרכישה "תחזק את קבוצת אינרום ותאפשר למצות ולהאיץ את פוטנציאל הפיתוח וההתרחבות של נירלט, נאמנים לתוכניות וליעדים האסטרטגיים שסימנו על מנת להבטיח ולבסס את צמיחתה ארוכת-הטווח של הקבוצה בכלל ונירלט בפרט".

בין שלוש זרועות הפעילות, נירלט אחראית להיקף המכירות והרווחים הגדול ביותר. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020 נשחקו הכנסותיה של נירלט בכ-7% ל-292 מיליון שקל, ולמרות זאת היא הציגה שיפור של 12% ברווח התפעולי של המגזר, שהגיע ל-54 מיליון שקל.

בתקופה זו, גם הכנסותיהן של איטונג וכרמית נשחקו, ובניגוד לנירלט, גם רווחיהן נשחקו, בעיקר בתחום פתרונות הבנייה (איטונג).

בסך הכול הציגה אינרום ירידה של כ-7% בהכנסותיה בין ינואר לספטמבר 2020, שהגיעו ל-678 מיליון שקל, בהשפעת משבר הקורונה והשפעות נוספות, וירידה של 10% ברווח הנקי שלה, שהסתכם בכ-74 מיליון שקל. בסיכום שנת 2019 ירדו הכנסות נירלט בכ-2% ל-405 מיליון שקל, ורווחיה נשחקו בכ-6%, ל-60 מיליון שקל.

לנירלט יש כיום שני אתרי פעילות מרכזיים, אחד בניר עוז ואחד בנתניה, נוסף על כמה מרכזים מסחריים ושיווקיים. הסכם המכירה שנחתם כעת יבטל את הסכמי בעלי המניות בנירלט, וכחלק מכך הדירקטורים בנירלט מטעם שני הקיבוצים יסיימו את כהונתם, אולם הצדדים סיכמו על הארכת תקופת השכירות הבסיסית בניר עוז עד סוף שנת 2035.

השלמת העסקה בין הצדדים כפופה לכמה תנאים, והמועד האחרון שנקבע להתקיימותם הוא 90 יום ממועד החתימה על ההסכם, עם אפשרות לדחייתו.