פייזר החלה בניסוי החיסון לקורונה על פעוטות וילדים

החברה הודיעה כי בודקת את החיסון בקרב גילאי חצי שנה עד 11 שנים • השלב הראשון של הניסוי 144 ילדים

חיסון פייזר ניתן לתושבי ארה"ב / צילום: Associated Press, Matt Rourke
חיסון פייזר ניתן לתושבי ארה"ב / צילום: Associated Press, Matt Rourke

חברת פייזר הודיעה הערב (ה') כי היא החלה בניסויים קליניים הבוחנים את בטיחות ויעילות החיסון נגד קורונה שפותח במשותף עם החברה הגרמנית ביונטק בקרב פעוטות וילדים. השותפות ביונטק-פייזר הודיעה כבר לפני כחודשיים כי החלה בניסויים קליניים על נערים ונערות מגילאי 12 עד 15, וכעת הודיעו החברות על בדיקת החיסון בקרב גילאי חצי שנה עד 11 שנים. ממשרד הבריאות נמסר בעבר כי בישראל חוסנו כמה עשרות ילדים בעלי מצב רפואי המצדיק את ההגנה מקורונה שהחיסונים אמורים להעניק, ללא תופעות לוואי מיוחדות,.

השותפות ביונטק-פייזר מסרה כי המחקר הנוכחי יכלול 144 ילדים בשלב הראשון, וכי חלקם כבר קיבלו את המנה הראשונה של החיסון. בניגוד למצב במבוגרים, החברות מעוניינות לבחון קודם את המינונים היעילים ביותר בעבור ילדים, ויבחנו שלושה משטרים לפי הגילאים - מגיל חצי שנה ועד שנתיים, מגיל שנתיים ועד חמש ומגיל חמש ועד 11. המינון הראשוני לילדים יהיה שלושה או עשרה מיקרוגרם, לעומת שלושים מיקרוגרם בכל מנת חיסון למבוגרים.

המידע שייאסף בתום השלב הראשון יסייע להחליט מה יהיה המינון שייבחר לשלב השני של הניסוי הקליני, שבו יקבלו ילדים בגילאים שונים את המינון הנבחר או פלסבו. שלב זה עשוי להימשך כחצי שנה, והמידע שייאסף לאחר מכן יוגש לאישור סוכנויות התרופות באירופה ובארה"ב ויוכל לאפשר חיסון של האוכלוסייה כולה בפני מגפת הקורונה, אם יימצא שהחיסון בטוח ויעיל גם בקרב ילדים ונערים.

פייזר אמרה בהודעה לעיתונות הערב כי "יש לה ניסיון רב בניסויים קליניים בקרב ילדים ופעוטות, והיא נחושה לתרום לבריאות ולרווחה של שכבות גיל אלה על ידי תכנון קפדני שלהם".

עד כה, רוב הרופאים ציינו כי נגיף הקורונה כמעט ואינו פוגע בילדים ובפעוטות באופן קשה, אולם התמונה עשויה להשתנות עם התפתחותן של מוטציות חדשות. מומחים בארה"ב אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי אם המדינה תשאף להגיע לחסינות עדר כתוצאה מהחיסונים, "לא יהיה מנוס מחיסון גם שכבות גיל צעירות מגיל 16".

פייזר מסרה גם כי הניסוי הקליני שבו חוסנו נערים ונערות בגילאי 12-15 "מספק תוצאות מעודדות", וכי היא צפויה לשתף בקרוב מידע על אודותיו. גם מודרנה, שפיתחה חיסון בטכנולוגיה דומה (רנ"א-שליח), החלה כבר בניסויים של החיסון על ילדים, וג'ונסון אנד ג'ונסון מתעתדת לעשות זאת בקרוב.