איך ייראה משפט נתניהו: הטקטיקה של ההגנה, העדות של אילן ישועה, ומתי צפויה ההכרעה

אחרי דחיות ארוכות, לראשונה בתולדות מדינת ישראל יתייצב ראש ממשלה מכהן, בנימין נתניהו, לפתיחת שלב הוכחות במשפטו הפלילי • איך צפוי המשפט להתנהל, מדוע נבחר דווקא מנכ"ל וואלה לשעבר לעלות ראשון לדוכן העדים, והאם רה"מ עצמו בכלל צפוי להיות בדיונים • גלובס עושה סדר

בנימין נתניהו, אילן ישועה, עו"ד ליאת בן ארי / צילום: אבישג שאר ישוב, יונתן בלום
בנימין נתניהו, אילן ישועה, עו"ד ליאת בן ארי / צילום: אבישג שאר ישוב, יונתן בלום

לראשונה בתולדות מדינת ישראל יתייצב ראש מכהן, בנימין נתניהו, לפתיחת שלב הוכחות (הבאת עדויות) במשפטו הפלילי. משפטם של נתניהו ושלושת הנאשמים הנוספים ב"תיקי האלפים", שאול ואיריס אלוביץ וארנון (נוני) מוזס בביהמ"ש המחוזי בירושלים ייפתח היום, בשעה 9 בבוקר.

שלב ההוכחות במסגרתו נשמעים עדי התביעה וההגנה יתקיים שלוש פעמים בשבוע - בימי שני, שלישי ורביעי - בפני השופטים רבקה פרידמן פלדמן, משה בר עם ועודד שחם. הפרקליטות תנסה להוכיח באמצעות עדים ומסמכים את שלושת האישומים בהם מואשם ראש הממשלה בקבלת שוחד והפרת אמונים בתיק 4000, ובהפרת אמונים בתיקים 1000 ו-2000.

איך יתנהל המשפט, מדוע בחרו בפרקליטות להעלות ראשון את אילן ישועה, ועד כמה צפוי נתניהו להיות נוכח בביהמ"ש - גלובס עושה סדר.

מה התפקיד של נאום הפתיחה וכמה זמן יימשך?

שלב ההוכחות יחל בדברי פתיחה של ראש צוות התביעה, עו"ד ליאת בן ארי. הנאום צפוי להימשך כעשרים דקות. בתיקים גדולים בעלי מורכבות המבוססים על סוגים שונים של ראיות, נוהגת התביעה לפתוח בנאום (או דברי) פתיחה על מנת לפרוס בפני בית המשפט את התמונה הראייתית - בנאום צפויה התביעה לפרט את סוגי הראיות שיובאו בפני בית המשפט, מי הם העדים המרכזיים ומה יוכח באמצעותם בקווים כלליים.

ההחלטה אם לפתוח את המשפט בנאום פתיחה של התביעה נתונה להחלטת התביעה, והאפשרות לכך מעוגנת בחוק סדר הדין הפלילי הקובע כי התביעה רשאית "להקדים דברי פתיחה" להבאת עדיה.

איזה חומר חדש חושפים העדים בפני השופטים?

חומר החקירה הכולל את עדותם של העדים והראיות שנאספו בחקירה נמצא בידי הפרקליטות והנאשמים וסנגוריהם. כלומר, בית המשפט לא חשוף אליו בשלב זה. על מנת לייעל את הדיון התביעה מגישה "תיק מוצגים", בהתאם להחלטה של בית המשפט, הכולל מסמכים שבכוונתה להגיש באמצעות העדים שיעידו. הפרקליטות כבר הגישה תיק מוצגים לבית המשפט. ניתן גם להגיש מסמכים בהסכמה של התביעה וההגנה.

הדרך להביא בפני בית המשפט את עדויות העדים שנחקרו במשטרה היא באמצעות העלאת העדים לדוכן העדים שיספרו את גרסתם וייחקרו חקירה נגדית. העדים גם מעידים על מסמכים הנוגעים אליהם והוגשו ב"תיק המוצגים". העד יעיד "עדות ראשית", במסגרתה יפרוס את גרסתו המלאה. התובע רשאי לשאול את העד שאלות פתוחות, אסור לו לכוון את העד בשאלות מנחות ומדריכות כמו שאלות שהתשובה עליהן היא כן או לא.

לאחר העדות הראשית, הסנגורים חוקרים את העד "חקירה נגדית". זהו אחד השיאים של ההליך הפלילי שנועד לזקק את האמת ולחשוף את החולשה שבגרסה המוצגת ככל שקיימת כזו. בשלב זה הסנגור חופשי בניסוח שאלותיו והוא ינסה להפריך את גרסת העד.

למה התביעה פותחת דווקא עם עדותו של אילן ישועה?

לאחר דברי הפתיחה יעלה להעיד אילן ישועה, מנכ"ל אתר החדשות וואלה לשעבר, אחד מהעדים המרכזיים בתיק 4000 ומי שהביא לרשויות החקירה הקלטות וחילופי מסרונים שהיו בינו לבין שאול ואיריס אלוביץ וניר חפץ, שלשיטת הפרקליטות מעידות על מערכת היחסים המושחתת שהייתה בינם לבין ראש הממשלה. ישועה צפוי להעיד בהתאם לאמירות שלו בחקירת המשטרה, כי קיבל הוראות מפורשות מאלוביץ שלא לתקוף את משפחת נתניהו.

לפי האישום, בני הזוג אלוביץ העניקו סיקור מוטה לנתניהו ובני משפחתו באופן שוטף ורציף שכלל מעורבות וירידה לפרטים של המשפחה בתכנים. בתמורה, מואשם נתניהו כי העניק לבזק הטבות רגולטוריות בסכומי עתק. בני הזוג אלוביץ מואשמים במתן שוחד ובהלבנת הון.

ההערכה היא שעדותו של ישועה תימשך מספר שבועות.

הפרקליטות רשאית להחליט על סדר העלאת העדים מטעמה. מדובר בהחלטה אסטרטגית, לצד שיקולים נוספים ביניהם אילוצי העדים או רצון להקדים ולסיים עם עדים מסוימים לפני עדים אחרים. נהוג לפתוח את המשפט עם העד החשוב ביותר, שמספר את הסיפור המרכזי, באמצעותו בית המשפט ייחשף מהשלב הראשון לתמונה הרחבה.

פרקליטות מיסוי וכלכלה בחרה לפתוח עם ישועה, שהוא אחד העדים המרכזיים להוכחת האישום החמור ביותר בכתב האישום - תיק 4000 בזק-yes במסגרתו מואשם נתניהו בקבלת שוחד.

מה קיבל ישועה תמורת עדותו?

ישועה, גם לפי ההקלטות ושאר הראיות שהוא עצמו הביא לרשות ניירות ערך ולמשטרה, היה מעורב "עד הצוואר" בדרישות לסיקור מוטה באתר וואלה לטובת משפחת נתניהו. למרות האמור, ולמרות בכירותו של ישועה, היועמ"ש אביחי מנדלבליט החליט שלא לחקור את ישועה באזהרה. ההחלטה התקבלה לאחר מחלוקת ברשות ני"ע ובפרקליטות כאשר חלק מהמעורבים בקבלת ההחלטות, בהם התובעת יהודית תירוש ומנהלת מחלקת חקירות ברשות, עו"ד ציפי גז, סברו שישועה צריך להיחקר כחשוד.

החלטת היועמ"ש, שיש מי שרואים אותה כבלתי מוצדקת, התקבלה בסופו של דבר בין היתר מאחר שישועה הבין בשלב מסוים כי ההתנהלות בוואלה היא בעייתית ולכן גם החל להקליט את הזוג אלוביץ', ובשל שיתוף הפעולה שלו עם רשויות החקירה.

האם נתניהו יהיה נוכח בשלב ההוכחות?

נתניהו צפוי להתייצב לדברי הפתיחה של בן ארי, אך יעזוב את האולם לפני תחילת עדותו של ישועה לאחר שקיבל פטור מבית המשפט. נתניהו טען בבקשתו כי מאחר שהוא מיוצג על ידי מספר עורכי דין, ומאחר שלא הייתה לו אינטראקציה אישית עם ישועה אין צורך בנוכחותו.

הכלל הוא שנאשמים נוכחים בזמן עדותם, אך בית המשפט רשאי לפטור נאשמים מהתייצבות ונוהג כך במקרים המתאימים. לכן ההחלטה לפטור את נתניהו אינה חריגה כלל.

מי העדים הבאים אחרי אילן ישועה?

עם סיום עדותו של ישועה יגיעו להעיד עדים מרכזיים נוספים בתיק 4000, בהם אבירם אלעד, עורך אתר וואלה לשעבר, מיכל קליין עורכת בכירה לשעבר בוואלה, עמית אשל עורכת בדסק וואלה. עדים אלו יעידו על הלחצים שהופעלו על עובדי וואלה לשנות את הסיקור. בקבוצה זו יעידו גם עדי המדינה ניר חפץ שהיה היועץ התקשורת של נתניהו, שלמה פילבר מנכ"ל משרד התקשורת בשנים 2015-2018 ועו"ד דנה נויפלד היועצת המשפטית לשעבר של משרד התקשורת. חפץ צפוי להעיד על שלושת האישומים.

בנוסף יעידו אבי ברגר, דרור שטרום, פליקס כהן, ניר שוורץ, יניב פלג, מוטי אלמליח, קים לוי, דב גילהר, בועז סטמבלר, שי חייק, רלי לשם, טליה גרסטלר, עדן בר טל.

בשלב הבא תעיד קבוצה של עדים הנוגעים לאישום תיק המתנות (תיק 1000), בהם איש העסקים ארנון מילצ’ן שע"פ כתב האישום סיפק לזוג נתניהו מתנות וטובת הנאה, ומזכירתו הדס קליין שהיתה אחראית לתיאום העברת המתנות וקבלת בקשות מבני הזוג נתניהו. הפרקליטות הקדימה את עדותם של מילצ’ן וקליין ורק לאחר מכן תחזור לעסוק בעדים נוספים מתיק 4000 הקשורים לרגולציה של בזק, ובתיק 2000 (פרשת נוני מוזס-נתניהו).

בקבוצה של העדים בתיק 1000, מלבד מילצ’ן שיעיד בסוף הרשימה וקליין שתעיד בתחילתה, יעידו גם יונתן חסון שהיה נהגו של מילצ’ן, שני קוסקס אם הבית של ג’יימס פאקר, אתי קנר העוזרת לשעבר של מילצ’ן, לימור ליקובסקי, מנהלת החשבונות של מילצ’ן שרה שוחט, דוד בבלי, עמית ברזילי ועוד.

רגע השיא - האם נתניהו יעלה להעיד?

לאחר סיום עדותם של עדי התביעה, תתחיל פרשת ההגנה - במהלכה מעידים הנאשמים ככל שהם מחליטים להעלות לדוכן העדים. הנאשמים - נתניהו, בני הזוג אלוביץ ומוזס צפויים לעלות לדוכן העדים. רגע השיא במשפט יהיה כשראש הממשלה נתניהו יעלה להעיד להגנתו וייחקר נגדית על ידי התובעת ליאת בן ארי. בהתאם לסדרי הדין, אחריו יעידו העדים שיבחר להביא להגנתו ולאחר מכן בני הזוג אלוביץ ועדיהם ואחרון יהיה נוני מוזס ועדיו. בית המשפט רשאי לשנות את סדר העדות לבקשת הצדדים.

כמה זמן צפוי המשפט להימשך?

כתב האישום בתיק נתניהו כולל 333 עדי תביעה, וחלק מהעדים כמו אילן ישועה יעידו מספר דיונים רב ועדותם תימשך שבועות. שמיעת העדויות שלוש פעמים בשבוע נועדה לקדם את המשפט באופן יעיל, אך המשפט צפוי להימשך חודשים ארוכים. אם מי מהנאשמים יגיעו להסדרי טיעון שייתרו את הבאת עדים, המשפט עשוי להסתיים מוקדם יותר - אך כרגע אין הידברות על הסדרי טיעון.

לפי ההערכות, המשפט הזה עשוי, או עלול, ללוות אותנו עוד כשנה וחצי ואפילו שנתיים. צריך גם לזכור שלאחר מתן הכרעת הדין ובמידת הצורך גם גזר הדין של ביהמ"ש המחוזי, צפוי הצד המפסיד להגיש ערעור לבית המשפט העליון. ניסיון העבר מלמד שההליך בעליון ימשך עוד כשנה. ובמלים אחרות, אלא אם יהיו הסדרי טיעון בתיק הזה, הוא צפוי להסתיים רק בעוד כשלוש שנים. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הזוג שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.