זו כבר מסורת: ימי הבחירות הפכו לחגיגת קניות. איך זה יסתיים הפעם?

ההוצאות בכרטיסי אשראי ביום הבחירות האחרון הוכפלו ביחס לבחירות לרשויות המקומיות ב־2018 • מועד הבחירות לפני חג הפסח ולאחר הסגרים הממושכים מרמזים כי המגמה צפויה להימשך

קניות בשוק רמלה / צילום: שלומי יוסף
קניות בשוק רמלה / צילום: שלומי יוסף

יום הבוחר: לצד חגיגת הדמוקרטיה, ימי הבחירות האחרונים בישראל הפכו יחד עם הזכות להצביע, גם לחגיגה של הוצאות וקניות, זאת הודות ליום השבתון שנלווה אליהם. גם הפעם רשתות האופנה והקניונים נערכים לתנועה מוגברת ולמכירות גבוהות מהממוצע. נתוני שב"א שהגיעו לידי גלובס חושפים כי הגיהוצים של הישראלים בכרטיסי אשראי הוכפלו בהשוואה בין יום השבתון שהוקדש לבחירות מקומיות בסוף 2018 לעומת ליום הבחירות האחרון, שחל ימים ספורים לפני התפשטות מגפת הקורונה בישראל.

ביום הבחירות לרשויות המקומיות שחל במרץ 2020 עמדו הגיהוצים בכרטיסי אשראי על סך של 835 מיליון שקל, לעומת סך של כ-1.7 מיליארד שקל בבחירות האחרונות שחלו במרץ 2020, כך עולה מנתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) המנהלת את מערכת התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל. 

 
  

יש לתופעה הזו מספר הסברים: ראשית, קיום יום בחירות אחרי תקופה של חגים (כפי שנרשמה ביום הבחירות ב-2018) עשויה להביא לירידה בתנועת הקונים שכבר רוויים מקניות מימי החג. ההסבר הזה תומך בהערכה של הקניונים ושל רשתות האופנה שגם הפעם תירשם תנועה מוגברת כשהשנה יום הבחירות חל לפני חג הפסח ולאחר תקופה ממושכת של סגר על החנויות. כמו כן, העלייה הטבעית בשימוש בכרטיסי אשראי היא מעבר לגידול הטבעי באוכלוסייה ונעה בין 5% ל-8%, וזאת על חשבון מזומן ועל חשבון צ׳קים. נקודה נוספת נוגעת להרשאות חיוב בתחילת החודש שהיוו כ-15% מההוצאות. 

אגב, יום הבחירות האחרון טרום הקורונה במרץ 2020 היה יוצא דופן גם ביחס לזה שקדם לו, כשההוצאות בכרטיסי אשראי צמחו בשיעור של 49% לעומת יום הבחירות בספטמבר 2019, כשמדובר בתוספת להוצאות של מעל חצי מיליארד שקל. ואולם, כשבוחנים את ההוצאה הממוצעת באשראי בימי הבחירות מתברר כי ביום הבחירות האחרון ב-2020 ההוצאה הייתה דווקא נמוכה מזה שנערך בספטמבר 2019 בשיעור של 17% ועמדה על 192.5 מיליון שקל.

ביום הבחירות האחרון ב-2020 נרשם גם שיא מבחינת מספר העסקאות שנרשמו ביחס לימי הבחירות הקודמים: גידול של 80% במספר העסקאות לסך של 8.8 מיליון עסקאות בכרטיסי אשראי, כשבקיזוז הרשאות החיוב שנרשמו באותו יום, הגידול שנרשם עמד על מעל ל-40%.

ההוצאה גדלה במסעדות ובמוצרי חשמל

מהן הקטגוריות שנהנו ביותר בימי הבחירות האחרונים? ביום הבחירות האחרון נרשם גידול של 18% בקניות באשראי של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לסך של 94 מיליון שקל, זאת בהשוואה ליום הבחירות שקדם לו בספטמבר 2019. קטגוריה נוספת שנהנתה מצמיחה ביום הבחירות האחרון היא ההנעלה וההלבשה, הגיהוצים בכרטיסי אשראי בקטגוריה הזו הציגו גידול של 4% לסך של 113 מיליון שקל

בהשוואה ליום הבחירות הקודם ב-2019. קטגוריה נוספת שנהנתה מעדנה בהשוואה בין ימי הבחירות הוא המסעדות, בתי הקפה והמזון המהיר, כאשר הגיהוצים באשראי צמחו ביום הבחירות האחרון ב-12% לעומת יום הבחירות שקדם לו לסך של 88 מיליון שקל.

לעומת זאת, דווקא רשתות המזון רשמו ירידה של 17% בהוצאות בכרטיסי אשראי ביום הבחירות האחרון בהשוואה לזה שלפניו, ואלה הסתכמו ב-151 מיליון שקל, ירידה של כ-30 מיליון שקל לעומת יום הבחירות הקודם ב-2019. למולן, המכולות והמעדניות רשמו בין שני ימי הבחירות האחרונים גידול של מיליון שקל לסך של 30 מיליון שקל.

אגב למי שמתחבט מתי צפויה שעת העומס במרכזי הקניות ובכלל מבחינת גיהוצים אשראי - השעות אחת עשרה בבוקר עד שלוש בצהריים הן השעות בהן נרשמת עיקר הפעילות.

אתגרי התקופה יורגשו ביתר שאת

כך או כך, ברור שלתדירות הגבוהה של ימי בחירות בישראל כיום שבתון יש תרומה משמעותית למסחר המקומי, וכי הרשתות והקניונים נסמכים על היום הזה כסוג של חג שהופך לעוגן ברבעון שבו הוא חל, ומרכז אליו מבצעים, מכירות ומאמצים שיווקיים גם בחנויות הפיזיות, וגם בחנויות המקוונות הישראליות. זאת בייחוד בתקופה המאתגרת של עידן הקורונה שהביא לסגר ממושך שהוטל על חלק ניכר מהענפים, ופגע בפעילותם ומאפשרת להן - או ליתר דיוק לאלה שמשכילות להיערך בהתאם - לפצות במידת מה על ההכנסות שאבדו להן, וליהנות מכך שהפעם הציבור הישראלי לא יעביר את יום החופשה הזה בחו"ל, וגם לנצל תווי קנייה שנאגרו אצלם בתקופת הסגרים. בכל אופן, האתגרים שמלווים את הרשתות בתקופה הזו כאן כדי להישאר ויורגשו ביתר שאת גם ביום הבחירות, החל מגיוס עובדים על רקע התארכות תקופת החל"ת עד יוני, הקושי בחיסול מלאים של עונת החורף כשביום הבחירות הטמפרטורות צפויות לטפס ל-30 מעלות שירחיקו את הקונים מהמעילים ומהסוודרים, וכמובן האתגר לנהל את יום השופינג בזה בזהירות תחת הקפדה על נהלי ההתגוננות הנדרשים בתקופת הקורונה.