קרן המטבע הבינלאומית מעלה את תחזית הצמיחה העולמית ל־2021 ל־6%

גוף ההלוואות הבינלאומי מציין בדוח חדש את ההוצאה על סיוע בכלכלות מתקדמות ואת ההאצה בהפצת החיסונים

אונייה סינית מביאה סחורה לנמל קליפורניה. / צילום: רויטרס -  Lucy Nicholson
אונייה סינית מביאה סחורה לנמל קליפורניה. / צילום: רויטרס - Lucy Nicholson

הכלכלה העולמית צפויה להתרחב השנה בקצב הכי מהיר מזה לפחות ארבעה עשורים, בזמן שמבצעי התחסנות בכל העולם נכנסים לקצב וכלכלות מתקדמות מוציאות סכומים באגרסיביות במאמץ להילחם במגפת הקורונה ובסגרים הקשורים אליה, כך הודיעה קרן המטבע הבינלאומית ביום שלישי.

הקרן צופה שכלכלת העולם תצמח ב־6% השנה, השיעור הגדול ביותר מאז 1980, כשהתחילה לעקוב אחרי נתונים על קבוצה בת השוואה של מדינות העולם. מדובר בשדרוג של תחזית לצמיחה של 5.5% שהקרן הוציאה בינואר. המגפה קיצצה את התפוקה הכלכלית העולמית ב3.3% בערך ב־2020, התוצאה הגרועה ביותר בימי שלום מאז השפל הכלכלי הגדול.

ארה"ב וסין, הכלכלות הגדולות בעולם, מניעות את השיקום. כלכלת ארה"ב צפויה להתרחב ב־6.4% השנה ולהגיע בחזרה לגודלה לפני המגפה לאחר התכווצות של 3.5% בשנה שעברה. מוקדם יותר חזתה קרן המטבע העולמי צמיחה של 5.1% ב־2021. הכלכלה הסינית צפויה לצמוח ב־8.4% השנה, עלייה מתחזית מוקדמת יותר של 8.1%.

וושינגטון הבטיחה להוציא 5 טריליון דולר מהאביב שעבר למלחמה במגפת הקורונה והשלכותיה הכלכליות, כולל חבילת סיוע בגובה 1.9 טריליון דולר שאושרה במרץ. הפדרל ריזרב קיצץ את שיעור הריבית לטווח קצר לכמעט אפס בזמן שקנה טריליוני דולרים באגרות חוב. כלכלות מתקדמות אחרות, כולל האיחוד האירופי, יפן ובריטניה, נקטו באסטרטגיות דומות.

"במחיר של 1.9 טריליון דולר, החבילה החדשה של ממשל ביידן צפויה לתת עידוד משמעותי לצמיחה בארה"ב ב־2021 וחלק מההון הזה גם ייצא באופן חיובי אצל שותפותיה למסחר של ארה"ב", נכתב בדוח.

למרות בעיות בהפצת החיסונים באירופה והתפרצויות מקומיות של קורונה שגרמו זנים חדשים של המחלה, קרן המטבע הבינלאומית העלתה את תחזיותיה לגבי כלכלות גדולות אחרות, בעיקר קנדה, בריטניה ואיטליה.

השיקום יהיה פחות חזק בשווקים מתעוררים רבים ובכלכלות מתפתחות שנפגעו קשה מהירידה בתיירות ובייצוא סחורות ולעתים אין להן המשאבים הפיננסיים לרפד את הפגיעה בכלכלות שלהם, כך נכתב בדוח קרן המטבע.

"שיקום בכמה קצבים קורה בכל המחוזות בכל קבוצות ההכנסה, וקשור לשינויים הגדולים בקצב הפצת החיסונים, מידת התמיכה הכלכלית מצד הממשלה וגורמים מבניים כמו מידת ההסתמכות על תיירות", אמרה גיטה גופינת', הכלכלנית הראשית בקרן המטבע העולמית, במהדורה האחרונה של התחזית הכלכלית העולמית של הקרן לחצי שנה.

באזור הסהרה באפריקה, התל"ג אמור לצמוח ב־3.4% השנה, שיפור לעומת תחזית של 3.2% בינואר. התוצר באמריקה הלטינית ובקריביים צפוי להתרחב ל־4.6% לעומת תחזית קודמת של 4.1%. באופן כללי, כלכלות מתעוררות ומתפתחות אמורות לצמוח ב־6.7%, לעומת תחזית של 6.3% בינואר.

בזמן שמדינות שונות צופות גורל כלכלי שונה, הזהירה גופינת' את ארה"ב ומדינות עשירות אחרות שלא יהדקו את המדיניות הכספית מוקדם מדי. שיעורי ריבית גבוהים יותר בכלכלות מתקדמות עשויים להעלות את עלויות ההלוואה ונטל החוב במדינות המסתמכות על מימון מחו"ל ומושכות הון להשקעות החוצה.

"בנקים מרכזים של מדינות חשובות צריכים לספק הנחיות ברורות לגבי פעולות עתידיות עם זמן רב להתכונן, כדי להימנע ממקרים כמו שהיה לנו לפני כמה שנים", אמרה גופינת' והתייחסה לשנת 2013, אז הפדרל ריזרב הודיע באופן לא צפוי שהוא עשוי להדק את המדיניות וזה גרם לאג"ח של האוצר לזנק. עליות בשיעורי ריבית בכלכלות מתקדמות שנעשים באופן מסודר ומשקפים את ציפיות הצמיחה הגבוהות לא אמורים להיות קושי למדינות אחרות, אמרה.