מכסת הנוסעים בוטלה, אך התו הכחול מגביל את פתיחת השמיים

התו הכחול קובע כי כל הנוסעים בנתב"ג צריכים לשמור על 2 מטר זה מזה • התו מגביל את הקיבולת היומית בשדה התעופה לעד 10,000 נוסעים

נתב"ג היום / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג היום / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

השמיים נפתחו או רק לכאורה? אומנם בג"ץ קבע כי אין הצדקה למכסת 3,000 הנוסעים בנתב"ג שביקשו משרד התחבורה והבריאות, אך מכסה אחרת מונעת מהשמיים להיפתח באמת: התו הכחול, שעל פיו פועל נתב"ג והמגדיר בין השאר את השמירה הנדרשת בין הנוסעים בשטח הטרמינל - שני מטרים זה מזה. זאת, למרות שאותם נוסעים יישבו זה בצמוד לזה בטיסה ואף באוטובוס, אם יידרש כזה, להובלתם למטוס. המשמעות היא שהקיבולת היומית בנתב"ג מוגבלת על פי היכולת לנהל את תנועת הנוסעים על פי התו הכחול, ומדובר בכ-4,000 נוסעים לכיוון ליום.

עיקר האתגר הוא בשמירה על מרחק בין הנוסעים בתהליך שלאחר הנחיתה הכולל גם בדיקת קורונה לכל הנכנסים לישראל והתור שנוצר בעקבות חובה זו. עמדות נוספות לטובת הנוחתים יותקנו בימים אלה. היום (א') למשל יחלפו בנתב"ג כ-8,400 נוסעים, מתוכם 4,600 המריאו מישראל ו-3,800 נוחתים. על פי מגבלת הקיבולת, היקף הנוסעים היומי יוגבל לטווח הזה ועד לכ-10,000 נוסעים ביום. עם זאת, יצוין כי הריחוק החברתי הנדרש על פי התו לא בהכרח מיושם הלכה למעשה. אמנם ברצפת הטרמינל מפוזרות מדבקות המצביעות על הריחוק המתבקש, אולם בפועל התורים צפופים יותר ונדמה שהשמירה הנדרשת לא מיושמת.

"כל עוד כללי הריחוק החברתי דורשים שמירה של שני מטרים מהנוסעים בשטח הטרמינל, אי אפשר להגדיר את השמיים כפתוחים", אומר מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס. "אומנם בוטלה ועדת החריגים, ובוטלה מכסת היעדים, אבל בכמויות הללו של הנוסעים, לא מדובר במשהו שאפשר להתפרנס ממנו ובטח שלא לייצר תרבות של חופשים בחו"ל".

בנמלי תעופה שונים בעולם כבר צומצם המרחק שיש לשמור בין הנוסעים למטר או למטר וחצי. מכסה יומית של כ-8,000-10,000 נוסעים אומנם משקפת שיפור לעומת תנועת הנוסעים בשבועות האחרונים, אך היא רחוקה שנות אור מקיבולת השגרה של נתב"ג, שמכיל עשרות אלפי נוסעים ביום.

במשרד הבריאות מגיבים כי "הנושא אכן נבחן ונמצא במרכז השיח, אך נכון להיום, נמל התעופה פועל על פי תקנות התו הכחול, בדומה לבתי עסק נוספים, ולכן יש לשמור על ריחוק חברתי של שני מטרים בין אדם לאדם".

ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה.