עולה על הגל: וויטסמוק בוחנת הנפקת אג"ח צמודות לביטקוין

תמורת ההנפקה תשמש את החברה "לרכוש מטבעות שיוחזקו בארנקים דיגיטליים" • הביטקוין נסחר בשווי המתקרב ל-60 אלף דולר, כשברקע החלטת ענקית האשראי ויזה לאפשר שימוש במטבעות דיגיטליים בפלטפורמת התשלומים שלה

שלט "כאן מקבלים ביטקוין" מחוץ לבית עסק / צילום: Gillian Flaccus, AFP
שלט "כאן מקבלים ביטקוין" מחוץ לבית עסק / צילום: Gillian Flaccus, AFP

על רקע הבהלה לביטקוין ומטבעות דיגיטליים נוספים בתקופה האחרונה, המשגרת אותם לרמות שיא, חברת וויטסמוק  הבורסאית עדכנה כי היא בוחנת "הנפקת איגרות חוב (דולריות) צמודות למטבע הביטקוין (BTC)".

מדובר, לפי וויטסמוק, באג"ח "קצרות מועד, שיוצעו למשקיעים מסווגים בלבד במערכת ה-TASEUP של הבורסה".

בוויטסמוק הסבירו כי כספי הנפקה שכזו, אם תצא לפועל כמתוכנן, ישמשו את החברה לרכוש "מטבעות ביטקוין שיוחזקו באמצעות ארנקים דיגיטליים" - כל זאת בפיקוח הנאמן למחזיקי האג"ח, אשר לטובתו "יירשמו בטוחות להבטחת התחייבויות החברה כלפי מחזיקי האג"ח".

עוד נאמר כי "כנגד ההנפקה תגבה החברה עמלות רכישה, פירעון ודמי ניהול כפי שיוחלט על-ידי וויטסמוק".

מאז החלטתה העקרונית של וויטסמוק להיכנס לתחום הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטליים בחודש דצמבר האחרון, מנייתה הגדילה את ערכה פי 9 (כ-800%), והיא משקפת לוויטסמוק שווי נוכחי המתקרב ל-500 מיליון שקל. כל זאת בשעה שהחברה לא מייצרת הכנסות ואף צוברת הפסדים.

ההחלטה להיכנס לתחום המטבעות הדיגיטליים הלוהט התקבלה לאחר שב-2019 הודיעה וויטסמוק על הפסקת פעילותה בתחום הפרסום בווידיאו ובפרסום וההפצה במנועי חיפוש.


משקיעה בנכסים דיגיטליים יותר מ-7 מיליון דולר 

המהלך של וויטסמוק כעת לבחון את גיוס האג"ח המדובר מגיע אחרי הסכם עליו חתמה, לרכישת טכנולוגיה "המשמשת למסחר מתקדם בנכסים דיגיטליים ומכשירים נגזרים בשיטות מתקדמות".

במסגרת ההסכם, וויטסמוק התחייבה להעמיד סכום של 5.3 מיליון דולר לצורך מסחר באמצעות הטכנולוגיה הנרכשת, והמוכרים מצידם יקבלו עד 1.4 מיליון דולר "אך ורק מרווחים עתידיים".

ההסכם גם כולל הסכמי העסקה עם המוכרים, שיועסקו בחברה בתפקידי מחקר, פיתוח וסחר הקשורים לטכנולוגיה המדוברת.

ההסכם המדובר נחתם שבועות ספורים לאחר מסמך עקרונות לא מחייב עליו חתמה וויטסמוק למיזוג עם חברת מייאלה (MyElla), שתבצע עבור וויטסמוק "שירותי אלגו-טריידינג הכוללים רכישה ומכירה של מטבעות דיגיטליים".

מייאלה היא חברה פרטית בבעלות גיא בן ארצי, העוסקת במתן שירותי ייעוץ עסקי בתחום הבלוקצ'יין ופיתוח אלגוריתמים למסחר במטבעות דיגיטליים. במסגרת המיזוג המתוכנן יוקצו לבן ארצי כ-18% ממניותיה של וויטסמוק.

על פי מסמך העקרונות שנחתם בין הצדדים, מייאלה תהיה זכאית ל-20% מהרווחים שיינבעו לוויטסמוק מהפעילות בנכסים הדיגיטליים, ודירקטוריון וויטסמוק אישר העברת סכום ראשוני של 2 מיליון דולר לצורך הפעילות, כך שיחד עם ההשקעה הנוספת כעת, סך ההון שתשקיע וויטסמוק במסחר בנכסים הדיגיטליים יגיע ליותר מ-7 מיליון דולר.

בעת העדכון אודות העסקה עם מייאלה, בוויטסמוק הדגישו כי הפעילות במטבעות הדיגיטליים שתבוצע עבורה "הינה בעלת סיכון גבוה", וכן כי "לחברה עשויים להיגרם הפסדים כתוצאה מפעילות זו".

הביטקוין מתקרב לרמות השיא, בתמיכת ויזה 

החלטתה של וויטסמוק להיכנס לפעילות בתחום טכנולוגיות הבלוקצ'יין ונכסים דיגיטליים התקבלה לקראת סוף 2020 ואושרה על-ידי דירקטוריון החברה בפברואר 2021, וכל זאת כאמור בתקופה שבה הולכת ועולה הפופולריות של מטבע הבלוקצ'יין, כמו גם מטבעות דיגיטליים אחרים, שנסחרים עקב כך ברמות שיא.

בחודש ינואר חתם בית ההשקעות אלטשולר שחם על הסכם השקעה בוויטסמוק תמורת הקצאת מניות, יחד עם כמה משקיעים נוספים - מהלך ששלח את מנייתה לעליות חדות. כיום בוויטסמוק כמה בעלי עניין המחזיקים כ-22% מההון, ועיקר ההון נמצא בידי הציבור, עם כ-78% מהמניות.

גם אחרי ירידה מרמת השיא שלו שנקבעה לפני שבועות לא רבים, באזור ה-62 אלף דולר, הביטקוין עדיין נותר ברמות סמוכות לכך. בימים האחרונים נהנה שוב המטבע הדיגיטלי מסנטימנט חיובי ושוויו כבר מתקרב ל-59 אלף דולר. גם מטבע האתריום נהנה בימים האחרונים מסנטימנט חיובי, כשברקע דיווחים ולפיהם ענקית האשראי ויזה החליטה לאפשר להשתמש במטבעות דיגיטליים בפלטפורמת התשלומים שלה, ותתחיל בפיילוט בנושא בהמשך השנה.