המתווך המפתיע בהנפקת הענק של איירון סורס וכמה ירוויחו העובדים?

איש העסקים והמיליארדר חיים סבן חיבר בין אנשי איירון סורס לאנשי ה-SPAC שלתוכו תמוזג ענקית האינטרנט לפי שווי של 11.1 מיליארד דולר • ישתתפו בחגיגה: עובדי איירון סורס מחזיקים אופציות לכ-10% ממניות החברה

חיים סבן / צילום: תמר מצפי
חיים סבן / צילום: תמר מצפי

הנהלת חברת האינטרנט הישראלית איירון סורס קידמה בחודשים האחרונים תהליך של הנפקה (IPO) בוול סטריט, אבל שינוי מפתיע בתוכניות הוביל אותה לבסוף למיזוג לחברת SPAC של קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית Thoma Bravo לפי שווי פנטסטי של 11.1 מיליארד דולר. את התפנית בעלילה, כך נודע לגלובס, יצר איש העסקים והמיליארדר חיים סבן, לשעבר בעל השליטה בחברות התקשורת הישראליות בזק ופרטנר.

מה זה חברות SPAC

שיטת הנפקה המאפשרת לחברה פרטית להכנס לבורסה באמצעות מיזוגה לחברה שאין לה פעילות עסקית. חברת ה־SPAC מגייסת כסף מהציבור על בסיס ההבטחה למזג לתוכה פעילות קיימת תוך פרק זמן נתון. מדובר בטרנד ותיק שזוכה לאחרונה לפופולריות עצומה בוול סטריט, בעיקר בקרב חברות טכנולוגיה

סבן הוא אחד מהמשקיעים באיירון סורס - הוא השקיע בחברה באמצעות סבן ונצ'רס עוד בשנת 2014, ולפי הערכות מחזיק כיום בכ-0.5% ממניות החברה בשווי של כ-50 מיליון דולר. אנשי Thoma Bravo פנו לסבן וביקשו ליצור באמצעותו קשר עם איירון סורס.

החיבור עם אורלנדו בראבו, שותף מייסד ב-Thoma Bravo, היה מוצלח. לדברי סמנכ"ל הכספים של איירון סורס, אסף בן עמי, ועומר קפלן, אחד היזמים והמשנה למנכ"ל, "הבנו שהחיבור מבחינת הביזנס והערך העתידי כל כך גדול, שזה רק יתרון. בסוף, התוצאה היא אותה תוצאה - חברה ציבורית, אבל אין טובים יותר מ-Thoma Bravo לעזור לחברות תוכנה לצמוח".

מהמיזוג הצפוי, שנעשה בשווי גבוה יותר מפי 7 מעסקת סקנדרי שבוצעה רק לפני כשנתיים וחצי, ייהנה לא רק סבן. ככל הידוע, בעלת המניות הגדולה בחברה, המחזיקה קרוב לשליש מהמניות, היא הקרן הזרה CVC שרכשה את המניות בעסקת הסקנדרי ב-2019 כאשר לפי נתוני IVC היא שילמה 430 מיליון דולר עבור ההחזקה.

קרן נוספת שמחזיקה במניות איירון סורס היא קבוצת ויולה מישראל, שמחזיקה לפי הערכות ב-8% מהמניות, כלומר במניות בשווי של כ-900 מיליון דולר. "שלמה דוברת (מויולה) היה המשקיע הראשון שלנו, הוא איש יקר שעזר לנו הרבה מאוד", אומר קפלן לגלובס. אקסס של לן בלווטניק מחזיקה לפי הערכות בכ-2% מאיירון סורס, מניות בשווי כ-220 מיליון דולר.

איירון סורס, שנקראה בעבר פוקסטאב, החלה את דרכה בפיתוח תוספים לדפדפן פיירפוקס. כיום היא מתמקדת בתחום הפרסום באפליקציות ומציעה פלטפורמה שמאפשרת למפתחי אפליקציות, בעיקר משחקים, לשלב בתוכן פרסומות.

למייסדי החברה יש כיום לפי ההערכות כ-40% מהמניות במצטבר. מדובר בשמונה מייסדים - תומר בר זאב והאחים רועי, אייל ואיתי מילרד, ואליהם הצטרפו כמייסדים רשומים בעקבות מיזוג שבוצע גם ארנון חריש, תמיר כרמי, נתנאל שדמי ועומר קפלן.

הטרנד הבולט בשנה האחרונה

חברות ספאק, הידועות גם כחברות בלנק צ'ק, הן חברות שמגייסות כסף בהנפקה לציבור מבלי שיש להן פעילות, במטרה לרכוש חברה קיימת תוך זמן מוגדר של עד שנתיים. גיוסים של חברות ספאק הם הטרנד הבולט בשנה האחרונה בוול סטריט, עם שיא בהיקפי הגיוסים ובמספר חברות הספאק שגייסו כסף. 

בחודשים האחרונים דווח על מספר חברות ישאליות, רובן בתחום הטכנולוגיה, הצפויות להתמזג לתוך חברת ספאק ולהיסחר בוול סטריט, כאשר ערכן המצרפי של החברות הללו לצורך המיזוך עומד על מעל 40 מיליארד דולר - כשעל מחצית הסכום "אחראיות" שתי חברות - איירון סורס ופלטפורמת המסחר איטורו.

 
  

כאמור, איירון סורס תתמזג עם חברת ה-SPAC שנקראת Thoma Bravo Advantage. העסקה תכלול גם גיוס של 2.3 מיליארד דולר - מיליארד דולר מה-SPAC ועוד 1.3 מיליארד דולר מהנפקה פרטית (PIPE) שלדברי החברה זכתה לביקושים גבוהים וש-Thoma Bravo משתתפת גם בה בסכום של כ-300 מיליון דולר.

מתוך סכום העסקה, 1.5 מיליארד דולר יגיע לבעלי המניות הקיימים ועובדים בחברה שיבקשו למכור מניות (פרו ראטה). יתר, 800 מיליון דולר, יגיע לקופת החברה וישמש אותה בין היתר לרכישות. 

מי שצפויים לקחת חלק במימוש הנוכחי הם כ-850 עובדי איירון סורס, המחזיקים אופציות בהיקף של כ-10% מהון החברה, אשר הוקצו להם לפי שילוב של ותק ותפקיד. לפי הנתונים שפרסמה החברה לאחר הדיווח על המיזוג, בשנת 2020 היא הכירה בהוצאות של 12.6 מיליון דולר על הקצאות אופציות, וב-2019 הסכום היה 15.3 מיליון דולר.  במסגרת מהלך הכניסה ל-SPAC יוכלו עובדי החברה לממש את חלקם היחסי במניות הנמכרות העומד על 150 מיליון דולר.

האם שווי של 11.1 מיליארד דולר באמת מוצדק, או שחגיגת ה-SPAC מנפחת את השוויים, גם זה של איירון סורס? במצגת החברה מצורף שקף שמצביע על כך שאיירון סורס זוכה למכפיל הכנסות/EV של 16.5 להכנסות הצפויות ב-2022, לעומת מכפיל חציוני של 27.5 בחברות דומות, וכשמשקללים את שיעור הצמיחה המכפיל אף צנוע יותר ביחס לחברות האחרות.

 
  

"בגלל שהיינו קודם במסלול של IPO רגיל ודיברנו עם כל המשקיעים הכי גדולים בוול סטריט, אפשר לומר שהנתונים הפיננסיים שלנו הם בגדול חסרי תקדים", אומר בן עמי. "השילוב של אחוז הצמיחה שלנו, 83% ב-2020, עם אחוז EBITDA של מעל 30%, אין חברות כאלה. זה מתחבר לשוק עצמו, שהוא שוק הפלטפורמות שעוזרות למשחקים - זה שוק שהמשקיעים מתייחסים אליו כאל שוק סופר-מעניין ואטרקטיבי. השילוב מראה שיש לנו יתרון טכנולוגי אמיתי".

במילים אחרות, ייתכן שמשקיעים היו משקיעים כיום בחברה גם בשווי גבוה יותר, אך נראה שאיירון סורס העדיפה "להשאיר כסף על השולחן" ואפשרות למשקיעים בה להרוויח בעתיד.

צופה צמיחה בשיעור דו-ספרתי

איירון סורס מפרסמת כחלק מהעסקה מצגת למשקיעים, ובהם נתונים פיננסיים על פעילותה. הכנסות החברה ב-2020 הסתכמו ב-332 מיליון דולר, צמיחה של 83% ביחס ל-2019, וה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב-104 מיליון דולר. 94% מההכנסות שלה מגיעות מלקוחות שמשלמים לה מעל 100 אלף דולר בשנה. החברה משרתת מדי חודש יותר מ-2.3 מיליארד משתמשים פעילים.

ב-2021, איירון סורס צופה שוב צמיחה בשיעור דו-ספרתי, אך צנוע יותר מ-2020 - של 37%, לרמת הכנסות של 455 מיליון דולר. שיעור צמיחה דומה יירשם גם ב-2022, אז ההכנסות יגיעו לפי התחזית ל-622 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואם, שב-2020 צמח ב-31%, יצמח השנה ב-29% ל-130 מיליון דולר וב-2022 יצמח ב-30% ל-188 מיליון דולר, כאשר החברה מציינת כי יעד הצמיחה לטווח הארוך הוא 40%. עוד נכתב במצגת כי היקף השוק אליו היא פונה הוערך ב-17 מיליארד דולר ב-2020 ויגיע ל-41 מיליארד דולר ב-2025.

"אנחנו מתרגשים מהשותפות עם Thoma Bravo, ממשקיעי התוכנה המובילים בעולם, בדרך לשלב הבא בסיפור שלנו", אמר תומר בר זאב, מנכ"ל איירונסורס ואחד ממייסדיה עם פרסום דבר המיזוג הצפוי. "על אף שהגענו לשלב מתקדם בתהליך הרגיל של הנפקה לציבור, כשנפגשנו עם Thoma Bravo מצאנו שיש בינינו דמיון רב בחזון ואמונה משותפת בצמיחה ארוכת הטווח שאנו יכולים להניע באיירונסורס, והחלטנו לחבור אליהם בדרך להפיכת החברה לציבורית. נמשיך להתרכז במשימה שהגדרנו לעצמנו - לעזור למפתחי אפליקציות ומשחקים למובייל לצמוח כעסקים משגשגים".

אורלנדו בראבו, השותף המנהל והמייסד של Thoma Bravo מסר: "עם מערך מלא של פתרונות לאורך מחזור חיי הצמיחה של אפליקציות - ושילוב ייחודי של גודל, צמיחה עסקית ורווחיות יוצאות דופן - אנו צופים כי איירון  סורס תוביל את השוק שבו היא פועלת, שוק שהיקפו מוערך בכ-41 מיליארד דולר בשנת 2025".