בחירות 2021 | ניתוח

שערורייה בקליק: כך עבדה מכונת ההפצה של תומכי נתניהו ביום הבחירות

פוסטים ביום הבחירות המריצו ליכודניקים להצביע באמצעות ידיעה על כך שמפכ"ל לשעבר אמר בקלפי דברים מחרידים על נתניהו • תחקירני "פייק ריפורטר" מיפו את מקור השמועה: תלונה לא בדוקה שהגישה פעילת ליכוד והופצה תוך שעות למאות אלפי אנשים • כך פעל מערך ההפצה, דקה אחר דקה

מטה הליכוד בבנייני האומה / צילום: יוסי זמיר
מטה הליכוד בבנייני האומה / צילום: יוסי זמיר

"מי יעצור את מפכ"ל המשטרה לשעבר?" - שאלה בצוהרי יום הבחירות משתמשת טוויטר בשם "ימנית מלידה", וענתה: "המדינה לא שלהם, צאו להצביע!". לציוץ צורף דיווח על "אמירה מזעזעת" שאסף חפץ, כביכול, השמיע בבוקר על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. המסר הזה כבש אחר הצהריים את הרשתות החברתיות והשתכפל בקבוצות הנכונות בוואטסאפ. העובדה שאין שום הוכחה משכנעת לסיפור שהרגיז את תומכי הליכוד - לא עיכבה את התפשטותו.

תחקירני "פייק ריפורטר", שעוקבים אחרי הפצה של דיסאינפורמציה ברשת, מיפו בדייקנות את מסלול ההפצה של הידיעה הזאת. התחקיר ממחיש איך מנגנון הפצה משומן מסוגל להעביר שמועה לא-בדוקה, בתוך שעות ספורות, למאות אלפי עיניים אם לא מיליונים. הנה הממצאים, דקה אחרי דקה.

14:10

באתר החדשות הפופולרי 0404, מיסודו של איש ערוץ 20 בעז גולן, מתפרסמת כותרת מרעישה. "פרסום ראשון: תלונה הוגשה נגד אסף חפץ בחשד שטען כי היה 'יורה בביבי בראשו'". הידיעה הבלתי חתומה כוללת רק שני משפטים: "לפני זמן קצר (שלישי) הוגשה תלונה במשטרה נגד אסף חפץ, שכיהן כמפכ"ל ה-12 של משטרת ישראל, בחשד שאיים היום בכניסה לאחת הקלפיות כי היה יורה בראש הממשלה בנימין נתניהו בראשו. לדברי העדים, כאשר נאמר לו ע"י אישה ששמעה את דבריו שתתלונן במשטרה - הוא התנצל במקום, ככל הנראה מתוך חשש שאכן תוגש התלונה בגין דברי ההסתה".

לידיעה צורף צילום עם אישור קבלת התלונה, בתחנת זיכרון יעקב. המסמך עצמו לא כולל את תוכן הדיווח, אם כי מצוין שהאירוע קרה ב"קיסריה, רוטשילד" בשעה תשע בבוקר. פרטי מגיש או מגישת התלונה טושטשו, אך כל פרטיו האישיים של השוטר שרשם את התלונה מופיעים בבירור לצד חתימתו.

פרט נוסף במסמך הוא מועד ההגשה: 13:43, פחות מחצי שעה לפני פרסום הידיעה.

14:12

קישור לידיעה עם תמונתו של חפץ עולה לדף 0404 בפייסבוק, שלו יותר מ-600 אלף עוקבים, ולחשבון הטוויטר של האתר, עם יותר מ-25 אלף עוקבים.

14:19 והלאה

שיתופים של הידיעה מתחילים לזרום לרשת המסועפת של קבוצות ליכודיות בפייסבוק. קודם קבוצת "תומכי הליכוד", אחריה "חברים שאוהבים את בנימין נתניהו", בהמשך וריאציות על השם זה - "אוהבים את כנרת בראשי שלנו", "את יעקב ברדוגו" וכן הלאה. בחצי השעה הראשונה הידיעה מודבקת ב-23 קבוצות כאלה. עד סגירת הקלפיות היא תגיע ל-167 קבוצות, ובסופו של דבר לכ-200. המופעים בקבוצות האלה מניבים אלפי שיתופים. בטוויטר הידיעה מגיעה בין השאר לחשבון ערוץ 20, עם הפניה לשידור של בעז גולן, וכן לאתר רוטר.

במקביל לידיעה עצמה מתחילים להתפרסם בכל הרשתות החברתיות פוסטים שמנצלים את הזעם על חפץ כדי להמריץ בוחרי ליכוד. "הוגשה תלונה על איום ברצח", כותב מישהו בקבוצת הפייסבוק "ביביסטים", וממשיך: "אבל ידוע איך זה ייגמר: צאו להצביע ליכוד/סמוטריץ'". וכך הלאה והלאה.

16:00

"אנחנו רוצים לפתוח עם סיפור גדול מאוד" - פותח שי גולדן את תוכניתו ברדיו גלי ישראל, שמשודרת גם בשידור וידאו בפייסבוק. "היום בבוקר בקיסריה, בקלפי, מגיעה אזרחית תושבת המקום בשם נעמה, ובמי היא נתקלת? במר אסף חפץ". גולדן (גילוי מלא: עד לא מכבר עורך בגלובס) מזכיר לשותפתו לתוכנית עו"ד כנרת בראשי שאותו חפץ היה לא פחות ממפכ"ל וגם לוחם ימ"מ מהולל. "ומר חפץ - תיכף נשוחח עם נעמה ונשמע את עדותה המלאה - אומר לראש מטה הליכוד בקיסריה 'אני בסוף לא תהיה לי ברירה, אני אצטרך לרצוח את ביבי! והוא עושה תנועה של 'פיו פיו'". וגולדן מדגים בכף ידו מעין ירייה כפולה באקדח.

בשיחה המפורטת עם המתלוננת מתברר ששמה נעמה אדלר, והיא שכנה של נתניהו בקיסריה וגם פעילה בהפגנות התמיכה בו. אדלר פותחת ואומרת שאולי היה מדובר בכלל ב"אסף חפץ אחר", אבל גולדן מרגיע: שוחחנו עם חפץ והוא "לא הכחיש שהוא היה שם ודיבר", אם כי "לא אמר בבירור מה הוא אמר".

אחרי השיחה מעלים לשידור את חפץ עצמו. גולדן: "אומרת לנו נעמה אדלר שהיא רואה אותך שם ושומעת אותך אומר לראש מטה הליכוד שם 'בסוף לא תהיה לי ברירה, אני אצטרך לרצוח את נתניהו, אני פשוט לא סובל את האיש'. האם אמרת את הדברים האלה?" חפץ: "לא". גולדן: "אז מה אמרת?" חפץ: "פרץ שם ויכוח על רקע שאמרתי 'חבר'ה, איכשהו צריך לחסל את העניין הזה'. אין שום כוונה מאחורי זה".

 
  

16:16

ערוץ גלי ישראל מצטט בטוויטר את ההכחשה הברורה של חפץ, אבל הידיעה המקורית ממשיכה להתפשט במהירות.

16:38 והלאה

קישור לראיון של אדלר בגלי ישראל מופץ לא רק באינטרנט אלא גם ברשת של קבוצות וואטסאפ, ובהן קבוצות "מלשינכוד" בערים שונות. אחת המפיצות העיקריות היא המתלוננת אדלר עצמה. מעניין שבניגוד לצילום בידיעה בחדשות 0404, בגרסאות של אישור התלונה שמופצות בוואטסאפ מופיע שם המתלוננת בבירור: נעמה אדלר בלו. מכאן אפשר להסיק שחלק מההפצה נעשתה מהמקור עצמו, לא מהכתבה.

22:00

הקלפיות נסגרות. מנתוני מערכת הניטור "קראוד טנגל" אפשר להסיק כי גרסאות של הסיפור על חפץ הספיקו להניב, בקבוצות ליכוד בלבד, כ-4,000 שיתופים. לקבוצות האלה יש ביחד יותר מ-3 מיליון עוקבים, אבל קשה מאוד להעריך את היקף החשיפה האמיתי כי לעתים קרובות אותו אדם עוקב אחרי כמה קבוצות.

אפילוג

מה באמת אמר חפץ על נתניהו? אנחנו לא יודעים. בראיון עם חפץ, בראשי התעקשה שישנה הקלטה שבה חפץ מודה מפורשות בקריאה "לרצוח את ראש הממשלה". חפץ הכחיש חד-משמעית. ביקשנו מבראשי את ההקלטה.

"ההקלטה היא לא שלי, היא של התחקירן", אמרה בראשי. היא הפנתה אותנו למנכ"לית גלי ישראל עדנה מאור (גם היא אשת גלובס בעברה). מאור הבטיחה לשלוח הקלטה תוך שעה, וכעבור שש שעות שלחה קישור.

הקישור הוביל בחזרה לראיון המשודר עם חפץ. שאלנו את מאור מה עם ההקלטה הנוספת. היא ענתה שיש "שיחה של העורך עם חפץ" והבטיחה לברר. אחרי כמה דקות כתבה שוב ואמרה שבעצם הדברים נמצאים בראיון עצמו, "שבו עולה התובעת ועורך הדין שלה", וביקשה שנקשיב עד הסוף. הקשבנו ולא מצאנו.

היא התעקשה: "על הקו היו שלושה, חפץ, נעמה פעילת הליכוד ועורכת הדין. שורות תחתונות יש בראיון; לא מעניין תביעה או עדות. הוא [חפץ] לא רק אמר 'בסוף לא תהיה בררה אצטרך לירות בו', הוא גם עשה תנועת אקדח". הקשבנו שוב, ונתנו גם לתחקירן של "פייק ריפורטר" להקשיב. עדיין לא מצאנו.

בהיעדר הוכחות ישירות לכאן או לכאן, כל מה שיש הוא ראיות נסיבתיות. נעמה אדלר בלו היא לא סתם פעילת ליכוד, אלא חתומה על שורה של פרובוקציות. ב-2006 היא ניסתה לשווק "יוזמה מדינית" שבה רבע מיליון ערבים בשנה יעזבו את ישראל תמורת תשלום.

בשנה החולפת היא נמנתה עם תושבי קיסריה שביקשו למנוע את ההפגנות נגד ראש הממשלה. במקביל היא הייתה שותפה להפצה של רבות מתיאוריות הקונספירציה הבולטות: מזייפים את הבחירות; אהוד ברק "חבר של פדופיל"; בנה של תובעת ראש הממשלה ליאת בן ארי תקף שוטר. כשבן ארי ישבה שבעה על אחותה שנפטרה, אדלר הייתה מאלה שתהו אם בכלל יש לה אחות. כשהתארגנה הפגנה נגד משפחת פרקש בקיסריה, אדלר התייצבה.

* הפרק האחרון בכתבה עודכן אחרי קבלת התגובות מבראשי ומגלי ישראל.