העומס בנמלים: דרישה משרת התחבורה רגב לפעול בדחיפות

במכתב חריף שנשלח היום לשרת התחבורה קוראים ראשי ארגוני התעשיינים, המסחר הספנות והמובילים להתערבות מהירה במה שהם מכנים "מצב חירום תפעולי בנמלי הים" • נכון לעכשיו 55 אניות מטען ממתינות בים ולא יכולות לכינס לנמלים בשל עומס מצטבר

נמל אשדוד / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
נמל אשדוד / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הארגונים היציגים של גופים רבים במשק פנו היום (ג') לשרת התחבורה, מירי רגב, בדרישה כי זו תתערב באופן אישי במה שהם מכנים, "מצב חירום" בנמלי הים. זאת לאור עומס חריג של אניות מטען שממתינות ימים רבים מחוץ לנמלים אשדוד וחיפה עד לפריקתן. המצב אף הביא לביטולים של הגעות של אניות משא לישראל (פקידות). כך למשל שתי אוניות גדולות של חברת הספנות הבינלאומית MSC, שהיו אמורות להגיע בשבועות האחרונים מהמזרח, לפרוק כאן סחורה ולהעמיס סחורה של יצואנים בדרך לארה"ב, דילגו על ישראל. במקרים אחרים מכולות שהיו אמורות להגיע לישראל נפרקו בנמלים אחרים, כך שלמצב יש השפעה ישירה על יבואנים ויצואנים. בתחילת השבוע תעשיינים בישראל אף הזהירו ממחסור בחומרי גלם שתקועים בים, דבר שעשוי להביא לפגיעה ממשית בייצור.

"בשבועות האחרונים אנו חווים עומס חריג בנמלי הים התיכון, כאשר מטענים בייבוא ובייצוא לא מועמסים ונפרקים מאוניות בפרק זמן סביר. מספר האניות הממתינות להיכנס לנמלים נע בין 40 ל-60, ולראשי הענף לא זכור עומס הדומה לזה שאנו חווים כיום. בשל כמויות ייבוא גדולות של מוצרים וחומרי גלם ועלייה בהזמנות למוצרי צריכה, גבר הביקוש לשרותי נמלי הים. עלייה חריגה זו גרמה לכך שקצב הגעת הסחורות אינו עומד ביחס לקיבולת הנמלים... בשל ההמתנות והעיכובים, חברת נמל חיפה ביטלה לאחרונה את שרות 'החלונות' לפחות עד ה-13 לאפריל. לאניית מכולות בינונית עד גדולה אין קיום ללא 'חלונות' ולכן שלוש חברות ספנות כבר הודיעו על הפסקה בפקידות לחיפה לכמה הפלגות ואחרות צמצמו את פקידותיהן. חברות אחרות הטילו היטל כספי ניכר לכיסוי העלות שבהמתנה לשרות בתור התפעולי הרגיל", נכתב במכתב שעליו חתומים עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר בישראל, ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים בישראל, ד"ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות וגבי בן הרוש יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל.

בהמשך נכתב כי, "המשמעות של העיכובים הנה: פגיעה בקבלת סחורות, מוצרים וחומרי גלם, פגיעה במוניטין היצוא הישראלי, פגיעה בכושר הייצור (נזק ישיר ועקיף), ותשלומים עודפים המושתים על בעלי המטענים, כאשר הנזק למשק הישראלי גדל מידי יום. חברות הנמל אמנם פועלות למקסם את הקצאת הצוותים לפריקת מטענים ככל יכולתן, אולם העומס החריג שנוצר לא מאפשר להן להגביר את התפוקות על מנת לצמצם את המתנות כלי השיט... נוכח מצב זה, כמתואר לעיל, החריג בחומרתו, אנו מבקשים את התערבותך האישית למציאת פתרונות לשיפור המצב התפעולי בנמלי הים", נכתב בסוף המכתב.

מבדיקת גלובס עולה כי בתחילת השבוע קיים מנכ"ל משרד התחבורה, עמוס מלכה, דיון מיוחד בנוגע למצב בנמלים, ואף פנה להסתדרות, על מנת לנסות ולקדם פתרונות יחד עם ועדי העובדים, בעניין הגדלת כוח האדם בנמלים.

לאור המצב, ואולי בניסיון להרקיע את השטח, שלח היום מנכ"ל נמל אשדוד, משה (שיקו) ז'נה מכתב ללקוחות רבים שלו ובו נכתב כי "בימים אלו חברת נמל אשדוד חווה ביקושים חריגים במיוחד לכל סוגי המטענים... בנוסף לכל גרם משבר הקורונה לשיבושים קשים בנמלים מרכזיים בעולם... עיכובים קשים אלה בשרשרת האספקה העולמית משפיעים כמובן גם על העומסים בישראל ומתבטאים בהמתנות ושיבושים על מסגרת חלונות הזמן בם קווי אוניות אמורים לפעול בשגרה". כן נכתב כי "עובדי והנהלת החברה מגויסים לעשות כל הנדרש לצמצום העומסים ואנו צופים כי מרבית לקוחותינו יחוו זאת בזמן הקרוב".

ממשרד התחבורה טרם התקבלה התייחסות לפנייה.