מודי'ס נקנסה על דירוג חברות הקשורות לברקשייר הת'אוויי, בעלת המניות הגדולה ביותר

סוכנות הרגולציה הראשית של אירופה מטילה על חברת דירוג האשראי קנס בגובה 4 מיליון דולר על הפרת כללי ניגוד העניינים שלה

מודי'ס / צילום: רויטרס
מודי'ס / צילום: רויטרס

הרגולטורים הגדולים של השוק האירופי הטילו קנס על תאגיד מודי'ס ( Moody’s Corp), כעונש על כך שהחברה הפרה כללים שנועדו למנוע ניגוד עניינים עם בעלת המניות הגדולה ביותר בה, קבוצת ברקשייר הת'אוויי (Berkshire Hathaway) של וורן באפט.

רשות ניירות הערך והשווקים של אירופה הודיעה ביום שלישי כי הטילה קנס על יחידות של חברת מודי'ס בבריטניה, בצרפת, בגרמניה, באיטליה ובספרד בגובה של 3.7 מיליון אירו, סכום השווה לכ־4.4 מיליון דולר.

לרשות חוקים מיוחדים הנוגעים לחברות שיש בבעלותן יותר מ־10% מחברות אשראי מסוימות. חברת הדירוג לא יכולה להפיק דירוגים חדשים לחברות בהן משקיעות מסוג זה הן בעלות מקום בחבר הנאמנים או יש בידיהן מספר גדול של מניות. הכללים מחייבים גם גילויים נאותים לגבי דירוגים קיימים של חברות בהן לחברה המשקיעה נתח של 5%.

ברקשייר היא בעלת המניות הגדולה ביותר במודי'ס, עם נתח של13%, כך לפי FactSet.

החברה לא הגיבה מיד לבקשת תגובה.

"נמצא שכל ההפרות קרו בגלל הזנחה מצד מודי'ס", נקבע בהודעה של הרשות האירופית. בסוכנות הרגולציה אמרה שזה חיוני לחברות דירוג "לחסל או לנהל ולעשות גילויים על ניגודי עניינים על מנת להימנע מהפרעה על ידי בעלי המניות להליך הדירוג".

חברת מודי'ס פרסמה דירוגים על יחידות של Powergrid Holdings, חברת חשמל בריטית, ועל Munich Re, חברת ביטוח גרמנית, בהן יש לברקשייר הת'אוויי יותר מ־10% או אחד מהדירקטורים, כך הודיעו ברשות האירופית.

בשנת 2015 מודי'ס דירגה אגרת חוב של Powergrid כשווה 150 מיליארד פאונד, כ־206 מיליון דולר. ברקשייר הת'אוויי יוצגה בחבר המנהלים של היחידה והיה בבעלותה יותר מ־10% מההון או זכויות ההצבעה בתקופה זו.

"שירות ההשקעות של מודי'ס מרוצה שהנושא הזה נסגר", אמר דובר של סוכנות הדירוג. "אנו מחויבים להגינות והעצמאות של הדירוגים שלנו ולציות לכל הדרישות הרגולטוריות".

חלק הארי של הקנס - 2.7 מיליארד אירו - היה קשור לפעולות של מודי'ס בבריטניה. רשות ניירות הערך האירופית הודיעה שגילתה 206 מקרים לגבי 65 ישויות מדורגות בהן היחידה הבריטית לא סיפקה גילוי נאות מספק לגבי ניגודי עניינים של בעלי המניות. סוכנות הרגולציה מצאה 72 מקרים כאלה ב־36 ישויות מדורגות ביחידות של מודי'ס בצרפת, גרמניה, איטליה וספרד.