פתיחת מעבר הגבול טאבה: מאות כבר שריינו את מקומם

במסגרת המכסה היומית, רק 300 יוצאים ו-300 נכנסים ביום יוכלו לעבור את הגבול בין ישראל למצרים • המכסה מנוהלת ע"י רכישת אגרות מעבר באתר רשות שדות התעופה, כאשר עם הרכישה מתבקשים הגולשים לציין את יום הנסיעה ואת יום החזרה

מעבר גבול טאבה / צילום: שלומי יוסף
מעבר גבול טאבה / צילום: שלומי יוסף

לקראת פתיחת מעבר הגבול טאבה לסיני מחר (ג'), מאות אנשים כבר שריינו את מקומם במסגרת המכסה היומית שנקבעה. הממשלה החליטה לפתוח את מעבר הגבול טאבה אחרי שנה שבמהלכה הוא היה סגור. לפי החלטת הממשלה, תנועת הנוסעים במעבר הגבול תוגבל למכסה של 300 יוצאים ו-300 נכנסים מדי יום. בשלב זה המתווה שנקבע תקף לשבועיים (עד 12 באפריל).

מכסת הנוסעים היומית מנוהלת על-ידי רכישת אגרות מעבר באתר רשות שדות התעופה בהיקף של 101 שקל לאדם, כאשר עם רכישת האגרה מתבקשים הגולשים לציין את יום המעבר למצרים ואת יום החזרה לישראל.

מעבר הגבול טאבה יהיה פתוח בין השעות 8:00-16:00, כאשר על-פי ההחלטה לא תתאפשר יציאה עם כלי רכב מישראל למצרים. רק מחוסנים נגד קורונה או מחלימים מורשים לצאת במעבר הגבול.

על-פי דרישות מצרים, כל העוברים במעבר טאבה יידרשו להציג בדיקת קורונה שלילית שנעשתה 72 שעות לפני הכניסה. בחזרה לישראל, הנוסעים יידרשו להציג בדיקות קורונה שנעשו במצרים.

כיום עומדים ארבעה מוקדים לביצוע בדיקות קורונה: בבית החולים בנואיבה, בבית החולים ובשדה התעופה בשארם א-שייח' ובבית החולים באלטור. הצפי הוא שתיפתח נקודת רלוונטית יותר לישראלים בעיר טאבה, ככל הנראה בבית המלון. העלות לבדיקה היא כ-20 דולר לאדם.

כל הנכנסים יעברו בדיקת קורונה נוספת בישראל, ללא עלות. מי שתבצע את הבדיקות לחוזרים לישראל, אותן מממן משרד הבריאות, היא טרם רפואה דחופה וטאלנט סולושיין מקבוצת Manpower שפועלת במעברי הגבול ובמוסדות חינוך, בתי אבות וכו'.

לפי משרד הבריאות, "המשרד פרסם מכרז לדיגומים במעבר הגבול טאבה, שבו זכתה בין היתר חברת טרם. החברה נותנת את השירות מזה מספר חודשים בכל מערך הדיגומים שמופעל על-פי פיקוד העורף. הדגימות מועברות למעבדות שזכו במכרז אותו פרסם משרד הביטחון".

תנועת הנוסעים בנתב"ג ממשיכה לעלות

בתוך כך ממשיכה לגדול תנועת הנוסעים הצפויה בנתב"ג: היום (ב') צפויים לחלוף בנתב"ג 11 אלף נוסעים + מספר שיא של העת האחרונה, מתוכם 5,800 ימריאו מישראל, וכ-5,200 ינחתו בארץ - כל זה בתנועה של 83 טיסות בינלאומיות.

מחר תתמתן תנועת הנוסעים, כאשר צפויים לחלוף בנתב"ג כ-8,300 נוסעים בתנועה של 60 טיסות - כ-5,700 מתוכם ימריאו מישראל. בהמשך השבוע, ביום רביעי צפויים לחלוף בנתב"ג כ-7,400 נוסעים, רובם, כלומר כ-4,150, ימריאו מישראל.

לפני חג הפסח האריכה הממשלה את תקנות התעופה התקפות כיום עד ל-8 באפריל. על-פי תקנות אלה, המכסה של 3,000 נוסעים נכנסים ביום אינה תקפה עוד, ולא תקפה המגבלה על היעדים מהם ניתן להפעיל טיסות לישראל.

בדברי ההסבר להחלטה צוין כי לא תצומצם מגבלת המרחק והתפוסה הנדרשת בנמל התעופה. מגבלה זו, שדורשת למשל שמירת מרחק של 2 מטרים בין הנוסעים (שלאחר מכן יושבים בצמוד זה לצד זה במטוס), מגבילה את קיבולת התנועה של הנוסעים בנתב"ג.

הנימוק של משרד הבריאות הוא שלמרות שכל מי שנכנס לטרמינל מציג בדיקת קורונה שלילית, ולמרות שרוב הנוסעים כבר מחוסנים/מחלימים, עדיין קיים סיכון להתפשטות הנגיף בטרמינל.