100 רוכשי פרויקט פרי מלודי ברמלה יקבלו פיצוי של כ-20 מיליון שקל

לאחר שהעסקה לבניית הפרויקט התפוצצה, התברר כי הכסף שהוחזר לפרי נדל"ן לא הגיע לקבוצה אלא לכיסוי חובות החברה • לפי הסכם הפשרה, הרוכשים שאין להם בטוחה בקרקע יקבלו כ-50% מכספם חזרה • עו"ד גיא סרוסי, שייצג את קבוצת הרכישה בהליך הגישור: "רוכשי פרי מלודי הם הרוכשים במצב מהקשים ביותר"

פרדי רובינסון, בעל השליטה בלנדקו / צילום: איל יצהר
פרדי רובינסון, בעל השליטה בלנדקו / צילום: איל יצהר

הסכם פשרה נחתם לאחרונה בין 100 רוכשי הדירות בפרויקט "פרי מלודי רמלה" לבין חברת לנדקו שבשליטת פרדי רובינסון - בעלי הקרקע שעליה היה אמור להיבנות הפרויקט. לפי ההסכם, הרוכשים שאין להם בטוחה בקרקע יקבלו כ-50% מכספם חזרה, סך של כ-20 מיליון שקל.

הפשרה הושגה לאחר הליך גישור שנערך על-ידי עורכי הדין גיא סרוסי ואוריאל זעירא, המייצגים את חברי קבוצת הרכישה; עו"ד עמית פינס, המייצג את חברת לנדקו; המגשר, השופט בדימוס איתן אורנשטיין; והנאמנים, עורכי הדין אוהד גינדס וגונן קטסנבאום. הפשרה הועברה לבית המשפט המחוזי בתל אביב ואושרה כפסק דין.

הרקע: קבוצת הרכישה של הפרויקט נוצרה בחודש פברואר 2018 לאחר שפרי נדל"ן חתמה עם לנדקו על הסכם אופציה (בין 5-10% מערך המקרקעין) לרכישת קרקע בבעלותה ברמלה. פרי שילם סכום של כמה מיליוני שקלים והתחייב להשלים את הסכום ל-80 מיליון שקל. ואולם, פרי נדל"ן הצליחה לגייס רק 34 מיליון שקל בתוספת מע"מ. לאחר שפקע המועד למימוש האופציה לרכישת הקרקע, סיכם פרי עם החברה בעלת הקרקע על ביטול ההסכם. על-פי הסכם הביטול, לנדקו השיבה לפרי נדל"ן רק 22 מיליון שקל. ההערכה היא שחברת פרי נדל"ן הייתה נתונה לסחיטה של גורמים בשוק האפור, ולכן הייתה מוכנה לוותר בשלב זה על 12 מיליון שקל.

העניין הוא שהסכם הביטול נעשה ללא ידיעת חברי קבוצת הרכישה, ששילמו כל אחד כ-350,000 שקל. יש להבהיר כי העסקה התפוצצה אך הכסף שהוחזר לפרי נדל"ן לא הגיע לקבוצה אלא לכיסוי חובות החברה.

לדברי עו"ד גיא סרוסי, שייצג את מרבית הרוכשים בתביעה בפרויקט, "רוכשי פרי מלודי הם הרוכשים במצב מהקשים ביותר. אין להם כל זכות קניינית. הנאמנים הצליחו להשיג צו איסור דיספוזציה (מניעת מכירה או העברה של הזכויות בקרקע), מה שהוביל לגישור. הרוכשים יקבלו פה כמעט 50% מהדיבידנד שלהם, שזה נדיר מאד במגרש חדלות הפירעון. רוכשים מהסוג הזה הם האחרונים בסדר, והיו צריכים לקבל כ-10% בלבד".