דיון ראשון בתביעה האזרחית נגד אייל גולן; הפגנת תמיכה במתלוננות בפתח בית המשפט

בביהמ"ש המחוזי בת"א התייצבו היום שתיים מהתובעות לדיון בתביעת הפיצויים שהגישו נגד אייל גולן, נגד מקורביו ונגד המשטרה, בגין פרשת "משחקי חברה" • הדיון התקיים בדלתיים פתוחות בהתאם לרצון המתלוננות ובעקבות בקשת גלובס • ברחבת ביהמ"ש התקיימה הפגנת תמיכה והזדהות עם הנפגעות

‏הפגנת הזדהות עם המתלוננות שתובעות את אייל גולן והמשטרה מחוץ לביהמ"ש המחוזי בתל אביב, רגע לפני הדיון בתביעה / צילום: חן מענית
‏הפגנת הזדהות עם המתלוננות שתובעות את אייל גולן והמשטרה מחוץ לביהמ"ש המחוזי בתל אביב, רגע לפני הדיון בתביעה / צילום: חן מענית

היום (ב') התייצבו בבית המשפט המחוזי בתל אביב שתיים מהתובעות לדיון בתביעת הפיצויים שהגישו נגד הזמר אייל גולן, נגד מקורביו ונגד המשטרה. התביעה עוסקת באירועים שנחקרו על-ידי המשטרה החל משנת 2014 בפרשה שכונתה "משחקי חברה".

ברחבת בית המשפט המחוזי התקיימה הפגנת תמיכה והזדהות עם הנפגעות, שאורגנה על-ידי איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, בהשתתפות עמותת "כולן". המפגינים נשאו שלטים עם הכיתוב: "מאמינות לך", "את לא לבד" ו"לא שותקת".

הדיון התקיים בדלתיים פתוחות בהתאם לרצון המתלוננות ובעקבות בקשת גלובס, העיתונאי חן מענית וערוץ 13. גולן עצמו לא חויב להתייצב לדיון, ועורך דינו עודד גיל ייצג אותו בדיון.

התובעות אמרו היום: "אנחנו שמחות שהגענו לרגע הזה, אחרי שנים ארוכות מאוד של חוסר צדק. הגיע הזמן שהעולם יראה מי השקרן האמיתי. שכולם יסתכלו עליו, והוא יתבייש, לא אנחנו. שנים שהוא המשיך וקבר אותנו באותו המקום. לא עוד. עבורנו זה הצעד הראשון בדרך לצדק. הדיון הראשון עסק בעניינים הפורמליים. בדיונים הבאים אנחנו מקוות שהאמת תוכח ותצא לאור". 

בתביעה נטען כי מדובר בפרשה של ניצול מיני מתמשך של נערות צעירות, הבאות מרקע של מצוקה כלכלית ומשפחתית, שהועברו מיד ליד בין קבוצה של גברים מבוגרים. בני פרץ, אמרגנו של גולן, נתבע גם הוא, אך התביעה נגדו נמחקה, לאחר שהוא הגיע להסכם פשרה עם התובעות.

התביעה הוגשה גם נגד משטרת ישראל בגין טענה לכשלים וליקויים בחקירות גולן ואחרים בתיק.

במהלך הדיון ניסתה השופטת יעל אילני לשכנע את הצדדים לפנות להליך גישור למרות המחלוקות הקשות ביניהם ולמרות שגולן לא התייצב להליך גישור קודם: "אין לי ספק שנכון וראוי ללכת לגישור מבחינת כל הצדדים. להליך גישור יש יתרונות עצומים, ראוי ללכת לגישור גם מהפן המשפטי וגם מהפן הערכי. מדי פעם יש גלים עולה בתקשורת, והכול סוער, כל אחד מרגיש שהוא נפגע, אבל צריך לשים את הרעשים בצד ולעשות מאמץ".

עו"ד רותם אלוני, המייצגת את התובעות, טענה כי גולן "גורר רגליים", כי "אין לו נכונות לגישור, ואין עם מי לדבר", וכי לא התייצב לגישור קודם שנקבע. עו"ד גיל מטעמו של גולן טען כי התובעות הבינו שלא ניתן לסחוט אותו.

בדיון עלתה גם שאלת היורשים של אביו המנוח של גולן, דני ביטון, שהיה בין הנתבעים, והתברר כי טרם הוברר מיהם יורשים. התובעות טוענות כי זהות היורשים רלוונטית להליך בשל קשריו של גולן ואביו. 

השופטת אילני קבעה כי בתוך 30 ימים יודיעו הצדדים האם הם מסכימים לפנות להליך גישור, ובמקביל דחתה את הדיון לספטמבר 2021.

כזכור, מדובר בפרשה שהתפרסמה בשנת 2013, במסגרתה נחקרו חשדות לניצול מיני של נערות על-ידי הזמר המפורסם אייל גולן ומקורביו, בהם אמרגנו בני פרץ. בסופו של דבר נסגרו התיקים הפליליים נגד כל המעורבים בפרשה, ובהם גולן, מלבד התיק נגד דני ביטון המנוח, אביו של גולן, שהורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של הדחה לזנות בנסיבות מחמירות, ניצול קטינים לזנות, שיבוש מהלכי משפט והשמדת ראיה. הוא נידון לשנתיים מאסר