"השיח הכלכלי בקשר לבחירות הוא רדוד ופשטני, והבורסה לא מושפעת ממנו"

בסבבי הבחירות הקודמים לא נרשמה תכונה יוצאת דופן בבורסה בת"א, וגם הפעם ימשיכו המשקיעים לעקוב אחר ההתפתחויות והנתונים הכלכליים בארץ ובחו"ל • רפי גוזלן, אי.בי.אי: "המשקיעים מבינים שאין שינוי באג'נדה הכלכלית, לכן השוק נסחר לפי הדברים שמשפיעים עליו בשגרה"

יום הבחירות התחיל / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
יום הבחירות התחיל / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

שוב בחירות לכנסת בישראל, בפעם הרביעית תוך שנתיים, ונראה כי האירוע, שאליו מרבית המשקיעים כבר הפכו אדישים יחסית, עובר גם כעת "מתחת לרדאר" של שוק ההון המקומי. זאת, בשל הערכות שלפיהן לתוצאות הבחירות לא צפויה השפעה משמעותית על כיוונו של השוק בהמשך.

לעומת זאת, המשקיעים ימשיכו לעקוב באופן שוטף אחר ההתפתחויות והנתונים הכלכליים, בארץ ובחו"ל, ואחר התוצאות הכספיות של החברות והתחזיות לביצועיהן בהמשך - אשר מושכים את השווקים למעלה ולמטה, בייחוד בשנה החולפת בהשפעת חוסר הוודאות הגדול שייצר משבר הקורונה.

בסבבי הבחירות הקודמים של השנתיים האחרונות לא נרשמה תכונה יוצאת דופן בבורסה המקומית, לא לקראת ההצבעה וגם לא עם פרסום התוצאות. זאת ביחס למערכות בחירות שהתקיימו בעבר הרחוק יותר, שבחלקן השווקים התאפיינו בתנודתיות גבוהה יותר, בשל חוסר הוודאות הגדול יותר לגבי תוצאות הבחירות וההשלכות האפשריות שהיו לשינויים דרמטיים ומהפכים שלטוניים על מצב הכלכלה.

לאחר יום הבחירות, שבו לא מתקיים מסחר בבורסה בתל-אביב, הנתונים מלמדים על  מגמה חיובית בדרך כלל ביום העוקב לשלושת סבבי הבחירות שהתקיימו בישראל מאז 2019. אולם, תגובה זו נרשמה בהתאם לכיוון הכללי באותה תקופה בשווקים בעולם, בראשם הבורסות האמריקאיות. בפרספקטיבה של שבוע מיום הבחירות, התשואות בשוק ההון המקומי לאחר שתי מערכות הבחירות שהתקיימו ב-2019 היו זניחות.

זאת בעוד שקריסת השוק שנרשמה לאחר הבחירות שהתקיימו לפני כשנה לא הייתה קשורה לתוצאות הבחירות, אלא למשבר הקורונה, שהתפרץ בעוצמה והגיע לרגעי השיא שלו באותה תקופה בשוקי ההון בעולם, ובהתאם גם בארץ, וגרר אותם בחדות מטה.

בחירות 2020 - אחרי שבוע קריסה של כ-20% 

מבדיקת גלובס עולה, כי ביום המסחר שלאחר הבחירות באפריל 2019 עלתה הבורסה בת"א בקרוב ל-1% ותוך שבוע הציגה תשואה דומה, בעוד שבספטמבר 2019 היא הוסיפה לערכה כ-0.5% ביום שלאחר הבחירות, ושבוע לאחר מכן הציגה תשואה לא משמעותית, בשיעור הקרוב ל-0%.

כאמור, הבחירות הקודמות לכנסת בישראל, שהתקיימו לפני כשנה, התרחשו בתזמון מאתגר במיוחד לשווקים - בעת תחילת המפולת שהגיעה בעקבות התפשטות וירוס הקורונה בעולם, שגררה את השו וקים ברחבי הגלובוס לקריסות מהירות של עשרות אחוזים תוך שבועות ספורים. כך, למרות עלייה של כ-1% לאחר יום הבחירות, שהתקיים בתחילת מרץ 2020, בסיכומו של שבוע ממועד אותן בחירות לכנסת, הציגה הבורסה המקומית קריסה של כ-20%. 

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי, אמר בהתייחס להשפעת הבחירות האחרונות על השוק המקומי, כי "אין דפוס מסחר שאפשר לומר עליו שהוא שונה בארץ בעקבות תוצאות הבחירות. בסך הכול השוק המקומי זז בכיוון המסחר שהיה בעולם באותה תקופה.

"ובגלל שאין פה באמת איזושהי כוונה או הצהרות לגבי שינוי סדרי עדיפויות", הוא מוסיף, "אז המשקיעים נותנים יותר משקל לכל מה שקורה בעולם ולהתפתחויות המקומיות בתקופה הזו, עם דגש על המצב הבריאותי.

"בשורה התחתונה, המשקיעים בשוק המקומי מבינים שאין שינוי באג'נדה הכלכלית, לכן השוק נסחר לפי הדברים שמשפיעים עליו בדרך כלל: מה שקורה בעולם, השפעות המדיניות האמריקאית על המצב הכלכלי, תהליך ההתחסנות האיטי באירופה ופתיחת המשק לפעילות אצלנו". 

לדברי גוזלן עוד, "לעומת ישראל, בארה"ב מפלגת השלטון הציגה בצורה סדורה אג'נדה כלכלית ומיישמת חלק ממנה. אפשר להתווכח אם היא חיובית או לא, אבל יש שם שיח כלכלי. אצלנו, המועמדים לכנסת ניסו להציג קצת תוכניות כלכליות, אבל אין להם אג'נדה וזה לא באמת תופס את סדר היום. יש קיטוב בין תומכי ומתנגדי נתניהו, והשיח הכלכלי בקשר לבחירות הוא רדוד ופשטני, בהתאם להערכות הפוליטיקאים לגבי מה שיוכל להביא להם קולות. אם הם היו חושבים שאג'נדה כלכלית מסוימת תביא להם קולות, זה היה מגיע לסדר היום".

 
  

"המצב המשברי מחדד את הצורך בממשלה מתפקדת"

אם שוב לא תהיה הכרעה בבחירות, זה עשוי לפגוע בביצועי השוק?
גוזלן: "לא נראה שמצב כזה יעיב יותר מדי על השוק. בשוליים, יכול להיות שסוכנויות הדירוג יפרסמו הערות אזהרה, בשל מחסור בתקציב וסחבת בהתאמה הפיסקלית, אבל זה לא משהו שצפוי להיות 'גיים צ'יינג'ר'. כרגע המצב המשברי מחדד את הצורך בממשלה מתפקדת, ומה שקורה בשלב הנוכחי הוא קניי ת זמן, גם בהיבט הסיוע שהממשלה מעניקה, גם בהיבט סטטוס החל"ת של העובדים. אבל בסך הכול שוק העבודה דורש טיפול, והמשך הסחבת והיעדר תפקוד של הממשלה כפי שהיה בשנתיים האחרונות, יכולים להוביל אותנו למצב גרוע יותר, ולא בטוח שזה לגמרי מקבל ביטוי בשווקים". 

עוד לדבריו, "שוק העבודה עבר שינויים גדולים במשבר, עם עסקים שלא שרדו, התייעלות של חברות שהתרגלו לעבוד עם כוח אדם מצומצם ומעבר לעבודה מהבית. אם הנושא הזה לא יטופל, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו עם שיעורי אבטלה גבוהים יותר, בגלל אופי המשבר".

הכרעה בבחירות תוכל למשוך את השוק לאיזשהו כיוון?
"השוק רגיל שלממשלה אין אג'נדה כלכלית, ויוכל להיות מופתע לחיוב אם הדברים ישתנו. אם תקום ממשלה שתתחיל לטפל בכלכלה, יש פה איזו אפשרות לאפסייד. השוק כן ירצה לראות ממשלה מתפקדת, ואם תוצאות הבחירות יראו שאפשר להקים ממשלה לא קיצונית, אז אלה יכולות להיות חדשות טובות לשוק.

"אחרת, ניתן להניח כי מה שיקרה בוול סטריט הוא גם מה שיקרה בשוק המקומי".