עסקת פסגות: אי.בי.אי, אקסלנס וסיגמא נגד רני צים ויואן קדוש במאבק על קרנות הנאמנות, התיקים וחבר הבורסה

פסגות וקרן אייפקס שמחזיקה בבעלות בבית ההשקעות הודיעו לשתי קבוצות רוכשים כי הן עברו לשלב בדיקת הנאותות • מכירת פסגות קרנות נאמנות ופסגות ני"ע נעשית אגב ההסכם למכירת פסגות לאלטשולר שחם, שרוצה "רק" בפעילויות החיסכון לטווח ארוך של המתחרה

דייב לובצקי, מנכ"ל אי.בי.אי / צילום: אילן בשור
דייב לובצקי, מנכ"ל אי.בי.אי / צילום: אילן בשור

בצל ההמתנה להכרעת הרגולטורים ביחס לעסקת רכישת פעילויות החיסכון לטווח ארוך של בית ההשקעות פסגות על ידי בית ההשקעות אלטשולר שחם, המירוץ על פסגות קרנות נאמנות ופסגות ניירות ערך מתקדם לקראת בדיקת הנאותות והגשת ההצעות המחייבות. פסגות ובעלת המניות בו, קרן אייפקס, הודיעו לשתי קבוצות כי הצעותיהן הראשוניות מאפשרות להן להמשיך לשלב הבא. הקבוצה האחת מורכבת מבית ההשקעות אי.בי.אי, מבית ההשקעות אקסלנס ומבית ההשקעות סיגמא, ומולם הקבוצה השנייה לא כוללת מערך קיים של בית השקעות מקומי, והיא מובלת על ידי יואן קדוש ורני צים עם משקיעים מחו"ל.

בכך בא לתומו השלב הראשון בהליך למכירת חברת קרנות הנאמנות של פסגות ושל חברת פסגות ניירות ערך, שבה מנוהלים תיקי ההשקעה של פסגות וזאת לצד פעילות חבר הבורסה של פסגות. המכירה של פעילויות אלו לגורמים שאינם אלטשולר שחם היא חלק מהותי מהעסקה הגדולה יותר, של מכירת פסגות - למעשה פעילויות ניהול הגמל, ההשתלמות והפנסיה של פסגות - לאלטשולר שחם גמל ופנסיה.

כך, אייפקס חתמה לפני יותר מחודש וחצי על הסכם מחייב למכירת פסגות לאלטשולר שחם בתמורה ל-910 מיליון שקל. עסקה זו כללה גם את פסגות קרנות נאמנות ואת פסגות ני"ע, שתומחרו ככל הידוע בכ-320 מיליון שקל, כשבין אלטשולר שחם לבין אייפקס הושגה הבנה שהפעילויות האמורות יימכרו לצדדים שלישיים. ככל שפסגות קרנות נאמנות

בימים אלה דנים אנשי רשות התחרות ואנשי רשות שוק ההון ביחס לשאלת אישור עסקת פסגות-אלטשולר שחם הגדולה, כאשר בהמשך גם לרשות ניירות ערך יהיה חלק מהותי באישור העסקה, כמי שאחראית על הסדרת קרנות הנאמנות והתיקים המנוהלים.

כך או כך, מאז שנחתם ההסכם בין אלטשולר שחם לבין אייפקס, החלו אייפקס ופסגות שבבעלותה במאמץ למכירת הפעילויות שאלטשולר שחם אינו מתכוון לרכוש (ושמכירתם תלויה בהשלמת העסקה עם אלטשולר שחם), ואף נפתח חדר מידע, שאליו הגיעו ככל הידוע גופים רבים. בסופו של יום היו שתי קבוצות, כאמור מעלה, שהגישו הצעות גבוהות דיין על מנת לעבור לשלב בדיקת הנאותות והגשת ההצעות המחייבת. ככל הידוע שני הגופים מציעים לפי שעה סכום שנאמד בכ-350 מיליון שקל עבור פסגות קרנות נאמנות ועבור פסגות ניירות ערך, יחדיו.

ההצעה מהמתחרים: אי.בי.אי, אקסלנס וסיגמא

כאמור, הקבוצה האחת מורכבת מבית ההשקעות אקסלנס, שבשליטת קבוצת הביטוח הפניקס שכבר הצהירה על כוונתה לצמוח באמצעות רכישות ולאחרונה רכשה את הלמן אלדובי (כאשר כנראה הרכישה הנוכחית תעשה, ככל שתושלם, דרך חברת הקרנות שבבעלותה - קסם, שכבר רכשה אשתקד את אלומות), אי.בי.אי שלאחרונה ביסס את נזילותו ומעוניין לצמוח בקרנות הנאמנות שלו ובחבר הבורסה שבבעלותו (ושבימים אלה רוכש החוצה את שותף המיעוט של בחבר הבורסה, מגדל שוקי הון) ובית ההשקעות סיגמא, שבשליטת אנדבנק מאנדורה ושרוצה לצמוח גם באמצעות רכישות.

ככל הידוע אקסלנס ואי.ביאי יחלקו את קרנות הנאמנות של פסגות, כשאי.בי.אי ירכשו את חבר הבורסה של פסגות. לצדם, סיגמא אמור לרכוש את פעילות ניהול התיקים של פסגות, בדגש על הפעילות של ניהול תיקי פרטיים ושל חברות (ולא של המוסדיים החיצוניים), כאשר ההצעה של סיגמא נעשית ככל הידוע יחד עם קלריטי.

אי.בי.אי דיווחו לבורסה בעניין זה ובין היתר פירטו כי מדובר ב"הצעה ראשונית", אשר "כוללת נכונות לקליטת מרבית העובדים של החברות המוזכרות, הוגשה במשותף עם גופים נוספים. יצוין, כי בשלב זה אין כל וודאות באשר למתווה הסופי או ליציאתה לפועל של עסקה כאמור". עוד נציין כי גם סיגמא צפויה לקלוט רבים מעובדי פסגות בפעילות שתירכש על ידה.

המציעים שלא באים עם בית השקעות קיים

מנגד, הקבוצה המתחרה על פסגות לא באה עם מערך קיים של בית השקעות מקומי, ותצטרך לשמר אצלה את המערך הקיים של פסגות קרנות נאמנות ושל פסגות ניירות ערך. מדובר בקבוצת משקיעים בהובלת איש שוק ההון יואן קדוש, שבעבר היה במיטב דש ובמור בית השקעות, ורני צים, שככל הידוע הוא משקיע העוגן ומי שמיועד להחזיק בזכויות השליטה בקבוצה הרוכשת.

ככל הידוע הקבוצה של צים וקדוש כילה עוד משקיעים בינלאומיים, בעלי רישיונות רגולטוריים שונים, מארה"ב ומאירופה.

הגוף האמריקאי שנכלל בקבוצה הוא H.C. Wainwright, ולצדו יהיה בה גם גוף אירופי - פמילי אופיס בלגי-ישראלי בשם קנלוב קפיטל שבניהול אוליבייה קוניג, ושעוסק בניהול נכסים.

קדוש היה בעבר במיטב דש ובמור, ולאורך השנים הוא יצר לעצמו מומחיות בקשרים עם גופי פיננסים זרים מחו"ל, כאשר איש העסקים צים הפך בשנים האחרונות לפעיל בשוק ההון, ולשניהם מיועדים תפקידים בכירים בצמרת פסגות, ככל שהצעתם תהפוך למחייבת ותושלם עסקה.