בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בעליות: הנאסד"ק קפץ ב-1.3%, צים צנחה ב-5%

מדדי המניות בניו יורק נצבעו בירוק בפתיחת שבוע המסחר על רקע ירידת תשואות האג"ח • הדאו ג'ונס טיפס ב-0.14% ומדד S&P 500 עלה ב-0.7% • בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

יו"ר הפד פאוול / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster
יו"ר הפד פאוול / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

22:00

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים בפתיחת שבוע המסחר בהובלת מניות הטכנולוגיה, וזאת בהמשך לירידת תשואות האג"ח הממשלתיות. מדד הנאסד"ק עלה ב-1.3%, הדאו ג'ונס טיפס ב-0.14% ומדד S&P 500 עלה ב-0.7%.

מניות התעופה והתיירות בלטו בירידות. טריפאדוויזוס צנחה ב-9.6%, קרניבל איבדה 4.7%, אמריקן איירליינס צנחה ב-4%.

21:39

עליות בוול סטריט לקראת נעילת היום המסחר הראשון לשבוע זה. מדד הנאסד"ק קופץ ב-1.4%, S&P 500 עולה ב-0.8%, מנגד מדד הראסל 2000 מאבד כ-1% מערכו.

לאחר מסע העליות בשיעור דו ספרתי מאז ההנפקה, מניית צים צונחת ב-8% במסחר בהמשך לפרסום הדוחות הכספיים.

20:12

המחסור בשבבים מכה ביצרנית הרכבים  שהודיעה על השבתת המפעל באוהיו לשבוע בשל המחסור. פורד מצמצמת בנוסף את היקף הייצור במפעל המשאיות בקנטקי בשל אותה סיבה.

19:50

כלכלני דויטשה בנק מציינים בסקירתם השבועית כי ישנו הבדל משמעותי בין התקדמות מבצע החיסונים בין מדינות שונות. "בבריטניה יותר משליש מן האוכלוסייה קיבלה חיסונים ובארצות הברית יותר מ-20% מן האוכלוסייה. גוש היורו עדיין נותר מאחור עם פחות מ-10% מן האוכלוסייה מחוסנת במרבית המדינות נכון לאמצע מרץ. חלק מן העיכוב הוא עקב זהירות של אירופה בנוגע לחיסונים וחלק מן מחסור בהיקף החיסונים הקיים. בעוד שהגישה הזהירה בנוגע לחיסונים נועדה לבנות ביטחון בקרב הציבור, המחסור בחיסונים הוא כתוצאה מקשיים טכניים ושיבושים בקווי הייצור. לחץ פוליטי לזרז את קצב מבצע החיסונים בגוש היורו הוא גבוה. ההגבלות המתמשכות גובות מחיר כבד מתמשך וצפויות להכביד ולעכב את ההתאוששות הכלכלית בהמשך השנה".

"בשורה תחתונה", כתבו בדויטשה בנק, "האצה במבצע החיסונים בגוש היורו נחוץ על מנת למנוע הידרדרות כלכלית. שער היורו דולר צפוי להיות ברומטר מפתח להשלכות הכלכליות של מבצע החיסונים".

18:37

המסחר בבורסות אירופה ננעל במגמה מעורבת. מדד הדאקס טיפס ב-0.3%, הקאק איבד 0.5% והפוטסי הוסיף 0.3%. הבורסה באיסטנבול צללה ב-9.8% בצל המהלך של ארדואן לפטר את הנגיד לאחר שזה העלאה את הריבית ב-2% לרמה של 19%.

מנייתה של יצרנית הרכבים פולקסוואגן זינקה ב-14% על רקע המלצת קניה מהאנליסט טים רוקוסה מדויטשה בנק, שהעלה את מחיר היעד למנינ מ-185 אירו ל-270 אירו למניה.

16:00

עליות במדדי המניות בוול סטריט על רקע ירידת תשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים. מדד הנאסד"ק עולה ב-0.7%, ומדד S&P 500 מוסיף 0.3% לערכו.

 יו"ר הפד, ג'רום פאוול התייחס היום לנכסי קריפטו ואמר כי הם "ספקולטייבים". לדבריו הפד לא ימהר להמשיך בפיתוח מטבע דיגיטלי ללא "תמיכה מהקונגרס" והעברת כל חוקי ההסמכה הדרושים.

פאוול אמר את הדברים כשנשאל בכנס הבנקאי להסדרים בינלאומיים האם בכלל יהיה זה חוקי שהפד ייצור מטבע דיגיטלי. שיתוף הפעולה ביוזמת המטבע הדיגיטלי של המכון הטכנולוגי במסצ'וסטס "מתמקד ביכולות ובמגבלות הטכנולוגיות, ולא בניסיון ליצור אב טיפוס", הוסיף פאואל, ואמר גם כי הביטקוין הוא תחליף לזהב יותר מאשר לדולר. 

15:30

יום המסחר בוול סטריט נפתח במגמה מעורבת.  בולטת בעלייה חדה.

חברת הספנות צים פרסמה היום את הדוח הכספי הראשון שלה כחברה ציבורית, מאז השלימה הנפקה ראשונה של מניותיה לציבור מוקדם יותר השנה. צים, שנהנית בשנה האחרונה מעליית מחירי ההובלה הימית ומההתייעלות מפעילותה, סיימה את 2020 עם רווח נקי שנתי של 524 מיליון דולר - המשקף שיא של כל הזמנים. 

13:45

נמשכת המגמה המעורבת באירופה. החוזים על מדד הנאסד"ק עולים בכ-0.8% ואילו החוזים על הדאו ג'ונס בירידה קלה.

במסחר המוקדם עולה מניית טסלה בכ-4.5%, פייבר ב-2.2% ואפל מטפסת ב-0.8%.

11:40

מניות יצרניות הרכב פולקסוואגן ופורשה מזנקות בכ-4% על רקע העלאת דירוג המלצה על ידי דויטשה בנק. 

הנפט מסוג ברנט נסחר בירידה של כ-0.5%. ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי,  מציין הבוקר בסקירת הנפט השבועית כי "מחירי הנפט צפויים להיות רגישים בתקופה הקרובה למידת הציות של חברי OPEC + למכסות הייצור, בהן יתכנו חריגות מאחר ומחירי הנפט הגבוהים מעלים את הכדאיות לסטיות של חלק מחברי הקבוצה בדגש על עיראק, וכן להחלטת הקבוצה בפגישה הצפויה להיות בתחילת אפריל בה הקבוצה תדון בנוגע למכסות הייצור של חודש מאי".

10:10

שבוע המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה מעורבת. הבורסה של טורקיה צונחת בכ-7% במקביל לצניחת הלירה הטורקית מול הדולר, לאחר שנשיא טורקיה ארדואן פיטר את נגיד הבנק המרכזי במדינה במפתיע בסוף השבוע.

08:00

יום המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה מעורבת. בטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה של כ-2% ואילו בשנחאי נרשמות עליות קלות. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט ניכרת יציבות.

הלירה הטורקית צונחת בכ-12% מול הדולר לאחר שנשיא טורקיה ארדואן פיטר את נגיד הבנק המרכזי במדינה במפתיע בסוף השבוע.

בסין הותיר הבנק המרכזי את גובה הריבית ללא שינוי. 

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים יורדת לכ-1.68%, לאחר שקפצה בשבוע שעבר ל-1.73%. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מתייחס בסקירתו השבועית להודעת הפד מהשבוע שעבר וכותב כי "לכאורה, ה-FED לא שינה שום דבר בישיבת הריבית האחרונה והמשיך להעביר את אותו מסר "יוני" שלא עזר לעצור עליית התשואות קודם וגם לא עזר הפעם. הנגיד שוב הדגיש שכל עוד התנאים הפיננסיים הכללים ממשיכים להיות מקלים, הבנק המרכזי לא מתכוון לשנות את מדיניותו".

אולם, "למעשה, לאור עדכון ציפיות האינפלציה ע"י ה-FED , השינוי היה גדול. ה-FED העביר מסר לשוק שהוא מסכים עם הציפיות שלו לגבי האינפלציה, אך זאת לא רמת האינפלציה שתגרום לו להעלות ריבית. אם הציפיות בשוק לא יעלו הרבה מעבר לרמות הנוכחיות, שהגיעו כבר לרמות שהיו לאחרונה רק לפני 15 שנה, המהלך הנוכחי של עליית התשואות צפוי להיבלם".