אחרי שאיבדה שליש משווייה בצל הדוחות: גיימסטופ זינקה ב-50%

תוצאותיה הכספיות ברבעון הרביעי הפיסקלי של 2020 אכזבו, עם ירידה בהכנסות ל-2.12 מיליארד דולר, ורכבת ההרים במניה נמשכת • המכירות המקוונות זינקו ברבעון, ולדברי המנכ"ל: "גיימסטופ פועלת להפוך לחברה טכנולוגית בעלת אובססיית שירות ללקוחות גיימרים"

סוף משחק? / צילום: Reuters
סוף משחק? / צילום: Reuters

מניית גיימסטופ  זינקה במעל ל-50% במסחר בניו יורק לאחר צניחה של 34% אתמול כשתוצאותיה הכספיות לא היו טובות מספיק, ובטח שלא הצדיקו שווי חברה של 11.5 מיליארד דולר, לפיו נסחרה גיימסטופ טרם פרסום התוצאות.

גיימסטופ דיווחה בלילה שבין שלישי לרביעי כי סיימה את הרבעון הרביעי של שנת הכספים 2020 (שהסתיים בסוף ינואר 2021) עם הכנסות של 2.12 מיליארד דולר, ששיקפו ירידה של 3% בהשוואה לרבעון המקביל שנה קודם. את הסיבה לירידה תלתה החברה בצמצום של 12% במספר החנויות הפעילות שלה, ובירידה של 27% בפעילות חנויות הרשת באירופה, בשל מדיניות הסגרים לצמצום התפשטות מגפת הקורונה.

המכירות המקוונות של גיימסטופ זינקו ברבעון הרביעי ב-175% לעומת הרבעון המקביל והיוו כ-34% מסך המכירות. לשם השוואה ברבעון המקביל הניבו המכירות המקוונות רק 12% מסך ההכנסות. 

אלא שלמרות המעבר לאינטרנט, צנחה ברבעון הרווחיות הגולמית ל-21.1% מסך ההכנסות, לעומת 27.2% ברבעון המקביל. הסיבה לכך היא שינוי בתמהיל המכירות, שהתבטא בירידה במכירות תוכנות המשחקים ובעלייה במכירה של קונסולות המשחקים.

הירידה ברווחיות הובילה גם לנפילה ברווח ה תפעולי ל-18.8 מיליון דולר, לעומת 75.2 מיליון דולר ברבעון המקביל. עם זאת הכנסות ממסים בסך 69.7 מיליון דולר, לעומת הוצאות מס של 43.8 מיליון דולר ברבעון המקביל, הובילו את הרווח הנקי לזנק ל-80.5 מיליון דולר. זאת, בהשוואה לרווח נקי של 21 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל. 

מתכננת להפוך לקמעונאית מוטת טכנולוגיה

גיימסטופ גם הודיעה על מינויה של ג'נה אוונס לתפקיד סמנכ"לית התפעול החדשה. מינויה של אוונס, לשעבר מנהלת בכירה באמזון, נועד לקדם את מהלכי השינוי בחברה ובראשם חיזוק פעילות המכירות המקוונות וצמצום חנויות הרשת.

גיימסטופ מבקשת להיפך מקמעונאית סטנדרטית לחברה מוטת טכנולוגיה, במטרה להימלט מגורלן של קמעונאיות רבות אחרות בארה"ב, שנפגעו קשות ממעבר הלקוחות לרכישה מקוונת. הקורונה האיצה את הירידה בכמות המבקרים בחנויות ואת המעבר לרכישה מקוונת, שם נתקלה החברה במצוקת מלאים של פריטים 'חמים' כמו קונסולות הדור הבא של סוני ומיקרוסופט.

בנוסף, מתמודדת החברה עם שינויים ארוכי טווח בתעשייה. אנשים מורידים יותר ויותר משחקים דרך האינטרנט בזכות גישה לשירותי מנוי כמו ה-Xbox Game Pass של מיקרוסופט, כאשר בנוסף לכך יותר ויותר מפתחי תוכנה משחררים משחקים חופשיים להפעלה.

המנכ"ל ג'ורג' שרמן אמר כי לאחר שנה קשה, גיימסטופ פועלת כיום להפוך לחברה טכנולוגית בעלת אובססיית שירות ללקוחותיה מעולם הגיימרים. לדבריו, הקמעונאית מתכננת להרחיב את היצע המוצרים שלה בתחומים כמו מחשבי גיימינג, טלוויזיות גיימינג ומשחקים ניידים, תוך צמצום התלות בשוק הקונסולות, כמו גם שיפור שירות הלקוחות וניהול המלאים.

טרלול מחירים באדיבות גולשי רדיט

מניית גיימסטופ זינקה בשנה החולפת ממחיר של 4 דולרים בסוף יולי 2020 ל-19 דולר בסוף דצמבר, ומשם עד לשיא של 483 דולר ב-28 בינואר 2021. לאחר מכן צנחה עד למחיר של 39 דולר ב-19 בפברואר, לפני שזינקה חזרה ל-348 דולר ב-10 במרץ. מאז המניה חזרה לרדת וביום ד' סגרה במחיר של 120 דולר.

את טרלול המחירים הזה הובילה הסתערות על המניה מצדם של משקיעים פרטיים קטנים, ששולהבו בידי מובילי דעה בפורום WSB של הרשת החברתית רדיט.

מובילי דעה אלו רואים לדבריהם את המעבר המתוכנן של גיימסטופ מקמעונאית חנויות לחברה מוטת טכנולוגיה, כסיבה מספקת לתמחר את החברה כקמעונאית טכנולוגית לכל דבר. גיימסטופ אמנם סגרה בשנת הכספים האחרונה 693 חנויות (נטו) והפחיתה בשל כך את הוצאותיה, אולם היא עדיין מנהלת יותר מ-4,800 חנויות, כך שהדרך להשגת היעד עדיין ארוכה.