חברות הבדים חגגו את הקורונה בזינוק של מאות אחוזים ברווח ובשווי

הביקושים האדירים למגבונים ולמוצרי היגיינה בתקופת הקורונה גררו עליית מחירים בשוק הבדים המשמשים כחומר גלם עיקרי בייצורם, והניבו לאבגול, עלבד, ספאנטק ושלא"ג צמיחה יוצאת דופן בעסקיהן ב-2020 • כעת הן פועלות להרחבת כושר הייצור שלהן

מפעל ספאנטק בארה"ב / צילום: יח"צ
מפעל ספאנטק בארה"ב / צילום: יח"צ

אחרי תקופה של דשדוש, משבר הקורונה ייצר הזדמנות עסקית יוצאת דופן לעסקיהן של ארבע חברות הבדים הלא ארוגים הנסחרות בבורסה בתל אביב - אבגול , עלבד , ספאנטק ושלא"ג , והוביל אותן לסכם את 2020 כשנת פעילות מצוינת - עם תוצאות כספיות מרשימות לצד זינוק חד בשווי מניותיהן (המשקפות לארבע שווי מצרפי של יותר מ-2.5 מיליארד שקל).

כל זאת בזכות הביקושים האדירים שנרשמו בעקבות התפשטות הקורונה למגבונים, מסיכות ומוצרי מדיקל והיגיינה שונים שהן מייצרות, או מספקות עבורם חומרי גלם. הללו סייעו לחברות להקפיץ באופן חד את הרווחיות של אותם מוצרים, שבלטה ביחס לשיפור  מתון יותר בשורת ההכנסות.

במבט קדימה, למרות הסימנים החיוביים בקשר למלחמה העולמית בווירוס המסתורי, בשלב הנוכחי חברות הבדים לא חוששות משינוי מגמה בכל הנוגע להמשך הביקושים למוצריהן, כפי שמתבטא בצעדים שנקטו או מתוכננים בהמשך להרחבת כושר הייצור שלהן. 

 
  

אלה כמה מהמספרים הבולטים בסיכום הפעילות השנתית:

90% הוא הזינוק ברווח הגולמי השנתי של חברת ספאנטק, שהגיע ל-181 מיליון שקל. בספאנטק מציינים כי מלבד צמיחה של 19% בהכנסות השנתיות ל-721 מיליון שקל, החברה נהנתה בסיכום שנתי משינוי בתמהיל המוצרים.

לדבריה, מחודש מרץ 2020 החברה חווה "גידול בביקוש למוצריה בכל קטגוריות המוצרים, ובפרט בתחום חומר הגלם המשמש לייצור מגבוני חיטוי" - מגמה בעלת "השפעה חיובית על פעילותה", כאשר בכל התקופה המדוברת "מפעלי החברה פעלו ללא הפרעות בייצור".

כך, הקפיצה החדה בשורה הגולמית של ספאנטק נרשמה למרות התחזקות השקל ביחס לדולר ולאירו, עלייה בהוצאות בגין מענקים ותגמול מנייתי לעובדים ועוד.

ספאנטק, הנמצאת בשליטת המנכ"ל יחזקאל ניסן, עוסקת בייצור בדים לא ארוגים בטכנולוגיה מסוג Spunlace, ועיקר פעילותה, המכוונת לחו"ל, מתרכזת בייצור בד לשימושים בתעשיות המגבונים, שהיוו כ-94% מהכנסותיה בשנה החולפת - עיקרם מגבונים לתינוקות (כ-53% מההכנסות) ומגבונים לחיטוי ולניקוי (כ-36% מההכנסות).

עמיתותיה של ספאנטק הציגו גם הן שיפור בשורה הגולמית בטווחים דו-ספרתיים נאים.

ביניהן, אבגול הציגה עלייה של כ-30% ברווח הגולמי השנתי ל-95 מיליון דולר, למרות שחיקה של 7% בהכנסות, שהסתכמו ב-383 מיליון דולר, וזאת בעיקר בזכות "רווח גולמי גבוה ממכירים בדים למוצרי מדיקל, כמו גם מעלייה ברווחיות ממוצרי היגיינה בסין", נוסף למגמת שיפור "ביעילות התפעולית באתרי החברה".

באבגול מפרטים כי "החברה מציגה רווחיות גבוהה אשר נבעה בעיקר מעודפי ביקושים לבדים המשמשים לייצור מוצרי מדיקל והיגיינה, המשמשים להתמודדות עם התפשטות הקורונה", וכי היא ממשיכה לנקוט צעדים "למקסום רווחיה באמצעות שיפור והרחבת היצע ומגוון המוצרים שהיא מייצרת". 

חברת אבגול / צילום: עינת לברון
 חברת אבגול / צילום: עינת לברון

101 מיליון שקל הוא הרווח הנקי שהציגה חברת עלבד בסיכומה של 2020, שינוי כיוון בולט בתוצאות אחרי שאת השנתיים הקודמות (2018-2019) סיכמה החברה בהפסד מצרפי כבד של יותר מ-100 מיליון שקל.

עלבד, שבשליטת מושב משואות יצחק, עוסקת בייצור ושיווק מגבונים לחים ומוצרי היגיינה נשית, אחרי שמכרה במהלך השנה החולפת פעילות הפסדית שהייתה לה בתחום ייצור ושיווק מוצרי ספיגה (היגיינה נשית לשימוש חיצוני - תחתוניות ותחבושות).

בעוד שבמוצרי ההיגיינה הנשית עלבד המשיכה להפסיד גם בסיכומה של 2020, אחרי שיפור מתון בהכנסות, פעילות המגבונים הלחים שלה זינקה בסיכום שנתי משורת המכירות ועד השורה התפעולית, בעיקר בהשפעת הקורונה.

בעלבד מסבירים בדוחות, כי התפשטות הקורונה בעולם "השפיעה על גידול בביקוש למוצרי הקבוצה, וזאת כחלק מתופעת האגירה של צרכנים ומעלייה משמעותית בביקוש למוצרי חיטוי וניקיון בעולם כולו".

לפי עלבד, "הגידול בביקוש גרר מחסור ועליית מחירים בשוק הבדים המשמשים כחומר גלם עיקרי בייצור מגבונים, ולפיכך הקבוצה נתקלה בקשיים לספק את כלל הגידול בביקוש". 

שלוש העמיתות של עלבד נהנו בסיכום שנתי מזינוקים בשיעורים תלת-ספרתיים בשורת הרווח הנקי שלהן, בהן שלא"ג, שהגדילה את הרווח הנקי השנתי שלה ביותר מפי 7, ל-63 מיליון שקל.

בסיכום שנתי, תוצאותיה של שלא"ג הושפעו משמעותית, משורת ההכנסות ועד השורה התחתונה, מרכישת חברת טקסוס (Texsus) האיטלקית, שהושלמה בספטמבר 2019 תמורת כ-43 מיליון אירו.

אולם גם בנטרול השפעות הרכישה מציגה שלא"ג, שבשליטת קיבוץ שמיר, שיפור נאה בתוצאות ומדווחת בין היתר על עלייה בביקוש למוצרי מטליות שהיא מייצרת בעיקר בישראל ובארה"ב, ועל מכירות מוצרים לתעשייה הרפואית באיטליה מהחברה הבת האיטלקית שלה, בעקבות מחסור.

עוד בסיכום שנתי מדווחת שלא"ג על עלייה מהותית במכירות בארה"ב, שם "כל תוספת במכירות... מוסיפה תרומה גבוהה באופן יחסי לרווחיות", וכן על "שינוי לטובה" במצב השוק בישראל. 

שלא"ג עוסקת בשוק הבד הלא ארוג בייצור ושיווק בשני סוגי טכנולוגיות (טרמובונד ונידלפאנץ'), ומציעה בדים לשוק החיתולים, היגיינה נשית, שוק המגבונים והמטליות לחיטוי וניקיון, מטליות וסחבות רב-פעמיות ומוצרים נוספים - הנמכרים ליצרנים ומפעלים כחומר גלם. 

מפעל ייצור חברת " על בד " / צילום: איל יצהר
 מפעל ייצור חברת " על בד " / צילום: איל יצהר

80% הוא הטיפוס שמציגה מניית אבגול כשנה אחורה, מאז רמת השפל שקבעה במהלך ירידות השערים החדות שחלו בשווקים במרץ 2020 - השיעור הנמוך ביותר מבין המניות המתחרות, שגם לאחריו נותרה אבגול, שבשליטת החברה הזרה אינדורמה, הגדולה מבין המתחרות, בשווי שוק נוכחי של כ-830 מיליון שקל.

שלוש המניות של ספאנטק, שלא"ג ועלבד מציגות זינוקים תלת-ספרתיים מרמות השפל שלהן לפני כשנה, בראשם עלבד שעם קפיצה של קרוב ל-400% הגיעה לשווי שוק של כ-750 מיליון שקל.

הזינוקים במניות חברות הענף נרשמו אחרי תקופה ארוכה של דשדוש, עוד טרם משבר הקורונה, שהושפע ממגמה שלילית בתוצאות הכספיות, עם שחיקה ניכרת ברווחיות. זו הגיעה אחרי תקופה של צמיחה גבוהה בפעילות וכיוון חיובי בתשואות המניות.

הזינוקים שנרשמו במניות חברות הבדים הלא ארוגים בשנה החולפת בולטים בכיוון החיובי שתפסה הבורסה לאחר משבר הקורונה שהיכה בה בעיקר ברבעון הראשון של 2020, והם מזכירים במשהו את ביצועי מניות ענף הטכנולוגיה, העומד בלב הכיוון החיובי שסחף את השווקים מעלה ותיקן את גל ירידות השערים החדות מלפני כשנה.

כמו ענפי פעילות רבים בבורסה, גם מניות חברות הבדים סבלו במהלך המשבר בשווקים מירידות חדות שהובילו את שוויין לרדת מעבר לפגיעה הפוטנציאלית בפעילות ממנה חששו המשקיעים, ובהמשך - שינוי הכיוון החד שהציגו משקף את הפוטנציאל הגדול שמזהים המשקיעים בהן גם במבט קדימה.

70 מיליון דולר הוא סכום ההשקעה המוערכת בהקמת קו ייצור חדש (שלישי) במפעל של אבגול ברוסיה, שאישר דירקטוריון החברה בחודש פברואר האחרון, "שיאפשר הרחבת יכולות הייצור והטכנולוגיה של החברה, בין היתר לתחום מוצרי המדיקל".

מרבית פעילותה של אבגול (כ-96%) מתרכזת בייצור מוצרי בד לא-ארוג לשוק ההיגיינה, ובמהלך השנה החולפת כ-6% מייצור זה היה לשוק המדיקל והמסיכות, בהשפעת משבר הקורונה, עניין שתמך בתוצאותיה הכספיות.

כפי שאבגול מסבירה, במהלך 2020 היא החלה "לייצר ולמכור בדים המשמשים לייצור מסיכות, חלוקים ומוצרי מדיקל והיגיינה המשמשים בהתמודדות עם מחלת הקורונה".

דירקטוריון על בד החליט בחודשי הקיץ האחרונים לאשר תוספת השקעה של כ-11 מיליון אירו לאתרי החברה, "למטרת הרחבת יכולות הייצור בתחום המגבונים", וזאת בשל "גידול בביקוש למוצרי החברה, בעיקר מוצרי חיטוי בקשר עם משבר הקורונה". 

גם בשלא"ג הגיבו לשינויים בביקושים בשוק, ובסיכום שנתי דיווחה החברה על "ייצור של בדים חדשים המהווים חומר גלם לייצור מוצרים בתחום הרפואי, ביגוד חד-פעמי ומסיכות הקשורים להתמודדות עם הקורונה".