הוועדה הפסיקה להתכנס, הרשויות לא השתמשו בתקציב: מצב ניצולי השואה משתפר. לאט מדי

כ-179 אלף ניצולי שואה חיים בישראל לפי נתוני הלמ"ס • לאורך השנים, רבים מהם לא קיבלו את הסיוע לו הם זקוקים וזכאים, בשל קושי במיצוי זכויות מול מוסדות המדינה • ב-2018 קיבלה הממשלה החלטה להדק את הטיפול בניצולים, אלא שההחלטה יושמה עד כה באופן חלקי בלבד, ורבים מהנזקקים עדיין מחכים לסיוע שלא מגיע

כנסת ישראל. לאורך השנים, ניצולי השואה לעתים לא קיבלו את הסיוע לו הם זקוקים וזכאים / צילום: Shutterstock
כנסת ישראל. לאורך השנים, ניצולי השואה לעתים לא קיבלו את הסיוע לו הם זקוקים וזכאים / צילום: Shutterstock

ערב יום השואה, מספר האנשים המוכרים על ידי הרשות לזכויות ניצולי השואה בישראל עומד על כ-179 אלף בני אדם. בשנת 2020, נפטרו כ-17 אלף ניצולי שואה, מתוכם כ-900 נפטרו מנגיף הקורונה. כל ניצולי השואה שנותרו בחיים הם מבוגרים בני 75 ומעלה, ומרביתם - כ-60% - נשים.

לא כל ניצולי השואה שנותרו בחיים בישראל חיים ברווחה. לפי נתוני הביטוח הלאומי, כ-50 אלף ניצולים מקבלים בפועל קצבת ביטוח לאומי, ו-36 אלף מקבלים ממשרד הרווחה שירותים שונים כגון סלי מזון לביטחון תזונתי, סיוע בטיפולים שונים, סיוע ברכישת משקפיים ותרופות ועוד.

גובה הגמלה הממוצעת לחודש לניצול שואה לפי מבקר המדינה, עומד על כ-4000 שקל בחודש. אך לאורך השנים, ניצולי השואה לעתים לא קיבלו את הסיוע לו הם זקוקים וזכאים, בשל קושי במיצוי זכויות מול מוסדות המדינה.

לשם כך, בשנת 2018 קיבלה הממשלה החלטה להדק את הטיפול הממשלתי בניצולי השואה, וליישם תוכנית בנושא מיצוי זכויות, מינוי מתכלל ושיפור המענים לניצולי השואה.

התוכנית כללה בין היתר החלטה להקים צוות בין משרדי בנושא, ולהעניק תקצוב לרשויות המקומיות כך שיפעלו לסייע לניצולי השואה בכלים סוציאליים נוספים. אך שנתיים לאחר מכן, דוח מעקב של המרכז להעצמת האזרח קובע כי החלטת הממשלה לא מיושמת במלואה.

התוכנית, שנועדה לשפר את התיאום בין משרדי הממשלה בנושא הטיפול בניצולי השואה ולקדם את הגעתם של המשאבים שמשקיעה הממשלה בנושא ליעדם, כוללת שמונה סעיפים: הקמת צוות ממשלתי ובין משרדי לטיפול בנושא ניצולי השואה, ריכוז מידע על הסיוע לניצולים, פתרון חסמים באמצעות שיפור התיאום בין המשרדים, ריכוז מידע אודות טיפול הרשויות בניצולים, דיווח שנתי לממשלה בנושא הטיפול בניצולי השואה, פרויקט מיצוי זכויות בהגעה לבתי הניצולים, מיצוי זכויות על ידי המשרד לשוויון חברתי, ותקצוב רשויות מקומיות לטובת פעילות בקרב ניצולי השואה.

ואולם, מבדיקת המרכז להעצמת האזרח עולה כי שלושה סעיפים לא יושמו עד היום. צוות ממשלתי קם ונפגש 6 פעמים עד סוף 2019, אך בשנת 2020 לא קיים מפגשים ויש אי וודאות לגבי המשך עבודתו. גם ההחלטה בעניין הדיווח הממשלתי - לא מיושמת. ב־2019 היה הצוות ערוך לדווח לממשלה או לצוות השרים אך לא נקבע אופן הדיווח או מועד מתאים.

התקציב לא הגיע והרשויות המקומיות הקפיאו שירותים

העברת התקצוב לרשויות המקומיות, אף היא נתקלה בקשיי ביצוע. ב־2019, התקציב עמד על 20 מיליון שקל אך הוא הועבר לרשויות המקומיות רק בתחילת חודש יוני.

עיכוב העברת תקציב 2019 הוביל לכך שרשויות רבות הקפיאו את פיתוח השירותים במחצית הראשונה של השנה. דוח המבקר משנת 2020 מצא כי התקציב לא מוצה, כאשר רק 30% ממנו יושם בפועל.

כלומר, רק כ-62% מההחלטה יושמו באופן מלא. תמונה דומה, עלתה גם מדוח מבקר המדינה, שפורסם השנה, ומראה שלצד שיפור ניכר במיצוי הזכויות של ניצולי השואה עדיין ישנם ניצולי שואה רבים החיים בעוני וכלל המאמצים והמשאבים המושקעים בנושא לא מצליחים להוציאם ממצב זה.

עוד לפי מבקר המדינה, כ-70% מניצולי השואה המקבלים תגמול חד-שנתי, זקוקים למענק השלמת הכנסה כדי להתקיים בכבוד. לפי דוח המבקר שפורסם בשנת 2020, "משרד האוצר והרשות טרם מצאו פתרון לשפר את מצבם הכלכלי. בשנים שעברו מאז הדוח הקודם עלה שיעור הנזקקים להשלמת הכנסה השייכים לקבוצה זו של ניצולים מ-67% בשנת 2017 ליותר מ-70% בשנת 2019. עוד לפי הדוח, "המעקב העלה כי ליקוי זה לא תוקן אלא אף החמיר".

מיכל ש. צדוק, מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח, אומרת על כך כי "לצד שיפור ניכר במיצוי הזכויות של ניצולי השואה, בעבודת הצוות הבין משרדית ובמיליארדי השקלים המושקעים בתמיכה בניצולי השואה, מצבם הכלכלי של חלק גדול מניצולי השואה ממשיך להיות בכי רע.

"ניצולי שואה רבים חיים את שנותיהם האחרונות בקושי כלכלי, וההזדמנות שלנו להעניק להם חיים של כבוד הולכת ואוזלת, מאחר שבכל יום אנו נפרדים מכ-41 מהם בממוצע. זה הזמן לפעול ולשפר את המצב העגום הזה, אנו מצפים מרשויות הממשלה להמשיך ולפעול בכל המרץ בצורה שתביא תוצאות ותייצר מציאות אחרת לכלל ניצולי השואה החיים בישראל".