עתירה רביעית לבג"ץ בעניין מינוי ראשי הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין

עמותת "הצלחה" ומישל קרמרמן לא מרימות ידיים, והן פונות הבוקר שוב לבג"ץ בבקשה לחייב את הממשלה לקיים דיון דחוף ולאשר את המינויים של קרמרמן לתפקיד מנכ"לית הרשות השנייה ושל ניר שוויקי לתפקיד יו"ר מועצת הכבלים והלוויין

עמותת "הצלחה" ומישל קרמרמן-דקל לא מרימות ידיים, והן פונות הבוקר (ד') שוב לבג"ץ בבקשה להוציא צו שיחייב את הממשלה לקיים דיון דחוף במינוי בכירים ברגולציה ולחייב את אישור המינויים של מישל קרמרמן-דקל לתפקיד מנכ"לית הרשות השנייה ושל ניר שוויקי לתפקיד יו"ר מועצת הכבלים והלוויין.

קרמרמן-דקל ועמותת "הצלחה" מתארים בעתירה את מהלך הדברים בישיבת הממשלה בה דנו במנויים בפעם האחרונה ואת האופן בו התנהלה. העתירה כוללת גם סקירת מלוא ההיסטוריה של הטיפול במינויים אלה, המעוכבים זה למעלה משנתיים מסיבות לא ענייניות.

לעתירה צורפו כמשיבים גם השרים עצמם שהשתתפו באופן פעיל בדיון. העותרות מבקשות כי נוכח הכשלים שנפלו בהליך אישור מינויים, בג"ץ יורה לאשר אותם ולהשלים סופית את כניסתם לתפקיד של קרמרמן-דקל ושוויקי.

נזכיר כי זהו גלגול רביעי של העתירות בעניין זה, לאחר שבפעם האחרונה בג"ץ הורה לממשלה, בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לדון במינויים לגופם, וזאת לאחר הגשת בקשה לפי פקודת בזיון בית המשפט, אחרי שהממשלה והעומד בראשה בחרו שלא לקיים את פסק הדין כלשונו.

כזכור, לאחרונה החליטה הממשלה שלא לאשר את המינויים של קרמרמן-דקל ושוויקי, זאת לאחר ששרי הליכוד הצביעו נגד אישור המינויים. בסך-הכול הצביעו 17 שרים נגד אישור המינויים, ו-8 שרים הצביעו בעד.

שאלת המינויים של קרמרמן-דקל ושוויקי, שעלתה לדיון בממשלה בהוראת בג"ץ ימים ספורים לפני הבחירות, המשיכה להוות תירוץ לקרב בין שרי כחול לבן, שמבקשים להביא את סאגת המינויים הלא-נגמרת הזו אל קיצה, לבין שרי הליכוד, שהשתמשו בצו בג"ץ כדי לבקר בחריפות את היועמ"ש ואת מערכת המשפט.

שרי הליכוד ניסו להתנגח באופן אישי במועמדותו של שוויקי ושלפו דוח ישן מ-2015, שהתייחס לאישור שנתן במסגרת מתן הרישיון לערוץ עשר. שר התקשורת בני גנץ הבהיר כי הטענות נבדקו בעבר, ואין בהן ממש.

נזכיר כי קרמרמן-דקל ושוויקי נבחרו במסגרת מכרזים של משרד התקשורת ועברו את כל התהליכים הנדרשים לאישור המינוי שלהם עוד לפני בחירות סבב א', בעת שבתפקיד שר התקשורת כיהן איוב קרא.

מאחר שמדובר במינויים מקצועיים, אישור הממשלה אמור היה להיות טכני בלבד, אולם באופן מפתיע ומתמשך, מזכיר הממשלה נמנע שוב ושוב מלהעלות את אישור המינויים לדיון בממשלה. לאחר שאישור המינויים נדחה פעמיים, עמותת "הצלחה" עתרה לבג"ץ בעניין, ובית המשפט קבע כי על הממשלה לדון במינויים. בעקבות זאת הממשלה אכן דנה בנושא, אולם הדיון לא הגיע להכרעה, והממשלה החליטה לדחות את אישור המינויים עד למינויו של שר תקשורת קבוע.

בתום מערכת הבחירות השלישית מונה מטעם כחול לבן יועז הנדל לתפקיד שר התקשורת. הנדל בחן מחדש את המינויים, החליט לאשרר אותם ובאמצע אוקטובר הגיש אותם לאישור הממשלה. אולם הממשלה נמנעה מלדון בהם, ועמותת "הצלחה" שוב הגישה עתירה לבג"ץ - שלישית במספר.

באמצע ינואר קבע בג"ץ כי על הממשלה לדון באישור המינוי של קרמרמן-דקל ושוויקי, במסגרת עתירה שלישית שמתנהלת בעניין. בעתירה זו ביקשה עמותת "הצלחה" לחייב את הממשלה לדון במינויים - שכבר אושרו על-ידי כל הגורמים הרלוונטיים עוד טרם פיזור הכנסת, לפני בחירות אפריל 2019.

באמצע ינואר 2020 הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבית המשפט כי למרות ההחלטה על פיזור הכנסת, לשיטתו אין מנוס מכך שיינתן צו המחייב את הממשלה לדון במינויים. לאחר מכן בג"ץ הורה לממשלה לערוך דיון בנושא ולנקוט את הצעדים הנדרשים לאישור המינויים.

בישיבת הממשלה מנדלבליט אומנם הודיע לשרים כי עליהם לקיים דיון על המועמדים עצמם ולא על ההליך, על הקירבה לבחירות או על הקושי לבצע מינויים אחרים; ואולם שרי הליכוד הודיעו כי לא יצביעו בעד המינויים, ורובם טענו כי לא ראוי לאשר מינויים כאלה בסמוך לבחירות.

בסופו של דבר הנושא לא הועלה להצבעה, ובתגובה הגישה עמותת "הצלחה" בקשה לביזיון בית המשפט - שנתן לממשלה ליהנות מהספק, אך קבע כי עליה לדון במינויים בדחיפות. בסופו של דבר כאמור הדיון אכן התקיים, והמינויים נדחו.