דיפלומט | ניתוח

דוחות דיפלומט: פחות חטיפים, ממתקים ושמפו, יותר ניקיון ושטיפת כלים

דוחות ראשונים שמפרסמת יבואנית המזון שהפכה לציבורית מסכמים את 2020 עם גידול של 25% ברווח הנקי, בין היתר בהשפעת שווי השקל ותשלומי מסים ב-2019 • הרווחיות התפעולית של החברה בשוק הישראלי השתפרה והמשיכה להיות גבוהה ביחס לשוקי הפעילות האחרים שלה

מרככי ומבשמי לנור, אחד מהמותגים שמגיעים לארץ דרך חברת דיפלומט / צילום: Shutterstock
מרככי ומבשמי לנור, אחד מהמותגים שמגיעים לארץ דרך חברת דיפלומט / צילום: Shutterstock

חברת דיפלומט , שמניותיה הונפקו בבורסה בתל אביב בתחילת החודש, מפרסמת דוחות שנתיים ראשונים כחברה ציבורית, ומסכמת את שנת הקורונה עם הכנסות של כ-2.7 מיליארד שקל - שחיקה של 2% לעומת 2019, וגידול של 25% בשורת הרווח הנקי ל-65 מיליון שקל. זאת, בין היתר הודות להשפעות התנודות בשערי החליפין ביחס לשקל ולתשלומי מסים גבוהים יחסית שנרשמו על-ידה בדוחות 2019.

דיפלומט עוסקת ביבוא, שיווק, מכירה והפצה של מוצרי צריכה בתחומי הטואלטיקה והמזון בישראל ובחו"ל. החברה הנפיקה את מניותיה בבורסה בתל אביב בשבועות האחרונים וגייסה 300 מיליון שקל, והכריזה על חלוקת דיבידנד של 100 מיליון שקל שיחולק באפריל הקרוב. בין המותגים הבולטים של הקבוצה בישראל נמנים מותגי פרוקטר אנד גמבל כמו חיתולי פאמפרס, ג'ילט, אריאל ואולוויז, מותגי מונדליז, היינץ, קלוגס, סטארקיסט ואחרים.

לצד השחיקה בהכנסות החברה במונחים שקליים, הרי שבנטרול השפעת הפרשי התרגום השליליים (כלומר השפעה לרעה בגין פערים בשערי החליפין ביחס לשקל) בסך של 160 מיליון שקל, דיפלומט הייתה מציגה בשנה החולפת גידול בהכנסות של 4% לעומת 2019.  

 
  

החברה, שבשליטת ובניהול נעם וימן, רשמה ב-2020 שחיקה של כ-3% ברווח הגולמי שהסתכם ב-538 מיליון שקל, כששיעור הרווחיות הגולמית שלה נשחק קלות לרמה 19.9%. הרווח התפעולי של החברה גדל ב-7% לסך של 121 מיליון שקל לעומת 2019.

כלומר, להפרשי התרגום והתזוזות של שערי החליפין ושל המטבעות השונים הייתה בשנה החולפת גם השפעה חיובית על תוצאות החברה. כך, הוצאות המכירה השיווק וההפצה של דיפלומט קטנו ב-2020 בכ-29 מיליון שקל. זאת, בעיקר כתוצאה "מהשפעת הפרשי תרגום שליליים", כשלצד זאת החברה גם צמצמה את עלויות התפעול שלה בכ-11 מיליון שקל.

ב-2020 דיפלומט רשמה הוצאות "אחרות" בהיקף של כ-3 מיליון שקל לעומת הכנסות "אחרות" של כ-1.3 מיליון שקל, וזאת בעיקר בשל הוצאה חד-פעמית של כ-1.6 מיליון שקל בגין "סיום התקשרות עם ספק בנוגע למרלו"ג העתידי של הפעילות בישראל". 

בהקשר זה נציין כי התוכנית של דיפלומט להקים מרלו"ג ביד חנה חומש לא קיבלה אישור, לאחר שוועדת הערר לא אישרה את התב"ע לבניית המרלו"ג, ולכן דיפלומט הפסיקה את הקידום של התוכנית הזו, והיא במשא-ומתן לחתימה על הסכם להקמת מרלו"ג באזור התעשייה בקיסריה, כפי שנחשף בגלובס.

עלייה בהכנסות בישראל

ומה בנוגע לאזורי הפעילות השונים שלה? בפעילותה בישראל הציגה דיפלומט ב-2020 עלייה של 7% בהכנסות לסך של 1.6 מיליארד שקל, בעיקר הודות לכניסת מותגים חדשים, ועל אף פגיעה במכירות לשוק המוסדי (מסעדות, מלונות וכו') שפעילותו הושבתה תחת הסגרים. מדובר בצמיחה נמוכה מזו של שוק מוצרי הצריכה, אשר לפי סטורנקסט, עמדה על כ-9%.

לצד זאת, החברה רשמה שיפור של 9% ברווח התפעולי מהפעילות בישראל לסך של 85 מיליון שקל, מה שאפשר לה לשפר את הרווחיות התפעולית בישראל לרמה של 5.3% (לעומת כ-5.2% בשנה הקודמת). במקביל, הרווחיות התפעולית של החברה השתפרה עוד יותר ביתר הטריטוריות בהן היא פועלת. בדומה לתשקיף שפרסמה דיפלומט לקראת ההנפקה, הרווחיות התפעולית של דיפלומט בישראל היא הגבוהה ביותר ביחס לעסקיה בדרום אפריקה, ניו זילנד וגיאורגיה וזאת הודות לבעלות על מותגים מקומיים למעט קפריסין בה הפעילות שלה קטנה יחסית.

ההשוואה ברווח הנקי בשורה התחתונה של החברה מלמדת כי היא נהנתה ב-2020, בין היתר, מכך שהוצאות המס ששילמה החברה ב-2019 היו גדולות יותר באופן יחסי מאשר ב-2020, וזאת משום שהחברה ביצעה אז הפרשה בגין פשרה עם רשויות המס על שומות עבור השנים 2014-2018. כך, ב-2019 שילמה החברה הוצאות מס בשיעור 30.3% מהרווח לפני מס, בעוד שב-2020 עמד שיעור המס על 26.3% מהרווח לפני מס.

ירידה במתוקים, עלייה בשימורים

בחלוקה לתחומי פעילות, עולה כי בדומה למתחרותיה בשוק המקומי ובראשן שטראוס, דיפלומט רשמה שחיקה של 4.5% במכירות מתוקים וחטיפים, בהם היא פועלת בין היתר באמצעות המותגים פרינגלס, מילקה אוריאו וסקיפי, לסך של 577 מיליון שקל. זאת, על רקע השפעת הסגרים ומגבלות התנועה על הצריכה של מוצרים שנצרכים בדרך-כלל מחוץ לבית או במפגשים חברתיים. מנגד, נהנתה דיפלומט מעלייה במכירות שימורים וקפה ובראשם המותגים סטארקיסט וג'ייקובס ב-4.8% לסך של 304 מיליון שקל.

מגמה מעניינת נוספת שמשתקפת בדוחות של מתחרותיה בעולם היא הירידה בשימוש במוצרים לכביסה ולטיפוח אישי כמו דאודורנט, שמפו, ומוצרי גילוח, בשל מיעוט היציאה מהבתים, לעומת הגידול האדיר בצריכת מוצרי ניקיון הבית בשל השפעות הקורונה.

על הרקע הזה מכירותיה של דיפלומט נשחקו בכ-1% לסך של 592 מיליון שקל בקטגוריית הטיפוח האישי בהן היא פועלת עם מותגים כמו ג'ילט, אוראל בי, פנטן, הד אנד שולדרס ואחרים. מכירותיה בקטגוריית הכביסה בהם היא פועלת עם מותגים כמו אריאל, טייד ולנור, נשחקו בכ-8% לסך של 214 מיליון שקל.

לעומת זאת, המכירות לניקיון הבית בה היא פועלת בין היתר באמצעות המותג פיירי זינקו בכ-21% לסך של 113 מיליון שקל. אגב, זוהי גם הקטגוריה שבה דיפלומט אוחזת בנתח השוק המשמעותי ביותר בשוק הישראלי של 42.5% לעומת יתר הקטגוריות שלה, בה היא מתחרה מול סנו, רקיט בנקיזר, הנקל ופלמוליב של שסטוביץ.

קטגוריה נוספת של דיפלומט שהכנסותיה נשחקו בשנת הקורונה היא מוצרי נייר, בה פועלת דיפלומט בשוק המקומי עם מותגים כמו חיתולי פמפרס, אולוויז, וטמפקס. ב-2020 המכירות של דיפלומט בקטגוריה קטנו בכ-8% לסך של 488 מיליון שקל.

בשנת 2020 עמדה עלות שכרו של המנכ"ל וימן על 9.7 מיליון שקל. לאחר ההנפקה עדכנה דיפלומט את שכרו של של וימן לשכר חודשי בסך 138 אלף שקל, וכן תוספת בסך 40 אלף שקל בגין התחייבותו לאי תחרות למשך שנתיים ממועד סיום תקופת ההסכם. בנוסף זכאי וימן למענק שנתי בהתאם לעמידה ביעדים, כשבעת החתימה על ההסכם החדש, זכאי וימן למענק של 11.5 מיליון שקל.

בנוגע להשפעת האונליין על השוק, דיפלומט מעריכה כי בהשפעת הקורונה ב-2020 המכירות המקוונות בענף מוצרי הצריכה הגיעו לסך של 5% מהשוק הקמעונאי, והסתכמו לסך של 5.3 מיליארד שקל.

דיפלומט נסחרת ברמה המשקפת לחברה שווי של כ-1.7 מיליארד שקל. מאז הנפקתה בתחילת החודש ועד היום, איבדה מניית החברה כ-6.6% מערכה.