בחירות 2021 | סיקור שוטף

ריבלין: אמסור החלטה בקשר למועמד לראשות הממשלה מחר

הליכוד, הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה המליצו על נתניהו - דבר שנתן לו 52 ממליצים • כחול לבן, העבודה, מרצ וישראל ביתנו המליצו על לפיד • נציגי ימינה המליצו על בנט ותקווה חדשה לא המליצו על אף מועמד

הנשיא ריבלין בפגישות ההמלצות עם המפלגות לקראת הרכבת ממשלה, היום / צילום: Associated Press, Amir Cohen/Pool
הנשיא ריבלין בפגישות ההמלצות עם המפלגות לקראת הרכבת ממשלה, היום / צילום: Associated Press, Amir Cohen/Pool

בבית הנשיא מתקיים היום (ב') סבב ההתייעצויות בין ראשי הסיעות בכנסת ה-24 לנשיא המדינה ראובן ריבלין. בסופו של הסבב, יחליט הנשיא למי להעניק את המנדט להרכבת הממשלה. לפי לוח הזמנים שפרסמה דוברות בית הנשיא - עד ליום רביעי השבוע הוא צפוי להודיע על החלטתו וכך יתחיל השלב הבא בניסיונות הרכבת הממשלה.

22:30

נשיא המדינה מסר שהוא ימסור את החלטתו באשר למועמד עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה מחר (ג') במהלך היום.

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק.

21:22

סבב ההתייעצויות אצל הנשיא הסתיים. רע״ם היא המפלגה האחרונה שהגיעה למשכן, והיא בחרה שלא להמליץ על איש. בסיכומו של דבר, נתניהו הוא המועמד המוביל עם מספר הממליצים הגבוה ביותר - 52, לפיד עם 45 ובנט עם שבעה.

19:20

מפלגת תקווה חדשה של גדעון סער לא המליצה על אף אחת מחברי הכנסת, וקוראים לריבלין להזמין את לפיד ובנט לחדר על מנת שיסדרו ביניהם הסכם ומכבדים לתמוך בהסכמה בין השניים. על כן, יש לנתניהו רוב ממליצים על פני לפיד: לנתניהו יש 52 ממליצים וללפיד מסמנים 45 ממליצים. 

יפעת שאשא ביטון: "עשינו מאמצים רבים כדי שהצדדים יגיעו להסכמות. לצערנו לא הקשיבו לנו והתחילו מגעים ישירים רק במוצש האחרון והתוצאות ידועות. לפיד ובנט המליצו כל אחד על עצמו. לכן אנחנו לא נמליץ על אף אחד".

18:54

גורמים בליכוד מוסרים כי "גדעון החליט להמליץ על לפיד. אם בנט לא משנה את המלצתו לנתניהו - הוא מכשיר ממשלת שמאל בראשות לפיד והמשותפת".

18:40

מרצ המליצה כצפוי על לפיד.

17:30

הציונות הדתית המליצה כצפוי על נתניהו.

16:50

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן המליץ על לפיד להרכבת הממשלה. עם זאת ליברמן ציין כי "אם יימצא מישהו עם יותר סיכוי נתמוך בשני".

16:00

בשעה זו מתחדש מצעד הממליצים בבית הנשיא עם הגעתו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. אולם העיניים במערכת הפוליטית נישאות אל גדעון סער, שטרם הודיע על מי בכוונתו להמליץ על הרכבת הממשלה. מוקדם יותר היום הודיעו נציגי ימינה לנשיא כי הם ממליצים על בנט לראשות ממשלה, מה שמשאיר אצל לפיד 45 ממליצים בלבד.

אם סער ימליץ על לפיד, יעלה מספר הממליצים עליו ל-51, בדומה ל-52 שממליצים על נתניהו. במקרה כזה שיקול הדעת של הנשיא יכול להוביל אותו להטיל את הרכבת הממשלה על לפיד. עם זאת, סער עשוי להמליץ על בנט כדי לשמר את הציר ביניהם ואת יכולת ההכרעה בידיי השניים.

מפלגת העבודה, שנכנסה על הנשיא לפני היציאה להפסקה, המליצה על לפיד.

13:25

נציגי יהדות התורה המליצו לנשיא ריבלין להטיל את המנדט על נתניהו. 

הבאים בתור יהיו נציגי מפלגת העבודה. לאחר מכן, הליך ההמלצות יצא להפסקה עד השעה 16:00. בשעה 18:00 צפויים להגיע נציגי תקווה חדשה, ישראל ביתנו, הרשימה המשותפת, הציונות הדתית, מרצ ורע"ם. 

12:35

נציגי ימינה המליצו על נפתלי בנט להרכבת הממשלה. איילת שקד ביקשה מהנשיא שלא להעביר את המנדט לכנסת, אלא לתת את האפשרות לבנט במידה שלא מצליחים להרכיב ממשלה בסיבוב הראשון. 

שקד ציינה כי  "אנחנו חושבים שהחרמות הובילו אותנו לאינסוף מערכות בחירות והיה טוב אם סיעות אחרות היו גמישות יותר. היה אפשר מזמן להקים ממשלה יציבה. לאור שיח החרמות, האדם היחיד שיכול והמתאים ביותר, לא הסתייע בידו להקים ממשלה". בתגובה אמר ריבלין כי "ייתכן מאוד שאני אעביר את זה כנסת. החוק מאפשר לי".
שקד: "אני חושבת שזה לא נכון, אם תטיל את המשימה על אדם מסוים והוא לא יצליח, ראוי שאדם נוסף יקבל עוד הזמדנות. אנחנו נחזור ונבקש את ההזדמנות עבור בנט. אני חושבת שלא נכון להעביר לכנסת".
ריבלין: "ואם לא יהיה לו יותר ממליצים?".
ח"כ מתן כהנא (ימינה): "את זה נדע כשיהיה סבב נוסף".

נציגי ימינה בבית הנשיא / צילום: מארק ניימן / לע״מ
 נציגי ימינה בבית הנשיא / צילום: מארק ניימן / לע״מ

בהמשך היום צפויים להגיע לבית הנשיא נציגי יהדות התורה, העבודה, ישראל ביתנו, הציונות הדתית, תקווה חדשה, מרצ ורע"ם - לפי גודל הסיעות.

10:00

ראשונים להגיע לבית הנשיא היו נציגי הליכוד, השרים אמיר אוחנה, צחי הנגבי ואופיר אקוניס - שהמליצו על בנימין נתניהו. הנשיא שאל את נציגי הליכוד האם ימליצו על מועמד חלופי מטעמם והשר אקוניס השיב כי "התשובה היא שלילית. אנחנו לא מעמידים אלטרנטיבה. בחרנו בצורה דמוקרטית וחופשית בנתניהו לעמוד בראשות הליכוד ב-2019 ולכן הוא האיש מטעמנו המועמד לראשות הממשלה".

משלחת הליכוד בבית הנשיא / צילום: מארק ניימן / לע״מ
 משלחת הליכוד בבית הנשיא / צילום: מארק ניימן / לע״מ

בשבוע שעבר יצאו בליכוד נגד הנשיא ריבלין בדרישה שיעניק את המנדט כפי שהיה בפעמים קודמות למי שיש בידיו מספר גבוה יותר של ממליצים. בבית הנשיא לא אהבו את רוח הדברים ויצאו נגד הליכוד. הבוקר מקווים שם שהפגישה הזו תעבור בשקט יחסי.

בהמשך הגיעו לבית הנשיא נציגי יש עתיד מאיר כהן, אורנה ברביבאי וקארין אלהרר שהמליצו בפני הנשיא על יאיר לפיד להרכבת הממשלה. בתשובה לשאלת הנשיא אם ימליצו על מועמד חלופי הודיעו כי הם ממליצים על לפיד בלבד.

נציגי יש עתיד בבית הנשיא / צילום: מארק ניימן / לע״מ
 נציגי יש עתיד בבית הנשיא / צילום: מארק ניימן / לע״מ

נציגי ש"ס המליצו בפני הנשיא כצפוי על נתניהו ואמרו כי הוא היחיד שיוכל להרכיב ממשלה מתפקדת. "יש לו יכולת להביא 65 מנדטים לקואליציה ואנחנו אפילו יודעים להגיד איך", אמרו ולא יספו.

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע כי החליט שהסיעה תמליץ על יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד להרכבת הממשלה. גנץ שוחח עם לפיד, עדכן אותו על החלטתו ואמר: "כפי שהבטחנו, גם הבוקר, נמשיך לעשות הכל כדי שתוקם ממשלה ישרה, ושהמנדט לא יגיע לנתניהו שעסוק כל כולו במשפטו שאליו התייצב הבוקר.

"אני קורא לכל חברי גוש השינוי להמליץ היום על ח"כ לפיד בכדי למנוע מנתניהו לקבל את המנדט ולהמשיך בשיח להקמת ממשלת הריפוי שאזרחי ישראל כל כך זקוקים לה.
בכל מקרה, יהיו ההמלצות אשר יהיו ותהיה החלטת הנשיא אשר תהיה, אמשיך במאמץ לאחד את גוש השינוי ולגשר על הפערים השונים".

חברי הרשימה המשותפת לא צפויים להמליץ על איש בפגישה עם הנשיא. בהודעה שפרסמה חד"ש נכתב כי  "בהתחלה החלטנו שאם לפיד יביא 55 ממליצים, נהיה מוכנים לדון בהמלצה עליו, כפוף לתנאים מסוימים. אלא שיום לאחר מכן - לפיד הביע נכונות להקמת ממשלת ימין ברוטציה עם בנט, ושותפיו של לפיד מהמחנה שנגד נתניהו תמכו ברעיון.

"המטרה שלנו היא להקים ממשלה שתדחוף לפתרון בנושא הפלסטיני, סיום הכיבוש, הפסקת האפליה והגזענות, ותנהל מדיניות חברתית כלכלית שתתמוך במעמד הביניים ובעניים".

שאלת המפתח: על מי תמליץ תקווה חדשה?

נכון לשעה זו עוד לא ברור על מי ימליצו חלק מחברי "גוש רק לא ביבי", ובדגש על ימינה של בנט ותקווה חדשה של גדעון סער. לכן, ללא שינוי של ממש, צפוי נתניהו להחזיק במספר גבוה יותר של ממליצים, שכן ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית כבר הכריזו על תמיכה בו.

בפתח השיחות אמר הנשיא ריבלין כי "משנסתיימה מערכת הבחירות לכנסת ה-24, אנחנו פותחים כעת את סבב ההתייעצויות לקראת הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על אחד או אחת מחברי הכנסת הנבחרים.

"תהליך הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על ידי נשיא המדינה נקבע בחוק יסוד: הממשלה. וכך קובע סעיף 7 לחוק ואני מצטט: 'משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך'.

"עד כאן לשון החוק. מטרתו של התהליך הקבוע בחוק היסוד היא להביא להרכבת ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה שנבחרה על ידי הציבור. ולפיכך, וכפי שאמרתי בעבר, ואני שב ואומר כעת, השיקול המרכזי שינחה אותי הוא הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חבר הכנסת בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה.

"כך נהגו כל נשיאי ישראל לדורותיהם, כך נהגתי בכל מערכות הבחירות הקודמות וכך אנהג אף עתה. במהלך היום הזה, נבחרי הציבור יעלו אל בית הנשיא, הוא בית העם, וישמיעו את קולו, את קולכם. גם בסבב ההתייעצויות הזה, כפי שהיה בסבבי ההתייעצות הקודמים, מאז נכנסתי לתפקידי, תהליך ההתייעצות יהיה שקוף וגלוי לציבור, מתוך רצון ומחויבות, לקדם שקיפות מול אזרחי ישראל."