בחירות 2021 | סיקור שוטף

ספירת הקולות הסתיימה: גוש הימין ללא ימינה עומד על 52 מנדטים

לפי נתוני ועדת הבחירות, בתמונת המצב בין הגושים אין שינוי: גוש תומכי נתניהו, שכולל את הליכוד, המפלגות החרדיות והציונות הדתית, מחזיק ב-52 מנדטים (59 עם ימינה) • רע"ם מקבלת 4 מנדטים, והמפלגות שמבקשות להחליף את נתניהו עומדות יחד על 57 מנדטים • ספירת המעטפות הכפולות הסתיימה, וכעת מזינים עובדי הוועדה את הנתונים הסופיים

בדיקת הקלפיות / צילום: רפי בן חקון לע"מ
בדיקת הקלפיות / צילום: רפי בן חקון לע"מ

19:57

ועדת הבחירות פרסמה הערב את התוצאות ה"כמעט סופיות":
הליכוד עם 30 מנדטים
יש עתיד עם 17 מנדטים
ש"ס עם 9 מנדטים
כחול לבן עם 8 מדנטים
העבודה עם 7 מנדטים 
ימינה עם 7 מנדטים
יהדות התורה עם 7 מנדטים
ישראל ביתנו עם 7 מנדטים
הרשימה המשותפת עם 6 מנדטים
מרצ עם 6 מנדטים
הציוניות הדתית עם 6 מנדטים
תקווה חדשה עם 6 מנדטים
רע"ם עם 4 מנדטים

גוש הימין (ללא ימינה) עומד כעת על 52 מנדטים.

עוד נתונים מוועדת הבחירות: המודד למנדט עומד על 36,158 קולות; אחוז החסימה - 143,311 קולות; היו 26,239 קולות פסולים ומעטפות ללא פתקי הצבעה; 66,017 איש הצביעו לרשימות שלא עברו את אחוז החסימה. שיעור ההצבעה הסופי הוא 67.4% - 4,435,805 מצביעים.

16:09

הסתיימה ספירת המעטפות הכפולות ובשעה זו מזינים עובדי ועדת הבחירות את הנתונים ובודקים סופית את כל הנתונים. אם לא יהיו עוד שינויים דרמטיים, תמונת המצב הבין גושית היא 52 לגוש הימין-חרדים, 7 לבנט, 4 לרע"ם ו-57 לגוש להחלפת נתניהו. כלומר אין הכרעה, ובינתיים נראה כי לאף אחד מהגושים אין את היכולת להרכיב ממשלה להפר את הבטחותיו לבוחר.

בוועדת הבחירות הודיעו כי יפרסמו הערב את התוצאות הסופיות. בינתיים צייץ יו"ר תקווה חדשה גדעון סער כי לא יהיה חסם בפני האפשרות להרכיב ממשלה ללא נתניהו (ובין השורות ניתן להבין כי הוא לא מצפה לעמוד בראשה): ‏"עם פרסום התוצאות הסופיות של הבחירות ברור שלנתניהו אין רוב להקמת ממשלה בראשותו. עתה יש לפעול למיצוי האפשרות להקמת ממשלת שינוי. כפי שהודעתי בליל הבחירות: אגו לא יהיה שיקול".

15:50

וועדת הבחירות המרכזית עדכנה כי הספירה הפיזית של המעטפות הכפולות הסתיימה.
כעת עובדי הוועדה מזינים את נתוני ההצבעה ועורכים בדיקות. בתום ספירת 97% מהקולות, עולה כי המאזן בין הגושים נשמר. 

14:30

נכון לשעה 14:00, נספרו 281,000 קולות במעטפות כפולות (כשני שלישים מהכמות המוערכת של המעטפות הכפולות).

13:30

ועדת הבחירות עדכנה כי נכון לשעה 13:00 נספרו 12,123 קלפיות רגילות (מתוך 12,127 קלפיות רגילות). כמו כן, נספרו 218,204 קולות במעטפות כפולות.

10:20

מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס הודיעה הבוקר כי בכוונת הוועדה לסיים את ספירת הקולות עד לשעות הצהריים היום. מדובר במבצע מהיר באופן חסר תקדים של ספירת כל הקולות, במטרה לקבל את תוצאות האמת עוד לפני ערב פסח. במהלך הלילה החלו בוועדה לספור את המעטפות הכפולות ועד לשעה האחרונה נספרו 165 אלף קולות מהמעטפות הכפולות, כ-40% מהסכום הכולל וכן 12 אלף קלפיות נוספות מהקולות הרגילים. סך הכול נספרו עד כה 98 אחוזים מהקולות ובמהלך הלילה זז מנדט אחד מרע"ם למרצ ולמעלה ממיליון קולות נוספו לליכוד שעדיין עומדת על 30 מנדטים.

בתוך כך, הודיע הבוקר יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' המחזיק בידו שישה מנדטים בגוש הימין כי אין בכוונתו לאפשר הקמת ממשלה בתמיכת מנסור עבאס. בכך לכאורה האופציה הזו מוסרת מהשולחן, לאחר שאתמול גורמים בליכוד העלו אותה כאפשרות ריאלית. בפוסט בדף הפייסבוק שלו כתב כי "לא תקום ממשלת ימין שתתבסס על רע"ם של מנסור עבאס. נקודה. לא מבפנים, לא מבחוץ, לא בהמנעות, ולא באיזה ישראבלופ אחר. תומכי טרור ששוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית אינם שותף לגיטימי לשום ממשלה".

עוד כתב סמוטריץ' כי "הקולות חסרי האחריות של גורמים מסויימים בימין בימים האחרונים, שתומכים שהישענות כזו על "עבאס הנחמד" משקפים בלבול מסוכן. חברים, תוציאו את זה לכם מהראש. לא יהיה".

סמוטריץ' גם קרא לבנט וסער להצטרף לממשלת ימין מאחר שלא הצליחו להציב אלטרנטיבה שלטונית: "נתניהו קיבל פי חמש קולות מכל אחד מהם. ציבור הימין אמר לכם "לא" נחרץ וביקש שנתניהו ימשיך להוביל את המחנה. סער ובנט צריכים לכבד את התוצאה הדמוקרטית, להצטרף לממשלה לאומית ולהוציא את מדינת ישראל מהבוץ".

10:00

עד עתה, נכון לשעה 9:45, נספרו 12,121 קלפיות רגילות מתוך 12,127 קלפיות רגילות (98% מהקולות). כלומר, נותרו 6 קלפיות לסיום ספירת הקולות. כמו כן, נספרו 165,000 קולות מעטפות כפולות, שמהוות כ40% מסך-כל המעטפות הכפולות הצפויות.

7:20

לאחר ספירה של 91.6%, מרצ עולה ל-6 מנדטים על חשבון רע"ם. זו תמונת המצב העדכנית:

הליכוד מובילה עם 30 מנדטים, אחריה יש עתיד עם 18, ש"ס עם 9, כחול לבן 8, העבודה 7, יהדות התורה 7, ימינה 7, הציונות הדתית 6, הרשימה המשותפת 6, ישראל ביתנו 6, תקווה חדשה 6, מרצ 6, רע"ם 4.

בתמונת המצב בין הגושים אין שינוי. גוש תומכי נתניהו שכולל את הליכוד, המפלגות החרדיות והציונות הדתית מחזיק ב-52 מנדטים (59 עם ימינה).

מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס הביעה תקווה כי הספירה הסופית תסתיים עד היום בשעות הצהריים, וכי עד שעות הלילה נקבל תמונה כמעט סופית לחלוטין. 

21:45

הלילה תחל ספירת המעטפות הכפולות בכנסת, כ-450 אלף במספרן. זאת לאחר שמוקדם יותר החל תהליך הקלדת פרטי המעטפות הכפולות לצורך עריכת קובץ מיוחד אותו משווים עם קובץ של פנקס הבוחרים, לצורך בדיקה אם התבצעה הצבעה כפולה.

לכנסת הגיעו מפקחים מטעם כל המפלגות כדי לפקח על ההליך מטעמם וכדי להבטיח שלא ייפול פסול או טעות בספירה, שכן הפער בין הגושים צמוד וכל הטיה יכולה לשנות את תמונת המצב מניצחון להפסד ולהיפך.

עד לשעות הערב נספרו 97% מהקלפיות הרגילות. בהן נספרו 3,861,314 (קולות כשרים) של מצביעים. בנוסף התנהל הליך בדיקה של 300 קלפיות שהגיעו מאוחר לכנסת. בתום ההליך יעודכן האתר ב-3% הנותרים של הקולות.

מדובר בקלפיות שבהליך הבדיקה הרגיל שכולל גם את בדיקת הפרוטוקולים, התברר כי ל-180 פרוטוקולים מ-180 קלפיות מתוכן, נתלש בטעות ע"י חברי ועדת הקלפי דף המקור במקום דף ההיעתק. בשל זאת, היה קושי בהקלדת הנתונים מהקלפיות הנ"ל והיה צורך בשיחזור דפי הפרוטוקול והספירה.

18:20

ועדת הבחירות המרכזית פרסמה אחר הצהריים את מניין הקולות העדכני בבחירות, 8 שעות לאחר העדכון הקודם. התוצאות עד כה לא מהוות שינוי של ממש בתמונת המצב.

לליכוד יש 30 מנדטים (24.22% מהקולות), יש עתיד עם 17 (13.92%), ש"ס - 9 (7.34%) כחול לבן - 8 (6.64%), יהדות התורה - 7 (5.89%), ימינה - 7 (5.89%), העבודה - 7 (5.86%), ישראל ביתנו - 7 (5.54%), הרשימה המשותפת - 6 (4.99%), הציונות הדתית - 6 (4.98%), תקווה חדשה - 6 (4.69%), מרצ - 5 (4.53%) ורע"ם - 5 (4.02%).

למניין הסופי חסרים כ-450 אלף קולות במעטפות כפולות המהווים כ-10% מכלל המצביעים. הספירה מתחילה הערב, ויעשה מאמץ ניכר לסיימה עד החג מחרתיים. לאחר שתסתיים יעשה חישוב של הסכמי העודפים, והשיעור המדוייק של שווי מנדט. בשל החשיבות הרבה של כל מנדט והתיקו הבינגושי כל המפלגות שלחו משקיפים למעקב ופיקוח על תהליך ספירת המעטפות הכפולות.

כבר עכשיו ניתן לראות כי ללא שינוי מהותי ראש הממשלה נתניהו יתקשה להקים קואליציה, ועם ימינה הצד שלו יעמוד על 59 מנדטים. בצד השני מחנה רק לא ביבי הבסיסי כולל 50 מנדטים, ועם ימינה 57. כן נותרה רע"ם שמוכנה לדון עם כולם, אך לא ברור אם בקואליציית הימין של נתניהו ירצו להסתמך עליה. בליכוד היו ויכוחים פומביים בסוגיה. וגם מחנה לפיד יתקל בקשיים לצרף את רע"ם בשל התנגדות בסיסית והבטחות הבחירות של תקווה חדשה וימינה. הרשימה המשותפת נתקלת בבעיה דומה וגם בבעיה מבית עקב התנגדות של מקצת מחבריה לחזרה על תמיכה במועמד כמו לפיד, שתביא להישארות שלהם בחוץ בסופו של יום.

17:45

ועדת הבחירות המרכזית עדכנה בנוגע לעיכוב בהעלאת נתונים של 3% מסה"כ הקלפיות הרגילות שנספרו. לפי ההודעה שפורסמה כ-300 קלפיות הגיעו לכנסת באיחור רב, לקראת שעות הצהריים. בהליך הבדיקה הרגיל שכולל גם את בדיקת הפרוטוקולים, התברר כי ל-180 פרוטוקולים מ-180 קלפיות, נתלש בטעות ע"י חברי ועדת הקלפי דף המקור במקום דף ההיעתק.

בשל זאת, היה קושי בהקלדת הנתונים מהקלפיות הנ"ל והיה צורך בשיחזור דפי הפרוטוקול והספירה. הדבר ערך זמן. ברגעים אלו שוחזרו 90 פרוטוקולים מתוך ה-180 והתווספו לספירה הכללית. סה"כ הקלפיות הרגילות שתוצאותיהן נספרו והוזנו עומד עתה על 11,831.

14:25

400 אלף מעטפות כפולות ייפתחו רק במהלך הלילה, אך נראה שהשוויון בין הגושים יישמר ורע"ם תהיה בצד הנכון של אחוז החסימה. חוסר ההכרעה מוביל לשיתוק במערכת הפוליטית ובמפלגות השונות הוכרז עוצר ראיונות זמני. בליכוד הטילו אותו הבוקר לאחר שהשר צחי הנגבי הביע תמיכה בשת"פ עם מנסור עבאס בראיונות לעומת ח"כ שלמה קרעי שהתנגד לו, מה שחשף את חילוקי הדעות במפלגה. מדובר בשיתוף פעולה שנוי במחלוקת שכן בימין עשו דה לגיטימציה להישענות על המשותפת בבחירות האחרונות.

נפתלי בנט ייכנס היום בצהריים את סיעת ימינה לישיבת סיעה ראשונה ומשם מן הסתם נתחיל לשמוע על המשא ומתן הצפוי בין בנט לנציגי שני הגושים. יום לאחר סגירת הקלפיות גם בשלב הזה נראה שמערכת הבחירות רחוקה מהכרעה.

11:50

ספירת הקולות הגיעה הבוקר ל-89% אולם התוצאות המסמנות ניצחון לגוש הימין עדיין יכולות להשתנות. מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס אמרה הבוקר כי ספירת מאה אחוז מהקולות תסתיים עד לשעות הצהריים, רק אז ניתן יהיה לסכם את מערכת הבחירות לכנסת ה-24 מבחינת מנצחים ומפסידים. ניצחון גוש הימין תלוי בינתיים בכך שרע"ם לא עוברת את אחוז החסימה, אולם בדקות האחרונות היא עוברת אחת אחוז החסימה. כל עוד מצבה של רע"ם לא סופי - לא ניתן להכריז על ניצחון לגוש הימין. עם ספירת כל הקולות התוצאה של עבאס תוכרז ככל הנראה כסופית, שכן לא צפויים לו קולות נוספים במעטפות הכפולות.

גם שלב חלוקת העודפים בין המפלגות יכול להעביר מנדטים בין הגושים - בעיקר בשל הסכם העודפים עליו חתמו תקווה חדשה של סער וימינה של בנט. בעוד יו"ר ימינה משאיר לעצמו את האופציות פתוחות, רוב הסיכויים שהוא יהיה האצבע ה-61 ומעלה של נתניהו ואילו סער בשלב הזה נשאר בגוש שמעוניין בהחלפת נתניהו. אם יעברו עודפים מסער לבנט זה ישחק לטובת גוש הימין, ולהיפך.

נכון לעכשיו חלוקת הגושים היא 59 לתומכי נתניהו (עם ימינה) ו-61 למפלגות האחרות. הליכוד עם 30, יש עתיד עם 17, ש"ס עם 9, כחול לבן עם 8, יהדות התורה, ימינה, ישראל ביתנו והעבודה עם 7, המשותפת, הציונות הדתית, ותקווה חדשה עם 6, מרצ ורע"ם עם 5. 

מתוך הקולות בתל אביב שנספרו עד כה, נראה שהמפלגה המובילה היא יש עתיד שזכתה ב-22% מהקולות. אחריה הליכוד עם 17% והשלישית בעיר היא מפלגת העבודה, שזכתה בכ-15%. בירושלים, העיר הגדולה בישראל, הובילה יהדות התורה עם 23% מהקולות, כאשר הליכוד מאחוריהם עם 20%, ובמקום השלישי ש"ס עם 15%. בחיפה התרחש מהפך, ולאחר שבבחירות הקודמות שלטה שם כחול לבן, הפעם דווקא הליכוד היא המובילה עם 21% מהקולות, כשלאחריה יש עתיד עם 19.5%.

פער דרמטי של יותר מ-20 מנדטים: המדגמים מול הסקרים האחרונים ומה קרה לסער וגנץ בישורת האחרונה?

הכישלון של סער וקמפיין הגעוואלד שעבד מעל למצופה: 4 מסקנות ראשונות מתוצאות המדגמים | שירית אביטן כהן, פרשנות

אמיר אוחנה במטה הליכוד לאחר פרסום תוצאות המדגמים / צילום: יוסי זמיר
 אמיר אוחנה במטה הליכוד לאחר פרסום תוצאות המדגמים / צילום: יוסי זמיר

תוצאות האמת שונות מהמדגמים, שגם הם השתנו דרמטית אחד מהשני לאורך הלילה: בשעה 22:00 נראה היה שלגוש הימין של בנימין נתניהו יש 61 מנדטים ביחד עם מפלגת ימינה בראשות נפתלי בנט. אלא שבמהלך הלילה עודכנו המספרים. במדגם ערוץ 12 חל מהפך, והגוש להחלפת נתניהו עלה ל-61 מנדטים. בערוץ 13 וכאן 11 עדכנו את המאזן בין הגושים ל-60-60. לפניכם המספרים המלאים:

לפי עדכון במדגם ערוץ 12: הליכוד - 30 מנדטים; יש עתיד - 18; רשימה משותפת - 10; ש"ס - 9; ימינה - 7; כחול לבן - 7; העבודה - 7; הציונות הדתית - 7; מרצ - 7; יהדות התורה - 6; תקווה חדשה - 6; ישראל ביתנו - 6. רע"ם והרשימה הכלכלית לא עברו את אחוז החסימה.

גדעון סער. "תקווה חדשה" התרסקה במדגמים / צילום: Associated Press, Jalaa Marey
 גדעון סער. "תקווה חדשה" התרסקה במדגמים / צילום: Associated Press, Jalaa Marey

לפי מדגם ערוץ 13: הליכוד - 31 מנדטים; יש עתיד - 17; הרשימה המשותפת - 8; ש"ס - 9; כחול לבן - 8; העבודה - 7; ימינה - 7; הציונות הדתית - 6; תקווה חדשה - 6; מרצ - 7; יהדות התורה - 7; ישראל ביתנו - 7; רע"ם והרשימה הכלכלית לא עברו את אחוז החסימה.

נפתלי בנט. ימינה היא לשון המאזניים של גוש הימין של נתניהו
 נפתלי בנט. ימינה היא לשון המאזניים של גוש הימין של נתניהו

לפי מדגם כאן 11: הליכוד - 30 מנדטים; יש עתיד - 18; ימינה - 7; תקווה חדשה - 6; הרשימה המשותפת - 8; ש"ס - 9; ישראל ביתנו - 7; יהדות התורה - 7; העבודה - 7; הציונות הדתית - 7; כחול לבן - 8; מרצ - 6; רע"ם והרשימה הכלכלית לא עברו את אחוז החסימה.