הפספוסים וחטא היוהרה: אלה לא היו המדגמים שהסוקרים ירצו לזכור

האמירה של הסוקר של חדשות 13, פרופ’ קמיל פוקס, על תוצאות המדגם שעתיים לפני פרסומו הייתה שגויה ומטעה • קשה לדעת האם ההודעה על "הכרעה דרמטית" השפיעה על האופן שבו התנהלו בוחרים פוטנציאליים באותן שעתיים שמרגע הפרסום ועד לסגירת הקלפיות

הפוש מחדשות 13 בערב הבחירות / צילום: צילום מסך
הפוש מחדשות 13 בערב הבחירות / צילום: צילום מסך

בחירות מרץ 2021 לא יהיו מסוג הרגעים שעורכי המדגמים בערוצי הטלוויזיה ירצו לזכור. אף לא אחד מהסוקרים בשלושת הערוצים הצליח לחזות את תוצאות האמת, בעיקר בשל טעות אחת מרכזית - רע"ם, שעל פי כל המדגמים לא עברה את אחוז החסימה ואף לא הייתה קרובה לכך, זאת בניגוד לתוצאות האמת.

יותר מכולם, זה לא היה הלילה של הפרופ' קמיל פוקס. פרופ' פוקס מקודם לא אחת בידי אנשי חדשות 13 כסוקר המדויק מכולם, זה שתוצאת המדגם שלו הקרובות ביותר לתוצאות האמת, ובספטמבר 2019 אף שודרה בערוץ 13 כתבה על פרופ' פוקס, שהוגדר שם "הראשון שזיהה" וחזה את תוצאות הבחירות.

הציוץ בטוויטר בזמן אמת על האמירה של פוקס / צילום: צילום מסך
 הציוץ בטוויטר בזמן אמת על האמירה של פוקס / צילום: צילום מסך

אלא שלא הפעם. בנוסף לרע"ם שלא עברה, נראה שהמדגם של פוקס פיספס ביחס לרוב המפלגות, כולל הליכוד שקיבל אצלו 33 מנדטים, יש עתיד שהסתפקו שם ב-16, וליברמן שנהנה מ-8, כולן טעויות של 2 מנדטים (או יותר). אבל הטעות הגדולה מכולן של פרופ' פוקס הייתה בהכרזה שהעניק בתחילת משדר הבחירות של חדשות 13, מעט אחרי 20:00, במילה אחת או שתיים יותר מדי שנאמרו שם.

כתבה המשבחת את פרופ' קמיל פוקס בחדשות 13 בספטמבר 2019 / צילום: צילום מסך
 כתבה המשבחת את פרופ' קמיל פוקס בחדשות 13 בספטמבר 2019 / צילום: צילום מסך

זה התחיל בריטואל הרגיל, זה שנוהגים לעשות בכל הערוצים, שבו המנחים שואלים את סוקר הבית מה הוא יכול לומר להם על תוצאות הבחירות. שני הצדדים, המנחים והסוקרים, יודעים שעל פי החוק אסר לפרסם שום תוצאה לפני סגירת הקלפיות בשעה 22:00. הם גם מבינים את הרציונל הברור שכל רמיזה על התוצאות עלולה להשפיע על מצביעים מצד כזה או אחר של המפה הפוליטית שילכו או לא ילכו להצביע.

ועדיין, החוב שלהם לשיקולי הרייטינג והרצון למשוך את הצופים, מחייב אותם לשחק ברמזים. מילים כמו "ערב מותח", או "נתונים מעניינים" נאמרות על דרך השגרה, גם אם מדובר במידע מובן מאליו בערב מעניין ומותח של בחירות. "אחד המדגמים המסקרנים ביותר, המעניינים ביותר, והמתחים ביותר שהיו", אמר למשל פרופ' פוקס לאנשי חדשות 13 על תוצאות המדגם לפני שנה, במרץ 2020.

הפוש מחדשות 13 בערב הבחירות / צילום: צילום מסך
 הפוש מחדשות 13 בערב הבחירות / צילום: צילום מסך

הפעם בחדשות 13 לקחו את השיח הזה עוד צעד קדימה, באופן שנראה שחצה את הגבול. כבר בדקות הראשונות של המהדורה התייצב פרופ' פוקס בפאנל הפרשנים, והצהיר "בכל שנותיי לא ראיתי תוצאות כל כך דרמטיות כמו בסקר הזה". "דרמטיות ומכריעות?" שאל אודי סגל מכיסא המנחה, "דרמטיות ומכריעות", אישר פרופ' פוקס. ההכרזה על הסקר הדרמטי הפכה עד מהרה לפוש חדשותי שנשלח למחזיקי האפליקציה, וכמובן לציוץ בטוויטר של חדשות 13, והמידע החל לרוץ בכל רחבי הרשתות החברתיות.

לשם ההשוואה, במהדורה המקבילה ב"כאן 11" שוחחה דוריה למפל עם עורך המדגם שלהם, דודי חסיד. חסיד, כדרכם של סוקרים, הסביר את התהליך ודיבר על "נתונים מעניינים". "אפשר להגיד דרמטי או שאני מגזימה ולא למשוך אותך בלשון?", שאלה למפל. "אנחנו עדיין לא יודעים את כל התוצאות", ענה חסיד בצניעות. למפל המשיכה לנסות לחלץ כותרת: "לפי שעה התמונה שעולה מהמדגם היא תמונה עם הכרעה?", "במקרה הזה לא רק שאסור לי, אלא שאני באמת לא יודע לענות", הבהיר חסיד בצורה חד משמעית.

מעבר לבעייתיות שבעצם ההכרזה של פרופ' פוקס, הרי שבפועל בשעה 22:00 היא גם התגלתה כשגויה בעליל גם לפי תוצאות המדגם שלו עצמו. ההצהרות על הכרעה דרמטית התגלו כפער קטן של מנדטים בודדים, באופן שהיה ברור שיכול בכל רגע להתהפך. העובדה שהמדגמים בשני הערוצים המתחרים העלו תוצאות דומות, רק מעצימה את השאלה על סמך מה התיימרו בחדשות 13 לדבר על הכרעה דרמטית.

חדשות 13 טעו כאן שלוש פעמים. פעם ראשונה טעות טכנית בעצם תוצאות המדגם, פעם שנייה באמירה שהתבררה כשגויה ומטעה, ופעם שלישית וחמורה מכולן - באמירה בעלת אפשרות להשפעה על מהלך הבחירות באופן אסור.

את הטעות ביחס לחיזוי תוצאות האמת אפשר להבין. גם מדגם הוא בסופו של דבר רק סקר מעט יותר משוכלל, שעלול בהחלט להכיל טעויות, דבר שאירע הפעם לכל הסוקרים. הטעויות הללו אמנם מעלות כמה סימני שאלה גדולים על כל מפעל המדגמים, אך כנראה שהסקרנות האנושית והיעדר הסבלנות להמתין לתוצאות האמת, יובילו לכך שגם בבחירות הבאות הערוצים ימשיכו לערוך מדגמים שהצופים ימשיכו לצרוך באדיקות. בדיוק כפי שסקרי הבחירות שמפורסמים בגופי התקשורת במהלך השבועות שלפני ההליכה לקלפי ומתגלים כשגויים פעם אחר פעם, למרות זאת ממשיכים להתקיים.

גם הניסיון למשוך צופים באמצעות הכרזות פומפוזיות חסרות בסיס הן למרבה הצער לא מחזה נדיר בערוצי הטלוויזיה המסחריים, או בכלל בעולם החדשות. השאלה אם זו טעות נסלחת או לא מסורה בידי הצופים, שכל עוד ימשיכו ליפול למלכודות הרייטינג יקבלו עוד ועוד מהן.

הקו המשמעותי שנחצה כאן, ודורש בירור ובדיקה, הוא באשר לנקודה האחרונה. קשה לדעת האם אותה הודעה על "הכרעה דרמטית" השפיעה על האופן בו התנהלו בוחרים פוטנציאליים באותן שעתיים שמרגע הפרסום ועד לסגירת הקלפיות, וגם אם כן, לאיזה כיוון הייתה ההשפעה. כך או כך, מדובר ללא ספק באמירה בעייתית, שספק רב אם מבחינה חוקית בכלל היה מותר שתאמר.

מחדשות 13 נמסר בתגובה: "לקראת המדגם בשעה 22:00 , במהלך המהדורה המרכזית, אמר קמיל פוקס: 'בכל שנותיי לא ראיתי תוצאות כל כך דרמטיות'. זו הכותרת שעלתה על המסך ומדובר באמירה לגיטימית ששיקפה את הממצאים הדרמטיים שהיו בידיו. כאשר נשאל פוקס, בשידור החי, האם התוצאות יהיו דרמטיות ומכריעות, השתמע שכך הדבר, אולם יודגש כי כוונתו הייתה שהתוצאות דרמטיות וברורות, ובשום אופן לא כהכרעה בבחירות לטובת צד מסוים. מעבר לכך מדובר בפרשנויות שניתנו לדברים. הואיל וכך באמירותיו של פרופ' פוקס לא הייתה כל הסגרה של תוצאות המדגם עצמו.

"יתרה מכך, כל רמיזה למהלך מתוכנן אינה נכונה, כי לראיה אמירה כזו לא ליוותה את השידור טקסטואלית (סטריפ על המסך) ולא הודהדה ע"י עורכי המשדר, שכמו המגישים, הכתבים ואחרים באולפן, לא ידעו מה הן תוצאות המדגם, בשל הסודיות הנשמרת עד פרסומו. שמו הטוב וניסיונו רב השנים של קמיל פוקס הולך לפניו ולא בכדי ומכאן ההתעניינות בדבריו".