קמעונאות | בלעדי

הישראלים מסתערים על החנויות: איפה הם קונים ומי המרוויחים הגדולים

נתוני ריס שהגיעו לידי גלובס מציגים גידול משמעותי בפדיונות בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019, טרם פרוץ המגפה • הקניונים נהנו מהצמיחה, אבל יש מי שאפילו יותר

תור בביג באר שבע / צילום: יח"צ
תור בביג באר שבע / צילום: יח"צ

מרכזי הקניות נפתחו, החג והבחירות תדלקו, והציבור הסתער. נתוני ריס שהגיעו לידי גלובס הבוחנים את השבוע שקדם לחג הפסח בהשוואה לתקופה שלפני חג הפסח בשנה שקדמה לפרוץ מגפת הקורונה בישראל, 2019, מציגים גידול של 15% בממוצע הארצי, בתקופה שכללה השנה את יום הבחירות לכנסת.

הנתונים החיוביים הללו נרשמו בהשוואה שבין השבועיים שקדמו לפסח 2021 (20 במרץ עד 31 במרץ) לעומת השבועיים שקדמו למרץ ב-2019 שחל בחודש אפריל (13 באפריל עד 24 באפריל), והם מבוססים על דגימה ב-2,315 חנויות.

בהסתכלות על סוגי מרכזי הקניות השונים, עדיין ניתן לראות כי עיקר הגידול נרשם במרכזי הקניות הפתוחים (פאוור סנטרס) ביחס לקצב הגידול בקניונים, מגמה שהחלה בישראל עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה והתעצמה עם השפעת מגבלות התנועה והסגרים שהוטלו עליהם.

כך, נרשם גידול של כ-26% בפדיונות במרכזי קניות פתוחים בפריסה ארצית. ובכל זאת, נתון מרשים נרשם גם בפדיונות הקניונים בישראל שצמחו ב-11% בהשוואה לתקופה שקדמה לחג הפסח ב-2019, כלומר ביחס ל"ימי השגרה".

ביג מציגה את קצב הצמיחה הגבוה ביותר מבין קבוצות מרכזי הקניות הגדולות עם גידול בפדיונות של כ-22% לעומת התקופה שקדמה לפסח 2019, כשהפדיון היומי הממוצע למטר עלה ל-75 שקל, זאת לפי דגימה המבוססת על 270 חנויות.

הקבוצה השנייה שמציגה קצב צמיחה מרשים היא מליסרון, הבעלים של קניוני עופר, שגדלו בכ-13% במהלך התקופה שקדמה לפסח בהשוואה ל-2019. בדגימה שהתבססה על 330 חנויות של הקבוצה נרשם פדיון יומי ממוצע למטר של 97 שקל.

בקניוני עזריאלי רשמו צמיחה של כ-8% באותה תקופה, עם פדיון ממוצע של 87 שקל למטר, בדגימה המתבססת על 280 חנויות.

הצמיחה הזאת מתרחשת בין היתר הודות ליום השבתון לטובת הבחירות לכנסת, וכך שישראלים רבים עדיין בילו את חג הפסח בישראל על רקע מגבלות והשפעות משבר הקורונה בארץ ובעולם, והתפשטות של גל נוסף של המגפה במדינות רבות באירופה.

הנתונים הללו בוודאי נותנים רוח גבית למרכזי הקניות שספגו מכה בשנת הקורונה, כשמליסרון סיכמה את 2020 עם הפסד של רבע מיליארד שקל, והרווח של המתחרה עזריאלי צנח ב-90% ל-189 מיליון שקל. ביג סיימה את 2020 עם הפסד של כ-9 מיליון שקל (שנבע בעיקר מפער בשערוכי נדל״ן).