רוצים לסיים עם הקורונה במוסדות החינוך? פס"ד בנושא הוא לא רק הדרך הנכונה

חיוב עובד הוראה להציג תו ירוק או בדיקת קורונה שוטפת לא צריך להיות רק עליו בלבד שכן הוא נמצא כל היום עם ילדים לא מחוסנים, אשר הגיעו גם מבתים שלא בהכרח מחוסנים • למען ההגינות וכדי שפרויקט החיסונים יצליח יש לחייב גם ילדים להגיע עם בדיקות קורונה שוטפות, ואף לאסור כניסת ילדים מבתים לא מחוסנים

לימודים בחוץ בזמן הקורונה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
לימודים בחוץ בזמן הקורונה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אחד מפסקי הדין הבולטים של התקופה האחרונה הוא ללא ספק זה של שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב מירב קליימן שקבעה כי סייעת חינוך בכוכב יאיר-צור יגאל לא תוחזר לעבודתה לאחר שלא הסכימה להתחסן נגד קורונה וגם לא לספק תוצאה של בדיקת קורונה שלילית.

בכך נדחתה בקשת הסייעת ומשלבת הילדים בבית ספר לביטול החלטת המועצה שלפיה אין היא יכולה להתייצב לעבודתה מבלי שתציג אחת לשבוע בדיקת קורונה שלילית, ככל שלא התחסנה.

בית הדין קבע כי "במסגרת שיקולי מאזן נוחות הנשקלים בעת בחינת בקשה לסעד זמני, זה נוטה באופן ברור בשלב זה לכיוונם של המשיבה (המועצה המקומית) ושל האינטרס הציבורי, בשים לב למידע הקיים כיום בקשר עם יעילות החיסון במניעת הדבקה ולאחר שקילת הנזק הברור והמיידי שעלול להיגרם לתלמידים - ילדים בעלי צרכים מיוחדים שאין ביכולתם אף לשמור על הגבלות הריחוק החברתי - ולצדדים שלישיים רבים ובכלל זה הורים ואנשי צוות בית הספר, לו חלילה יידבקו. כאשר מנגד הפגיעה בסייעת הכרוכה בביצוע בדיקת קורונה אמנם לא נעימה, אך היא פגיעה על הצד הנמוך וכך גם הפגיעה בפרטיות שתיגרם לה בעדכון בדבר מצבה הרפואי".

אין ספק שבהסתכלות על הפשט של פס"ד אזי החיוב לבדיקת קורונה/הצגת תו ירוק לעובד הוראה הינו מקובל ואף ראוי כדי לשמור על בריאותם של הילדים שאינם ברי חיסון ואינם יכולים להגן על עצמם.

אך האם זה הצעד היחיד? האם רק בו צריך להתמקד? בל נשכח את הצד השני של המטבע, שהרי אם אנשי משרד הבריאות כל כך רוצים לשמור על ילדי ישראל, מן הראוי היה שחיוב זה יהיה גם מצידם של משפחות הילדים ואף הילדים עצמם לכשיתאפשר. נחשפנו לכ"כ הרבה מקרי בידודים בחודשים האחרונים עקב ילדים חולים, או הורים שנשאו את הווירוס, לא היו מחוסנים וכך הווירוס דילג לתוך כתלי מוסד החינוך.

החיוב על עובד הוראה להציג תו ירוק או בדיקת קורונה שוטפת לא צריך להיות רק עליו בלבד שכן הוא נמצא כל היום עם ילדים לא מחוסנים, אשר הגיעו גם מבתים לא מחוסנים. למען ההגינות וכדי שפרויקט החיסונים יצליח יש לחייב גם ילדים להגיע עם בדיקות קורונה שוטפות, ואף לאסור כניסת ילדים מבתים לא מחוסנים ולא לאפשר להם ללמוד רק בשטח פתוח ובקפסולות קבועות. ועל זה ייאמר - נאה דורש נאה מקיים!

האמירה כי עובדי ההוראה הם מפיצי העל של הווירוס מוטעה מן היסוד. כולנו מבינים שהמשפחות מתערבבות עם עוד משפחות, בעבודה, בסופר, באירועים משפחתיים, בפארק השכונתי ועוד. כך שלהציב תנאים קשיחים, של שלילת פרנסה, מול עובדי ההוראה כאשר ההורים לא מחויבים בדבר - הינו לא צודק ולא הגיוני. כך לא מנצחים מגפה.

הכותבת היא מנכ"לית ארגון מורי תל"ן, תוכניות העשרה וחוגים