פסק הבוררות בוטל, ומנורה מבטחים תשלם כמיליון שקל במקום 10 מיליון

פסק הבוררות בוטל לפני כשש שנים, לאחר שהתגלה קשר בין הבורר דן ארבל לאביה של התובעת, עו"ד צבי אפרת ממשרד גורניצקי

מנורה מבטחים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאיטיב
מנורה מבטחים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאיטיב

כמעט עשור שבני הזוג אורית ודניאל מושקוביץ נמצאים בסכסוך הכולל תביעות הדדיות על עשרות מיליוני שקלים עם חברת הביטוח מנורה מבטחים. כעת הגיעה המחלוקת לסיומה, לאחר שלפני שש שנים בוטל פסק בוררות שניתן על-ידי השופט בדימוס דן ארבל וחייב את מנורה לשלם לבני הזוג 10.7 מיליון שקל כפיצוי על הנזקים שנגרמו להם, ואת בני הזוג לשלם למנורה 3.5 מיליון שקל.

פסק הבורר בוטל לאחר שהתגלה קשר בין הבורר ארבל לאביה של אורית, עו"ד צבי אפרת ממשרד גורניצקי, כאשר בני הזוג לא גילו את מערכת היחסים בינם לבין הבורר, ולמרות שלא נמצא דופי בהתנהלותו של ארבל.

כעת ניתן פסק הדין בבית המשפט המחוזי, שקבע כי מנורה תקבל כמעט את כל הסכום שתבעה מלכתחילה - 5.7 מיליון שקל, ובני הזוג יזכו לפיצוי בשיעור המוערך בכ-1.5 מיליון שקל בלבד.

הסכסוך המשפטי החל בשנת 2002, כאשר בני הזוג פעלו כסוכני ביטוח של מנורה לביטוחי משכנתאות. ברבות השנים הסתכסכו הצדדים ופנו לבוררות בפני השופט בדימוס דן ארבל. לאחר מתן פסק הבוררות התגלה כאמור למנורה כי השופט בדימוס הוא מכר ותיק של אביה של אורית אפרת-מושקוביץ, עו"ד צבי אפרת.

מנורה מיהרה ופנתה בשנת 2015 בבקשה לביטול פסק הבוררות, ובית המשפט ביטל את פסק הבורר. בערעור לבית המשפט העליון קבע השופט יורם דנציגר כי "הוכח שקיימת אפשרות למעלה מסבירה כי אילו מנורה מבטחים הייתה יודעת את כל המידע, היא לא הייתה מסכימה מלכתחילה למינוי הבורר ארבל".

לאחר ביטול פסק הבורר הגישו הצדדים, באמצעות עורכי הדין צבי פירון, אפרת רנד וברית שדלצקי ממשרד מ. פירון ושות', תביעות הדדיות לבית המשפט המחוזי מרכז. בני הזוג מושקוביץ יוצגו על-ידי עורכי הדין יורי נחושתן ושירלי אבנר. 

צבי פירון / צילום: אייל מרילוס
 צבי פירון / צילום: אייל מרילוס

בתביעה שהגיש דניאל מושקוביץ נגד מנורה על סך של כ-35 מיליון שקל, נטען כי חברת הביטוח התרשלה והפרה התחייבויותיה כלפיו. מהצד השני, הגישה מנורה תביעה לביצוע שטר ערבות שנתנו לה בני הזוג, בסכום של 5.8 מיליון שקל.

בפסק הדין שניתן עתה והכריע בסכסוך, קיבל השופט אבי פורג את תביעת מנורה וחייב את דניאל מושקוביץ לשלם למנורה 5.75 מיליון שקל( במקום 3.5 שחויבו בפסק הבוררות), בצירוף ריבית צמודה בשיעור של 5%. מושקוביץ דרש פיצוי בגין אלפי פוליסות שבוטלו, אך יקבל פיצוי בגין מאות פוליסות בודדות בלבד.

סכום הפיצוי המשוער שתידרש מנורה לשלם למושקוביץ יעמוד לפי הערכת מנורה על 1-1.5 מיליון שקל בלבד - סכום הנמוך משמעותית מהסכום שפסק ארבל בפסק הבוררות שש שנים קודם לכן. הסכום המדויק שתידרש מנורה לשלם טרם נקבע וייקבע לפי תחשיב שיגישו הצדדים לאישור בית המשפט.

עו"ד יורי נחושתן ממשרד גרוס ושות', שייצג את מושקוביץ, מסר בתגובה: "אנו עמלים על החישובים ולאחר מכן נשקול את עמדתנו על הגשת הערעור".