רכשתם רכב חשמלי? יכול להיות שהאגרה השנתית שלכם תתייקר באלפי שקלים

ברבעון הראשון של השנה צפוי שיא במכירת מכוניות חשמליות בישראל, אבל בינתיים באוצר בוחנים את ביטול ההטבה, שמורידה את מחיר הטסט השנתי ל-541 שקל בלבד במקום אלפי שקלים • וגם: כמה מכוניות טסלה נמסרו כבר, והקוריאניות החדשות שבדרך • השבוע בעולם הרכב, מדור חדש 

האם יבטלו את הטבת האגרה השנתית על רכב חשמלי? / צילום: Shutterstock
האם יבטלו את הטבת האגרה השנתית על רכב חשמלי? / צילום: Shutterstock

הרבעון הראשון של שנת 2021 היה רבעון שיא במכירות של כלי רכב חשמליים, לא מעט בשל הכניסה הנמרצת של טסלה לשוק עם מסירות, שהחלו בשלהי חודש מרץ. על פי הערכות בענף, תנופת המכירות של המכוניות החשמליות תלך ותגבר בחודשים הקרובים במקביל לעלייה המהירה יחסית במחירי הדלק בחודשים האחרונים, שמובילה להגדלה משמעותית של הפער בין עלות קילומטר נסיעה ברכב בנזין לבין עלות קילומטר נסיעה ברכב חשמלי.

בינתיים, לגלובס נודע כי במינהל הכנסות המדינה מתבצעת עבודה לבחינת ההשלכות של הצמיחה המהירה בכלי הרכב החשמליים על הכנסות מדלק, אולם בינתיים עדיין אין החלטות אופרטיביות בנושא.

מנגד באוצר מתכננים כיום מהלך נפרד לבטל את הטבת האגרה השנתית (הטסט השנתי) על רכב חשמלי. כיום משלמים בעלי כלי רכב חשמליים פרטיים אגרה שנתית של כ-541 שקל בלבד במקום אלפי שקלים בדגמי בנזין ודיזל יקרים.

מקורות באוצר אמרו לגלובס כי "ההטבה נועדה במקור לעודד מעבר השוק לרכב חשמלי, אולם אין כל היגיון שהאגרה תשמש כסבסוד של המדינה לרכבי יוקרה במאות אלפי שקלים, שנרכשים על ידי העשירונים העליונים". יצוין כי טווח המחירים של כלי הרכב החשמליים החדשים בישראל נע בין כ-140 אלף למעל 900 אלף שקל, כאשר כניסתה של טסלה העלתה את ממוצע המחיר לכיוון 180 אלף שקל.

ומה בנוגע להטבת השימוש החודשי? ככל הידוע בינתיים אין כוונה לבטל את ההטבה בשווי של כ-1,000 שקל רכב חשמלי, ולו גם בשל החדירה הנמוכה של כלי רכב כאלה לשוק הליסינג.

כמה מכוניות טסלה נקנו ואיזה צבע שלט?

מנתוני הרישוי עולה כי בחודש האחרון קיבלו בישראל רישוי כ-230 מכוניות מדגם טסלה 3 מיבוא סדיר. הצבע הדומיננטי היה לבן, שעבורו לא גובה טסלה תוספת מחיר, ובנוסף נמכרו ארבע מכוניות בצבע אדום, 33 בצבע אפור כהה, 12 בצבע כחול ו-27 בצבע שחור.

טסלה מדגם 3 בצבע אדום. נמכרו רק 4 מכוניות בצבע זה / צילום: Shutterstock
 טסלה מדגם 3 בצבע אדום. נמכרו רק 4 מכוניות בצבע זה / צילום: Shutterstock

הקוריאנים מסתערים על שוק הרכב החשמלי הישראלי

בינתיים נמשכת ההסתערות של כלי הרכב החשמליים על שוק הרכב הישראלי וכעת עובר המוקד לכיוון תעשיית הרכב הקוריאנית. במשפחת יונדאי צפוי לנחות כאן במחצית הראשונה הרכב החשמלי הראשון של המותג "IONIQ" כמותג עצמאי. האיוניק 5 מתאפיין בעיצוב חיצוני מתקדם וניצב על פלטפורמה סופר-מרווחת עם בסיס גלגלים יוצא דופן באורך כ-3 מטרים ותא מטען של 531 ליטר.

יונדאי IONIQ / צילום: יח"צ
 יונדאי IONIQ / צילום: יח"צ

מרחב הפנים אינו נופל מזה של לימוזינות מוארות ומערך הפיקוד הוא כצפוי על טהרת הצגים הדיגיטליים. כמו מתחרות רבות בפלח מגיעה המכונית עם מבחר סוללות בקיבולת שונה כאשר גרסת הבסיס הראשונה מצוידת בסוללה של 58 קילוואט-שעה עם טווח שצפוי לנוע סביב 470 ק"מ (WLTP). תהיה גם גרסה עם סוללה של 72 קילוואט וטווח שנושק ל-550 ק"מ. יוצעו גם מנועים חשמליים עם מגוון הספקים, שמגיעים עד 32 כ"ס בגרסה כפולת הנעה.

יונדאי IONIQ מבפנים / צילום: יח"צ
 יונדאי IONIQ מבפנים / צילום: יח"צ

כמובן, שמי שמצפה למחירי "יונדאי ליסינג" יצטרך להתאים ציפיות. עם מחיר יעד של החל מכ-42 אלף יורו באירופה, לפני הטבות מס, המכונית מכוונת ישירות מול טסלה 3, פולקסווגן ID.3 ושאר המתחרות בפלח הסמי-פרמיום. כמה מאות מכוניות כאלה צפויות לנחות אצלנו במחצית השנייה, בכפוף לשיבושים בתעשיית הרכב.

על אותה פלטפורמה מבוססת גם החשמלית החדשה של קיה, שמציע עיצוב אפילו יותר אוונגרדי ותגיע אלינו ברבעון האחרון של השנה. גם ל-EV6 יש תא נוסעים מרווח בצורה יוצאת דופן לפלח, תא נוסעים דיגיטלי מתקדם ותא מטען בנפח של 520 ליטר.

קיה EV6 / צילום: יח"צ
 קיה EV6 / צילום: יח"צ

גם היא תוצע בשלב הראשון עם סוללות בשתי קיבולות וארבע שלוש תצורות הנעה: 58 קילוואט-שעה עם הנעה אחורית או כפולה והספק של 167 כ"ס או 232 כ"ס וסוללה של 77 קילוואט והנעה אחורית או כפולה עם הספק של 229 או 325 כ"ס.

קיה EV6 מבפנים / צילום: יח"צ
 קיה EV6 מבפנים / צילום: יח"צ

בנוסף תוצע גרסת על, שמיועדת לתת מענה לגרסאות ה"פרפורמנס" של טסלה עם הספק של עד 577 כ"ס ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-3.5 שניות. טווח הנסיעה של הדגמים עם הסוללה הגדולה יעמדו על כ-510 קילומטרים. גם במקרה זה אפשר לצפות למחירים בטריטוריה של טסלה או מעבר לכך.