רבעון רביעי חזק סייע למגדל לסכם את 2020 עם רווח כולל של 537 מיליון שקל, בצל הסערות בצמרת

ברבעון האחרון בשנה החולפת הציגה החברה רווח כולל רבעוני בהיקף של כ-552 מיליון שקל, שפיצה ויותר על ההפסדים בתשעת החודשים הראשונים של 2020

רן עוז, מנכ"ל מגדל / צילום: רמי זרנגר
רן עוז, מנכ"ל מגדל / צילום: רמי זרנגר

בצל שתי פרידות מיו"רים של חברת הביטוח של הקבוצה, קבוצת הביטוח והפיננסים מגדל מסכמת את 2020 עם רווח כולל שנתי של כ-537.4 מיליון שקל. רווח זה מהווה קיטון של כ-16% ביחס לרווח הכולל השנתי שהקבוצה שבשליטת שלמה אליהו רשמה ב-2019, וזאת בסיכומה של שנת הקורונה שגרמה לתנודות אדירות בשוקי ההון.

למעשה, התנודות בשוקי ההון - בדגש על השפל בתחילתה והגאות בסופה - השפיעו בחדות על תוצאות מגדל, שסגרה את השנה עם רבעון רביעי חזק. ברבעון האחרון בשנה החולפת הציגה החברה רווח כולל רבעוני בהיקף של כ-552 מיליון שקל, אשר העלים לחלוטין הפסד של 14.5 מיליון שקל שרשמה החברה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020.

למעשה, הרבעון הרביעי החזק של מגדל ממחיש את יכולתה של החברה לייצר רווחים גבוהים בעולם של תשואות חיוביות וללא פגיעה משמעותית מכיוון הגדלת העתודות. "השנה החולפת הייתה שנה סופר מאתגרת שהסתיימה עם אקורד חיובי", אמר היום מנכ"ל מגדל ביטוח, רן עוז, שהציג את דוחות החברה ללא מנכ"ל החברה האם הציבורית מוטי רוזן, שחתום עליהם.

זה קרה לאחר שדירקטוריון מגדל ביטוח הכריע מוקדם יותר השנה כי היו"ר החדש של מגדל יוזז מתפקידו, וזאת בשל עימות חריף אליו נקלעו הוא ועוז. רוזן נכנס לתפקידו כיו"ר מגדל ביטוח בתחילת השנה הנוכחית, במקומו של ניר גלעד, שהוזז אשתקד מתפקידו בתום מאבק עם דירקטוריון החברה האם שבהובלת בעל השליטה אליהו. בתוך כחודשיים וחצי בלבד התברר שעוז ורוזן לא יכולים לעבוד יחדיו, ורוזן כבר אינו יו"ר מגדל ביטוח, כשעל פי הערכות הוא צפוי לזוז בקרוב גם מתפקידו כמנכ"ל מגדל אחזקות, הגם שטרם התקבלו החלטות בנושא זה.

עוז התייחס היום במשורה לאירועים עם היו"ר, ואמר היום עם הצגת הדוחות כי "מכיוון שהאירועים נוגעים גם לי אישית זה לא המקום לדון בהם. אני מבקש רק להודות לדירקטוריון על האמון שנתן לי ועל הגיבוי שנתן להנהלת החברה". בהמשך הוא התייחס לשאלות על אירועי השעה במגדל ואמר כי "כמנכ"ל וכמי שמוביל את צוות ההנהלה תפקידי הוא לוודא שיש להם את השקט, את היכולת ואת הגיבוי ולהמשיך קדימה. אני חושב שעם כל הסערות קיבלנו גיבוי מלא מהדירקטוריון וברכות על ההישגים שהבאנו בשנה שעברה". עוד אמר בנושא כי "אני בטוח שהדירקטוריון ישכיל למנות את הצוות הטוב ביותר להצעיד את מגדל קדימה".

אך לא רק הסערות בצמרת החברה השפיעו על הדוחות אשתקד, כשדובר על החלפת גלעד ברוזן. 2020 התבטאה גם בתנודות גדולות בשווקים הפיננסים, ושהשפיעו מהותית על תוצאות מגדל משום היקף הנכסים הגבוה שהיא מנהלת. זה הוביל את מגדל לשוב ולגבות דמי ניהול משתנים בהיקף 505 מיליון שקל לפני מס בפוליסות המשתתפות ברווחים, לקראת סוף השנה. הכנסות אלה מהוות חלק ניכר מהרווח השנתי של החברה, וזאת לעומת דמי ניהול משתנים בהיקף של כ-856 מיליון שקל לפני מס שנגבו על ידי החברה ב-2019.

לצד זאת התוצאות של מגדל הושפעו משורת השפעות חריגות ובהן התנודות בעקום הריבית, והיבטים אחרים הנוגעים לניהול העתודות, כגון בדיקת נאותות העתודה (LAT) - כשכל אלה השפיעו במידה ניכרת בהרבה בשנת 2019 מאשר השפעתם ב-2020. כמו כן, ב-2020 מגדל נהנתה מרווח לאחר מס של כ-61 מיליון שקל כתוצאה משערוך בנייני המשרדים שמשמים את החברה (ב-2019 מגדל נהנתה מרווח לאחר מס של 375 מיליון שקל הודות ל"אימוץ מודל הערכה מחדש לבנייני משרדים לשימוש עצמי".

עוד פירטה מגדל כי הפרמיות ודמי הגמולים קטנו בשנה החולפת בכ-5% מ-24 מיליארד שקל ל-22.8 מיליארד שקל, כאשר בין היתר החברה נפגעה מהשפעות הקורונה על החיסכון הפנסיוני. בהקשר זה נכתב בדוחות החברה כי " בשנת 2020 חלה ירידה בסך הפרמיות, התקבולים בגין חוזי השקעה ודמי הגמולים בקבוצה, בתחומי ביטוח חיים וחסכון לטווח וביטוח כללי, שנבעה בחלקה מהשפעת משבר נגיף הקורונה. מנגד, בתחום ביטוח בריאות חלה עלייה קלה בסך הפרמיות לעומת שנת 2019".

כמו כן, בשנה החולפת גדל היקף הנכסים המנוהל על ידי החברה, ושעמד בסוף 2020 על סך של 314 מיליארד שקל, וזאת לעומת סך של כ-293 מיליארד שקל בסוף 2019. אגב, בסוף הרבעון הראשון של 2020, שיא משבר הקורונה ונקודת השפל בשווקי ההון, מגדל ניהלה נכסים בהיקף מצרפי של כ-264 מיליארד שקל, בעוד שנכון לאמצע מרץ 2021 מנהלת החברה סך של כ-328 מיליארד שקל - גידול של יותר מ-24% בתוך כמעט שנה.

עוד מפרטת מגדל כי "ב-2020 חלה ירידה ניכרת ברווח החיתומי לעומת 2019 בעיקר בתחום ביטוח חיים ובביטוח כללי", כאשר "בביטוח חיים הירידה נבעה מגידול ניכר בהפרשה לעתודה לתביעות אובדן כושר עבודה, ומגידול בהפחתות הוצאות רכישה נדחות עקב עלייה בשיעורי הביטולים" ואילו "בתחום הביטוח הכללי ההרעה התרכזה בענפי הרכב ורכוש אחר וקוזזה בחלקה על ידי שיפור חיתומי בענפי החבויות".

קבוצת מגדל כוללת פרט למגדל ביטוח גם את בית ההשקעות מגדל שוקי הון, שבניהולו של שגיא שטיין. ההכנסות השנתיות של מגדל שוקי הון גדלו ב-2020 בכ-5.5% לכ-174 מיליון שקל. בשורה התחתונה הרווח הכולל של בית ההשקעות גדל בשנה החולפת מ-20 מיליון שקל ב-2019 ל-28 מיליון שקל ב-2020. במגדל מסבירים כי "בתחום השירותים הפיננסיים העלייה ברווח הכולל נבעה בעיקרה מגידול בהיקף המחזורים אשר השפיע על פעילות עושה השוק וגידול ברווחי הנוסטרו של הקבוצה, אשר קוזז חלקית מקיטון בדמי הניהול הקבועים בקרנות נאמנות", וזאת למרות הגיוסים הערים שמגדל רושמת בפעילות קרנות הנאמנות מזה זמן, כשהיא הובילה ב-2020 את הגיוסים בתחום בשוק כולו.

בהסתכלות לעתיד אמר היום מנכ"ל מגדל ביטוח עוז כי "אנו שמים דגש על תחום הדיגיטל", שהינו "עולם העתיד". בנוסף, עוז דיבר גם על חיזוק המכירה הישירה של ביטוח על ידי מגדל, תוך שהסביר כי "בעולם החדש אינך יכול להיות רק בערוץ הפצה אחד. אנו צריכים להיות מסוגלים להיות מסוגלים להתחרות בכל ערוץ הפצה".