מנכ"ל ביונטק: הסגרים באירופה יימשכו עד הסתיו לפחות

אואור שאהין פיתח את החיסון ביחד עם אשתו ד"ר אוזלם טורצ'י, ושניהם קיבלו השבוע את אות הכבוד הגבוה ביותר של ממשלת גרמניה • שאהין אמר כי הנתונים האחרונים מראים כי כאשר 70% מהאוכלוסייה יחוסנו - התפשטות הנגיף תיעצר במידה רבה ו"יישאר להתמודד עם התפרצויות מקומיות"

אואור שאהין, מנכ"ל ביונטק / צילום: Reuters, Odd Andersen/Pool
אואור שאהין, מנכ"ל ביונטק / צילום: Reuters, Odd Andersen/Pool

מנכ"ל חברת התרופות ביונטק, שפיתחה יחד עם חברת פייזר חיסון לקורונה, מעריך כי צעדי הסגר וההגבלות על החיים הציבוריים יימשכו ברוב מדינות אירופה עד סוף הקיץ, וכי הדרך היחידה לצאת מהמגיפה היא על ידי החיסונים. אואור שאהין, שפיתח את החיסון ביחד עם אשתו ד"ר אוזלם טורצ'י, אמר כי הנתונים האחרונים מראים כי כאשר 70% מהאוכלוסייה יחוסנו - התפשטות הנגיף תיעצר במידה רבה ו"יישאר להתמודד עם התפרצויות מקומיות".

הזוג, שניהם ילדים למשפחות מהגרים שעברו מטורקיה לגרמניה, קיבלו אתמול את פרס "אקסל שפרינגר" לשנת 2021. שניהם גם קיבלו השבוע את אות הכבוד הגבוה ביותר של ממשלת גרמניה: עיטור הכבוד של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית. שאהין אמר בראיונות בשבועות האחרונים כי הוא זוכר כיצד הבין בתחילת פברואר שהעולם ניצב בפני מגיפה בקנה מדה נרחב, וטורצ'י סיפרה כי הוא העריך כבר אז שעד חג הפסחא (באמצע אפריל) - גם בתי הספר בגרמניה יהיו סגורים כתוצאה ממנה.

בעקבות הבנה זו ביצעו השניים "פיבוט" משמעותי לחברה, שעד אז נועדה ליצור תגובות חיסוניות בקרב מטופלים ספציפיים נגד סוג הסרטן שתקף אותם, וצוות של כמה מאות עובדים עבר להתמקד בפרויקט "מהירות האור", כפי שכונה, שנועד להציג במהירות חיסון נגד מגיפת הקורונה העושה שימוש בטכנולוגיית הרנ"א שליח שבה התמחו. מכיוון שמדובר בחברה קטנה עם כמה מאות עובדים, ובעקבות ניסיון עבר שהיה להם עם פייזר פנו השניים ויצרו שיתוף פעולה עם ענקית התרופות האמריקאית. פייזר טיפלה בניסויים הקליניים, בייעוץ ובייצור בארה"ב, בעוד ביונטק התמקדה במדע וחתמה על הסכם שיתוף פעולה גם עם חברת Fosun לשיווק החיסון שלה בסין.

שאהין אמר עוד אתמול כי להערכתו "אין כל בעיה לחסן 80 מיליון גרמנים" כל שנה במידה והדבר יידרש, באמצעות שימוש ברשת הקיימת של מרפאות, בתי חולים וקליניקות פרטיות וציבוריות של רופאי משפחה.

היום תתקיים שוב ישיבה רחבה של הממשלה הפדרלית וראשי מדינות המחוז כדי להכריע על צעדים נוספים למאבק במגיפת הקורונה, שהחלה לשוב ולהתפשט בשבועיים האחרונים. מספר המקרים כמעט והכפיל את עצמו בשבועיים אלה, במיוחד על רקע התפשטות המוטציה האנגלית. סקרים שהתקיימו בימים האחרונים מראים כי הציבור הגרמני "עייף" מההגבלות, שמוטלות בצורה כזו או אחרת כבר מאז אמצע דצמבר. רק 30% מהנשאלים תומכים בהרחבת ההגבלות, כעת ששיעור התחלואה עלה.

גם מקומות אחרים באירופה מתמודדים עם עלייה בשיעור התחלואה, וצרפת הודיעה בימים האחרונים על הגבלות פעילות על עסקים לא הכרחיים, צמצום התנועה המקומית ואיסור על מעבר בין אזורים וצעדים נוספים בכמה אזורים שבהם ההתפרצות הייתה משמעותית. בשלב זה בתי הספר והגנים בכל צרפת ימשיכו לתפקד כרגיל.