הדרך להנפקה עוברת בכיכר המדינה? גם רשת City Market רוצה ליהנות מהגאות

שנת הקורונה היטיבה עם ענף המזון, ורשתות קטנות מצאו את עצמן מנפיקות בבורסה או נרכשות בסכומים יפים • יוסי שוורץ, הבעלים של City Market, הולך בדרך הארוכה - ומעדיף התרחבות מואצת ב-2021: "אנחנו נמצאים בשיא הפיתוח העסקי שלנו עם צמיחה של 30% בשנה"

רשת City Market / צילום: ניקי טרוק
רשת City Market / צילום: ניקי טרוק

זה לא סוד ששנת הקורונה הייתה שנה טובה עבור רשתות המזון שנהנו מצמיחה יוצאת דופן במכירות שלהן -החל מרשתות המזון הגדולות, וכלה במכולות השכונתיות. השנה הזו גם הובילה להבשלה של לא מעט הנפקות ורכישות בענף המזון של שחקנים שביקשו למנף לטובתם את המומנטום במכירות, החל בקמעונאית האונליין קוויק וביבואנית המזון והטואלטיקה דיפלומט, שמניותיהן הונפקו בבורסה בשבועות האחרונים, והמשך בשחקניות נוספות בתחום שנערכות להנפקה ובראשן תנובה, מחסני השוק, ואפילו גוד פארם.

קצב הצמיחה בשוק הקמעונאות גדל ב-2020 יותר מפי שלושה לעומת 2019, וזאת הודות לשהות של יותר ישראלים בארץ עקב צמצום טיסות לחו"ל ועל רקע השהייה הממושכת יותר בבתים. מהצמיחה הזו נהנה גם חלק ניכר מהענף המזון, שפועל לא תחת "השוק המאורגן" - הכינוי שמעניקים בענף לרשתות הגדולות. מתחת לרדאר צומחים בו במהירות גם שחקנים פחות מוכרים שצוברים תאוצה לפעילות בהיקפים משמעותיים.

התרחבות מואצת בשנת 2021

אחד מהם הוא רשת City Market שבבעלות יוסי שוורץ וקבוצה נוספת של כ-16 שותפים בעלי אחזקות משתנות בכל אחד מהסניפים. מדובר ברשת שכבר מונה 38 חנויות, ואשר בימים האחרונים פתחה לראשונה סניף בכיכר המדינה בתל אביב, שכולל גם מרתף יינות, במקום שבו פעל קודם לכן סניף של בנק הפועלים. הרשת, שלדברי שוורץ יש לה הכנסות בסך כ-300 מיליון שקל בשנה, נמצאת בהתרחבות מואצת שכוללת כניסה למודל של זכיינות, ובעיקר עם תוכניות גדולות למכירה או להנפקה.

"בשלושת החודשים הקרובים אמורות להיפתח שש חנויות נוספות: במבשרת, בחולון, בדרום ת"א, באשקלון ושתיים בגדרה", מספר לגלובס שוורץ, בעל השליטה ברשת. לדבריו, מגמת ההתרחבות המהירה תימשך גם בשנתיים הקרובות, כשהוא מדבר על לפחות עוד שישה חוזים חתומים לשנתיים הקרובות. "בדרך כלל אנחנו מכוונים לסניפים בסדר גודל של 400-500 מ"ר, אבל ברמלה לקחנו סניף של 1,000 מ"ר סמוך לסניף שופרסל. לא רצינו להיכשל בגלל הגודל, וכדי להבהיר שאנחנו לא שחקן קטן מול שופרסל - לקחנו סניף באותו גודל. אנחנו הולכים לעשות שם משהו שימתג אותנו ברף הגבוה. לא כשחקן קישוט, אלא כשחקן מרכזי".

יוסי שוורץ, בעלי סיטי מרקט / צילום: יח"צ סיטי מרקט
 יוסי שוורץ, בעלי סיטי מרקט / צילום: יח"צ סיטי מרקט

בנוגע לקצב ההתרחבות שלו אומר שוורץ: "שינינו גישה. אנחנו פועלים בתפיסה שאפילו AM:PM לא מתנהלת בה היום - אנחנו מסתכלים על פרויקטים עתידיים. כדי להיכנס למקומות שאנחנו מגדירים אותם 'בוננזה', קשה מאוד לבוא לחפש אותם להשכרה דרך יד2 או מתווכי נדל"ן. זה רק להגיע לפרויקטים שעדיין בחיתולים ולהסתכל על אופק שעוד שנה, שנתיים או שלוש. אנחנו רוצים להתנהל כמו שתי הרשתות הגדולות בישראל שפועלות בשיטה הזו - שופרסל וסופר-פארם".

גל רכישות של רשתות קטנות

לצד גל ההנפקות של 2020 בתחום המזון, נרשם כאמור גם גל של עסקאות למכירה רשתות קטנות יחסית בתחום המזון, כמו סופר יודה שנרכשה על ידי פז בתמורה ל-170 מיליון שקל וסיטי מרקט, שנרכשה בידי סונול בתמורה ל-30 מיליון שקל. גם קמעונאית המזון יינות ביתן-מגה נאלצה למכור מספר רב של חנויות למתחרות על רקע קשיי התזרים שנקלעה אליהם. כמובן שהמגמה של קונסולידציה בשוק המזון לא החלה בקורונה, כשעסקאות בולטות נוספות שניתן למנות בענף בשנה שקדמה למשבר הן הרכישה של רמי לוי את רשת שוויצריה הקטנה, והרכישה של פרשמרקט את רשת סופר דוש מבתי ים.

 
  

לאחרונה ראינו לא מעט רכישות של שחקנים קטנים בענף המזון, אתה לא מתכנן למכור?
"תוך כדי תקופת הקורונה וגם קודם לכן, הגיעו שחקנים כמו AM:PM, שנפגשו איתנו עם כוונות להצעת רכישה, סו גוד של סונול (שלבסוף רכשה רכשת מתחרה בשם דומה - ש"מ), וגם אנשים פרטיים - שהגיעו למספרים מאוד יפים, למרות שבסוף לא הגענו לרמת טיוטות חוזה. מכיוון שאנחנו נמצאים בשיא הפיתוח העסקי שלנו עם צמיחה של 30% בשנה, בדקנו מול אנשים 'חכמים' מאיתנו, והבנו שכרגע זה לא הזמן הנכון למכור. אם נעשה מכירה או הנפקה - זה יקרה רק לכיוון 2022. אין לי סיבה למכור עכשיו, היום כולם רוצים לקנות אותי ומבינים שאני מוצר מאוד חם. גם אם מעמידים את הרשת על המדף עוד שנה, נהיה שווים 35% יותר הודות ל-12 סניפים שמצטרפים לפחות בשנה הנוכחית. כרגע אנחנו שומעים הצעות. יש לנו מספר, ומי שירצה לשלם לי כרגע מה שאני חושב שהעסק יהיה שווה עוד שנה - יש על מה לדבר".

מה המספר?
"בסוף שנת 2021 נהיה שווים כ-500 מיליון שקל".

אתה לא מפחד לפספס את המומנטום, את ההייפ של ענף המזון והתוצאות בשנת הקורונה?
"אני מאמין שמה שצריך לקרות יקרה. או aיהיו לנו הרבה סניפים ונרוויח טוב, או שיום אחד נמכור או ננפיק, או שבעתיד נוכל לעשות דברים כמו שעושה חברנו רמי לוי. אני בטוח שגם לרמי לוי היו הצעות במהלך הדרך למכור ב-100, ב-200 או ב-300 מיליון שקל והוא לא עשה את זה, כי הוא האמין במה שהוא עושה והבין שהשווי שלו גבוה יותר, והיום הוא בולע חברות תעופה ובונה קניונים.

"זה אומר שהדרך לא מחייבת שמישהו גדול יבלע אותך. אולי אני אוכל לבלוע בעתיד שחקן כמו AM:PM? אחרי הכל מדובר ברשת של 80 סניפים שיודעת להקים חמש חנויות בשנה, ואני יודע לבנות גם 20 חנויות בשנה".

מודל של חנויות בזכיינות

אחרי שהרשת הגיעה לפריסה של 37 סניפים, שוורץ החל לפתח מודל של חנויות בזכיינות, הראשון תחת הפורמט הזה נפתח בכיכר המדינה בתל אביב בשטח של 280 מ"ר. "כדי להדרים לסניפים רחוקים יותר, כדי לפתוח רשת ברמה ארצית, צריך לעבוד במודל של זכיינות. אני השוכר של הנכס באמצעות חברה בבעלותי, והזכיין שוכר את המקום תחתיי וכפוף לחוזה מחייב".

לאחרונה רכשה סונול של דודי ויסמן רשת קטנה בהרבה שמונה שבעה חנויות בשם זהה, אך שרשום בשפה העברית - סיטי מרקט, ולא City Market.

עכשיו כשסונול הפכה לבעלים של מתחרה בשם זהה מצפה לכם מאבק משפטי מולם?
"לפני עשור כשפתחנו את הרשת עם השם עם City Market באנגלית, הלכנו על סגנון אמריקאי, כשראינו את AM:PM מול ענינו. סמוך להקמת הסניף הראשון, פתח ברחוב ז'בוטינסקי מתחרה בשם ליאור קמחזי סיטי מרקט בעברית ולא ידענו זה על זה. תוך כדי תנועה הפכנו לרשת בעלת 40 סניפים, והוא הפך לרשת של 7 חנויות. היום אני מחזיק בטריידמרק גם על השם באנגלית וגם בעברית, דהיינו אף אחד לא יכול להיקרא סיטי מרקט. הסיבה שלא פעלנו מולו, היא שהייתה לנו שיחה איתו לפני המכירה לסונול, והובטח על ידיו שהוא משנה את השם לעלמה מרקט. היום הסניפים שהוא פותח אמורים להיקרא עלמה מרקט, ולמיטב ידיעתי, סונול ישנו את זה לסו גוד פלוס ופה תסתיים הפרשיה".

אתה לא חושש מכך שהם נרכשו על ידי חברה גדולה עם גב חזק?
"הטריידמרק נמצא בידיים שלי. אם סונול ירצו להשתמש בשם, הם יקבלו תביעה מאוד רצינית". 

יש לכם פעילות אונליין?
"אין לנו אונליין, אנחנו מכוונים למרכזי הערים לאזורים שאין בהם סופרמרקטים. אני רוצה את הלקוחות שיבצעו אצלי את הקנייה המשלימה ב-150-100 שקל, את הגבינה הצהובה, כמה מילקי, לחם טרי, מאשר פעם בחודש עם סל קניות של 1,000 שקל".

City Market

רשת קמעונאות בבעלות יוסי שוורץ ושותפים נוספים ● לרשת יש 38 חנויות ● ב-2020 הסתכמו ההכנסות ב-297 מיליון שקל ● לרשת יש 286 עובדים; גודל החנויות נע בין 200 מ"ר ל-1,000 מ"ר ● סל ממוצע - 100-150 שקל