גז טבעי | בלעדי

משרד האוצר מתכנן לכפות על עיריית חיפה לחבר מפעלים במפרץ חיפה לגז טבעי

הוועדה לתיאום תשתיות במשרד האוצר צפויה להכריע כי תשעה מפעלי תעשייה באזור מפרץ חיפה יחוברו לתשתיות גז טבעי • זאת לאחר שהמפעלים לא הצליחו להגיע להסכמות עם העירייה ועם ראשת העיר עינת קליש רותם שמתנגדת ליוזמה

ראשת עיריית חיפה, עינת קליש רותם / צילום: רמי זרנגר
ראשת עיריית חיפה, עינת קליש רותם / צילום: רמי זרנגר

לאורך זמן רב מתנגדת ראשת עיריית חיפה, עינת קליש רותם, לחיבור תשעה מפעלי תעשייה באזור מפרץ חיפה לתשתיות גז טבעי. אך לגלובס נודע כי ייתכן שבקרוב יימצא פתרון לסוגיה, דווקא מכיוון משרד האוצר. לאחר שלא הצליחו הרשויות והמפעלים להגיע להסכמות מול עיריית חיפה, הוועדה לתיאום תשתיות במשרד האוצר מתכננת להתכנס באופן חריג לאחר חג הפסח, ולהכריע בעצמה כי המפעלים יחוברו לתשתיות הגז הטבעי, מעל לראשה של קליש רותם.

הוועדה לתיאום תשתיות במשרד האוצר יכולה להסיר חסמים ביורוקרטיים מהשולחן, ובתוקף סמכותה לקבל החלטות מחייבות עם תוקף הדומה להחלטות משפטיות, תוך הפקעת סמכויות של גופים בירוקרטיים. הוועדה לא מרבה להתכנס בנסיבות כאלו, שכן לרוב אין בה צורך, והיא מתעדפת פתרון סוגיות בדרכי הסכמה. אך כעת, בשל הסיטואציה המיוחדת מול עיריית חיפה, בכוונת משרד האוצר לשלול את סמכויותיה של העירייה בפועל ולהכריע בנושא חיבור המפעלים. בתקופה הקרובה, יוציאו במשרד האוצר זימון לכינוס חברי הוועדה. הפעם האחרונה שבה קיבלה הוועדה החלטה דומה הייתה בשנת 2018, אז הכריעה בסכסוך בין חברת גז טבעי לבין המועצה האזורית באר טוביה.

המעבר לגז טבעי יביא לשיפור איכות האוויר

חיבור 9 מפעלים בחיפה לגז טבעי, מתמהמה מזה תקופה ארוכה מאוד. המפעלים עצמם השקיעו ממון רב כדי להכשיר את התשתיות לחיבור לגז הטבעי, וממתינים רק להחלטתה של העירייה. קו הגז, אשר אמור לעבור ברחובות ההסתדרות וחלוצי התעשייה, מוגדר לפי המשרד להגנת הסביבה 'הקו החשוב במדינה', כאשר אליו יחוברו בין היתר מפעלי יוניליבר, יונידרס, מאפיית דוידוביץ, מאפיית אחדות, דור כימיקלים ועוד. זאת, כאשר כיום, משתמשים המפעלים במזוט, דלק מזהם מאוד, בעל השלכות סביבתיות ובריאותיות משמעותיות.

למרות שבטווח הארוך מקודמת תוכנית להוצאת המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה, מרבית המפעלים שצפויים להתחבר לרשת הגז הטבעי מתוכננים להמשיך לפעול במפרץ גם אם תפונה התעשייה הפטרוכימית מהמפרץ. במשרד להגנת הסביבה סבורים כי כך או כך, במנותק מתוכניות ארוכות טווח, על המפעלים לעבור לדלקים מזהמים פחות על מנת להפחית את זיהום האוויר עבור תושבי מפרץ חיפה באופן מיידי.

המעבר של המפעלים לגז טבעי במקום מזוט מזהם, ישפר בצורה משמעותית את איכות האוויר באזור. כך למשל, לפי נתוני המשרד מפעל המבצע מעבר משימוש במזוט לגז טבעי, מבצע הפחתה של יותר מ-90% של תחמוצות גופרית, של כ-10% תחמוצות חנקן, של כ-50% חלקיקים נשימים עדינים שנפלטים משריפת מזוט באותם המפעלים. למשאיות הגז הטבעי הזקוקות לתשתיות באזור מפרץ חיפה, פוטנציאל להפחית עד 90% מפליטות המזהמים לעומת משאיות דיזל, כאשר במפרץ אמורה לקום תחנת תדלוק בגז טבעי שתשמש משאיות זבל של העירייה הפועלות בעיר בכללותה.

האישורים לחיבור המפעלים לגז הטבעי התקבלו לאחר שנתיים של תיאומים, כאשר הגורמים השונים ובהם משרדי האוצר, האנרגיה והגנת הסביבה ניסו להידבר עם עיריית חיפה ללא הצלחה. לאחר עיכובים במשך תקופה ארוכה, עלתה דרישה חדשה של עיריית חיפה, לבדיקות תחבורתיות טרם האישור. זאת, מפני שהעירייה חוששת שבתקופת החלק האחרון של העבודות, סגירת כביש תוביל לבעיית רמזור באזור, ולוויסות עומסים מורכב לאורך הכבישים מסביב לשטח העבודות.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "החברה המבצעת מבקשת לסגור מעבר תנועה בציר עירוני ראשי ועל כן נדרשה להציג דוח תנועתי, אשר יבטיח כי לא תהיינה כל הפרעות לתנועה ולציבור הנוסעים. משיוצג הדוח ניתן יהיה לבחון את הנושא".