מגדל ביטוח | בלעדי

דירקטורית במגדל נגד רשות שוק ההון: "מנהלת נגדי מסע רדיפה המסתמך על טענות מופרכות"

הרשות בוחנת אם הדירקטורית הבלתי תלויה רונית בודו תיאמה עמדות עם בעל השליטה שלמה אליהו • בנוסף, דירקטוריון מגדל החל לחקור הדלפות מתוכו, וככל הידוע שכר לשם כך את שירותיו של משרד חקירות

משה ברקת - ממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ
משה ברקת - ממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ

נמשך הבלגן בצמרת קבוצת הביטוח מגדל, עם התפתחויות חריגות נוספות בפרשה שמסעירה את שוק ההון. לגלובס נודע כי דירקטוריון מגדל ביטוח שכר לאחרונה משרד חקירות, על מנת שזה יחקור את ההדלפות שנעשו לאחרונה "הן מקרב הדירקטוריון והן מקרב מנהלים בחברה", כשהדירקטורים כנראה הסכימו לבדיקות פוליגרף. הרקע הוא הדיונים התכופים שקיים הדירקטוריון סביב העימות בין היו"ר המודח מוטי רוזן לבין מנכ"ל מגדל ביטוח, רן עוז. בדירקטוריון מגדל ביטוח בחרו שלא להגיב.

אך לא רק זאת, לגלובס נודע כי בימים אלה מעמיק העימות המחודש בין הדירקטורית הבלתי תלויה במגדל, רונית בודו, לבין רשות שוק ההון בראשות הממונה משה ברקת. במכתב ששלחה לרשות, ושהגיע לידי גלובס, טוענת בודו כי היא תושאלה לאחרונה במשרדי הרשות כחלק מ"מסע רדיפה" כנגדה, המסתמך על "טענות חסרות יסוד במציאות". בסביבת רשות שוק ההון לא מתכוונים לסגת, ורואים בהתנהלות בודו ככזו שחובה לבחון האם היא עומדת בדרישות מדירקטור בלתי תלוי.

לאחרונה החליט דירקטוריון מגדל ביטוח להיפרד מהיו"ר מוטי רוזן זמן קצר בלבד לאחר כניסתו לתפקיד (וזאת לאחר שגם היו"ר הקודם, ניר גלעד, הוזז מתפקידו בתום עימות חריף עם דירקטוריון מגדל בראשות בעל השליטה, שלמה אליהו). הרקע להדחתו של רוזן (שתנאי הפרישה שלו טרם סוכמו ויש ויכוח עז לגביהם) היה עימות מול מנכ"ל החברה רן עוז, כשהשניים לא הסכימו לעבוד יחד והטיחו זה בזה האשמות חריפות. 

בעיצומו של העימות בין השניים הסמיך דירקטוריון מגדל ביטוח את בודו ואת הדירקטור כרמי גילון לנסות ולפשר בין השניים. נסיונות אלה לא צלחו, וזאת למרות בקשה של בעל השליטה אליהו, שרצה שהיו"ר והמנכ"ל יגיעו להבנות וימשיכו לכהן בתפקידיהם.

ככל הידוע, זימנה רשות שוק ההון את בודו לתשאול במשרדי האכיפה והביקורת שלה, על מנת לבחון אם פעלה בתיאום עם בעל השליטה אליהו. מבחינת ברקת אסור לבודו להיות מתואמת עם אליהו, שהוזז אשתקד מתפקידיו במגדל ביטוח במסגרת הבנות עם הרשות, והן מאחר שהיא דירקטורית בלתי תלויה. בסביבת בודו פוסלים חשד זה מכל וכל ואף רואים במהלך של הרשות המשך ישיר לעימות שהיה בין הצדדים אשתקד, שכבר אז נעשה לטעמם ממניעים פסולים.

כך, במכתב שנשלח לרשות על ידי עורכי הדין בעז בן צור וחגי הלוי ממשרד עוה"ד בן צור ושות', נטען בין היתר כי ה"זימון לתשאול" של בודו נעשה בדחיפות תוך שהובהר לה לפני המפגש כי "השאלות שיופנו אליה לא יתייחסו לחשדות או טענות נגדה". לטענת באי כוחה, בודו "נשאלה שאלות שלא ניתן לתארן אלא כשאלות של 'מסע דיג' בנוגע להתנהלותם של דירקטורים אחרים בחברה".

לדבריה חיש מהר הוחלף המתשאל ועמו אופי השאלות שנשאלה, ואז הופנו אליה שאלות דומות מאד לאלה שנשאלה במסגרת תשאול קודם שנערך לה באוקטובר 2020, "אשר התייחסו לטיב קשריה עם בעל השליטה אליהו". בודו התנגדה לכיוון זה ועל פי המכתב דרשה להתייעץ עם פרקליטיה, אולם "חרף זאת התשאול נמשך ולא הופסק".

"בהתאם להנחיות אליהו? ההיפך הוא הנכון"

נציגי בודו מתייחסים לחשיפת התשאול בידיעה שפורסמה בגלובס, וטוענים שמדובר בהפרה של עובדי הרשות "את חובות ההגינות המוגברות החלות על הרשות", ושכל זה קורה משום ש"הרשות ממשיכה לרדוף את בודו ולהלך עליה אימים, הגם שהיא ממלאת נאמנה ובמסירות את תפקידה כדירקטורית, ומפעילה שיקול דעת עצמאי לטובת החברה". במסגרת זו טוענים עוה"ד הלוי ובן צור כי "הרושם שנוצר הוא שהרשות מנסה להחיות את הטענות המופרכות שהעלתה בעבר כלפי מרשתנו", כך שבפועל "הרשות מנסה להעלות טענות חסרות יסוד במציאות, תוך פגיעה בלתי נסבלת בשמה הטוב של מרשתנו".

עוד טוענים באי כוחה של בודו כי לא רק שלא קידמה את פתרון הפשרה שאליהו רצה אלא ש"בתום יומיים אינטנסיביים של בירורים, הגיעו מרשתנו והדירקטור הנוסף (גילון, ר"ש) למסקנה משותפת, שבנסיבות העניין אין מנוס אלא להמליץ לדירקטוריון על סיום כהונתם של שני נושאי משרה אלה במגדל ביטוח". על כך הם מוסיפים כי "אין שחר לטענות כאילו מרשתנו פעלה בדירקטוריון מגדל ביטוח בהתאם להנחיותיו של אליהו. ההיפך הוא הנכון".

עוד מצהירים באי כוחה של בודו כי "מרשתנו לא תשלים עם המשך מסע הרדיפה של הרשות, הפוגע בשמה הטוב, והיא תנקוט בכל האמצעים המשפטיים העומדים לה על פי דין להפסקת מסע זה".

בעימות קודם עם הרשות הגיעו להבנות

לא מדובר כאמור בהתנגשות ראשונה בין הדירקטורית בודו לבין הממונה ברקת והרשות עצמה, אשר במסגרת טיוטת דוח ביקורת שנעשה אשתקד יצאו נגד התנהלותה. זה קרה  לפני כארבעה חודשים בשיאו של עימות הקודם בקבוצה, בין היו"ר גלעד לדירקטוריון מגדל. כבר אז טענה בודו כי הטענות נגדה נעשו תוך "התנהלות פסולה ושערורייתית" של הרשות, והיא אף עתרה לביהמ"ש כנגד הרשות.

בסופו של דבר לא הוצא דוח ביקורת סופי של הרשות, כחלק מהבנות עם מגדל ובעל השליטה אליהו, והטיוטה נגנזה. ברקת שב בו מהטענות בטיוטת דוח הביקורת, ובודו משכה את העתירה, ובהמשך זזה מתפקידה כיו"רית ועדת הביקורת בחברה, לטובת הובלת ועדת המאזן של מגדל (לטענתה ללא קשר להבנות עם הרשות).