בנט ולפיד שוקלים: ממשלה פריטטית של קולות הימין והשמאל, בראשות נפתלי בנט

עפ"י ההצעה שעלתה במגעים בין יו"ר ימינה ויו"ר יש עתיד, למרות הרוב לקולות המרכז-שמאל בממשלה - שתורכב מסיעות העבודה, כחול לבן, מרצ, יש עתיד, תקווה חדשה וימינה - הימין יקבל בה כוח שווה לשמאל

נפתלי בנט, יו"ר ימינה, חוגג בתום הבחירות / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
נפתלי בנט, יו"ר ימינה, חוגג בתום הבחירות / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

יממה בלבד לפני שכל סיעות הכנסת ה-24 יגיעו להמלצות בבית הנשיא, הצעה חדשה עומדת על השולחן. במגעים בין יו"ר ימינה נפתלי בנט ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד, נידונה ההצעה להקים ממשלה פריטטית של קולות הימין והשמאל, ובראשה יעמוד בנט.

על-פי ההצעה, למרות הרוב לקולות המרכז-שמאל בממשלה - שתורכב מסיעות העבודה, כחול לבן, מרצ, יש עתיד, תקווה חדשה וימינה - הימין יקבל בה כוח שווה לשמאל, בדומה למנגנון הפריטטי שהופעל בממשלה הנוכחית בין גוש הימין לכחול לבן שסבלה מנחיתות מספרית.

על רקע ההצעה החדשה ולקראת ההמלצות מחר (ב') בבית הנשיא, מתקיימת בשעה זו ישיבת סיעה של כחול לבן שכינס היו"ר בני גנץ. על-פי ההערכות, גנץ צפוי לדון עם חברי סיעתו באפשרויות על השולחן ועל מי בכוונתו להמליץ מחר להרכבת ממשלה.

אמש אמר שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ כי "נלך עם מי שיושר בערכיו, נרחיק את מי שאינטרסים אישיים בליבו. אסון יקום עלינו אם תוקם ממשלת ימין קיצונית בראשות נתניהו, עם גורמים גזעניים, ללא איזון שישמור על טובת האזרחים".

יו"ר סיעת ימינה איילת שקד, שהתארחה אמש בחגיגות המימונה, לא סיפקה רמז באשר להחלטת הסיעה על מי להמליץ לראשות ממשלה, אלא רק אמרה כי בכוונתם למנוע בחירות נוספות. "החג הזה מסמל חירות ואחדות, ואני מאוד מקווה להוציא את עם ישראל לפחות לחירות פוליטית ולהקים ממשלה לאומית, טובה, יציבה ומתפקדת. ממשלה שתעבוד עבור אזרחי ישראל ותקדם את הערכים שחשובים לנו. אנו עובדים לילות כימים על-מנת לעמוד בהבטחה שלנו למנוע בחירות חמישיות על אף התוצאות המורכבות", אמרה.

כזכור, בפני ימינה ההכרעה האם להצטרף לממשלה בראשות נתניהו בתמורה לשריונים בליכוד - או לעמוד בראשות ממשלה של גוש "רק לא ביבי" ובתמיכת הרשימה המשותפת, דבר שהתנגדו לו עד כה נחרצות.

ביממה הקרובה עשויות לצאת לדרך שתי פגישות שיסמנו את הדרך בה יבחר בנט לבסוף: פגישה אחת עם לפיד ופגישה שנייה עם נתניהו, שטרם נקבעה.

כאמור, מחר יגיעו כל סיעות הכנסת ה-24 לבית הנשיא ויודיעו לנשיא ראובן ריבלין על מי הם ממליצים להרכבת ממשלה. נכון לשלב זה - נתניהו מחזיק ברוב ברור של 52 ממליצים, לעומת הלא נודע בשמאל-מרכז.