צ'ק אין | פיצ'ר

לצאת לחופשה כשכולם בעבודה והילדים בכיתה: לאן אפשר לטוס בלי להיכנס לבידוד

בא לכם כבר לטוס? לפני שמזמינים טיסות, כדאי להביא בחשבון כמה דברים שכדאי לבדוק מראש • רצוי להכיר את מדיניות ההתנהלות של העסקים או נהלי בידוד/יציאה למרחב הציבורי במדינת היעד, להכין את בדיקות הקורונה ולהיערך נפשית לכך שהמדינה שבה תנפשו תיכנס לסגר מיידי

קרפאטוס, יוון / צילום: יח"צ
קרפאטוס, יוון / צילום: יח"צ

לאן אפשר לטוס? מדי שבוע מתארכת רשימת המדינות שמתירות כניסת ישראלים, בדגש על מחוסנים, וחברות התעופה מגיבות בהתאם ומשבצות טיסות בלו"ז. מי שלא יכול לחכות לקיץ יוכל לטוס כבר כעת - עם בדיקה (אחת לפחות) ובלי בידוד עם ההגעה למדינת היעד. בשלב זה יש לזכור כי מי שלא מחוסן או מחלים (כולל ילדים) יידרש להיכנס לבידוד עם החזרה לישראל. משך הבידוד הוא 10 ימים בכפוף לביצוע של שתי בדיקות קורונה (הראשונה מבוצעת מיד לאחר הנחיתה).

לפני שמזמינים טיסות, ההמלצה החמה היא להביא בחשבון כמה דברים שכדאי לבדוק מראש. ראשית, יש להכיר את מדיניות ההתנהלות של העסקים או נהלי בידוד/יציאה למרחב הציבורי במדינת היעד. בקפריסין, למשל, אותה כבר פוקדים ישראלים, גם לתיירים יש מגבלות בתנועה. למעשה, משרד התיירות הקפריסאי הבהיר כי אין כל הבדל בין תיירים ובין תושבים בהיבט האכיפה והשמירה אחר ההנחיות. בין השאר, לפני כל יציאה למרחב הציבורי, יש לשלוח הודעת סמס - מותר לצאת באמצע השבוע פעמיים ביום ובסופי שבוע שלוש פעמים, בכל פעם עד שלוש שעות. הקנס למפרים: 300 אירו.

זאת ועוד, יש להיערך (נפשית בעיקר) לשינויים מיידים על פי החלטות ממשלה. ביוון למשל, בקיץ הוחלט על סגר מיידי בסלוניקי וישראלים ששהו בעיר מצאו עצמם מול שדה תעופה מושבת ובלי יכולת לשוב לישראל. בסופו של דבר הופעלו טיסות מיוחדות להשבתם.

החלטות על סגר לילי או חובת בידוד יכולות להתקבל בדיוק כשאתם נופשים ביעד. ככל ששיעור המתחסנים גדל הסיכוי שזה יקרה קטן, אולם יש לקחת זאת בחשבון.

נושא שלישי מתייחס לבדיקות הקורונה שעל כל הנוסעים לבצע לפני היציאה ולפני החזרה ארצה. מכאן שיש לוודא מראש היכן ניתן לבצע בדיקה (72 שעות לפני הטיסה) במדינת היעד ומהו המחיר שלה לכל נוסע.

ומה עם אי הוודאות שהפכה לחלק מהמציאות של ימינו? חברות התעופה וסוכני הנסיעות מבינים שהאפשרות לבטל את הנסיעה או להזיז אותה צריכה להיות חלק מהעסקה. באל על, למשל, מי שרוכש כרטיסי טיסה עד 30 ביוני השנה יוכל לבצע שינוי בכרטיס לטיסה אחרת היוצאת עד ה-30.4.2022 (מבלי לשלם דמי שינוי אבל לשאת בהפרשים במידה ויהיו בהתאם לעונתיות). בישראייר מציעים לרכוש מגן לביטול הנסיעה בעלות של 35 דולר לאדם באמצעותו ניתן לבטל את הנסיעה עד 72 שעות לפי מועדה. את נושא הביטולים מומלץ לבדוק מראש ולוודא כי תקבלו החזר על כספכם במידה והטיסה לא תצא אל הפועל. בהזמנה עצמאית כדאי לבדוק זאת גם מול בתי המלון.

להלן רשימה חלקית של יעדים שאליהם כבר אפשר לטוס ולנפוש:

יוון סומנה כיעד התיירותי הבולט ביותר של הישראלים. לא רק שמדובר ביעד נפלא וחביב על הישראלים, אלא שהוא במרחק טיסה קצר והוא משופע בטיסות ישירות לאיים השונים. ישראייר הכריזה שהיא מסתערת על האיים כשבכוונתה להפעיל טיסות לתשעה יעדים ביוון בהתאם למועד שעליו הכריזה המדינה כי תקבל תיירים - מאמצע חודש מאי: מדובר בטיסות לאיים מיקונוס, סנטוריני, לפקדה, כרתים (חאניה) וקוס. יעדים אלה מצטרפים לטיסות שהחברה מפעילה לרודוס, אתונה ולסלוניקי.

המחירים ליעדים השונים בטיסות של ישראייר מתחילים ב-200-280 דולר. סמנכ"ל השיווק והמכירות בישראייר גיל סתיו התייחס להאצת קצב החיסונים ביוון, באמרו "ההחלטה להאיץ את קצב החיסונים ביוון שמה אותה במרכז מפת התיירות גם לתקופה הקרובה וגם לתקופת הקיץ". לשאלה הנוגעת לסוגיית הילדים הלא מחוסנים ציין סתיו כי "ילדים יוכלו להיכנס ליוון עם בדיקת קורונה שלילית כשהשיח על הרחבת מבצע החיסונים בישראל לבני 12-16 מעודדת לבצע הזמנות".

אל על תפעיל טיסות לכרתים, סלוניקי ולרודוס במחירים תחרותיים שיתחילו ב-129 דולר לאדם (ללא כבודה) וארקיע תפעיל טיסות לכרתים, רודוס, קרפטוס ואתונה. גם חברות הלואו קוסט הזרות הודיעו על הפעלת טיסות ליוון: וויז אייר שתפעיל טיסות לזקינטוס ולקורפו (בהם היא מפעילה בסיס עונתי ולכן מתאפשרת הפעלת קווים ישירים), ריאנאייר הודיעה שתפעיל טיסות מתל אביב לחאניה (כרתים), רודוס ולקורפו. אין ספק שיוון תרכז את עיקר תשומת הלב מהתיירים ומהעוסקים בענף.

ועוד ממדינות הבלקן: סרביה - טיסות ישירות לסרביה יתקיימו כבר החודש: ארקיע תפעיל טיסה מ-23 באפריל לבלגרד ואל על תציע טיסות לבלגרד מה-3 במאי בתדירות של שלוש פעמים בשבוע. מחירי הטיסות יחלו ב-234 דולר לאדם (ללא כבודה).

קרואטיה הכריזה שהיא רוצה את הישראלים וכבר "מקבלת" טיסות ישירות - ארקיע מודיעה על טיסות לדוברובניק מ-23 באפריל. החברה מציעה חבילה מ-450 דולר ל-3 לילות. גם בולגריה היא יעד רלוונטי: אל על תפעיל טיסות לסופיה ב-19 לאפריל בתדירות של שתי טיסות שבועיות ובמחיר שיתחיל ב-180 דולר.

איחוד האמירויות - השבוע יצאה לדרך הפעילות המסחרית של חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי, איתיחאד איירוויז, שהשיקה קו ישיר מתל אביב. זמן קצר לפני ההשקה הוגדרה ישראל על פי משרד התיירות של אבו דאבי כמדינה ירוקה, ולפיכך ישראלים פטורים מבידוד עם הגיעם לאבו דאבי. וויז אייר שמפעילה האב (בסיס) באבו דאבי הודיעה גם על השקת קו ישיר מתל אביב - מחירי הכרטיסים יחלו ב-89 שקל למועדים מסוימים (ובחלקם המחירים מתחילים בכ-250 שקל) לקו שיחל לפעול ב-18 באפריל. בתוך כך הטיסות לדובאי מתל אביב נמשכות - פליי דובאי, והחברות הישראליות חידשו את הפעילות בקו - בעיקר לדובאי.

יש לזכור כי מזג האוויר באיחוד האמירויות מתחמם מאוד לקראת הקיץ ולכן העונתיות מסתיימת לקראת סוף מאי. לדובאי יכולים להיכנס ישראלים לא מחוסנים בכפוף להצגת בדיקת קורונה שלילית ולביצוע של בדיקה נוספת לאחר הנחיתה.

גיאורגיה - בין המדינות הראשונות שהודיעו כי יקבלו את התיירים המחוסנים מישראל בלי חובת בידוד. נוסעים לא מחוסנים יידרשו לבצע בדיקת קורונה ביום השלישי לשהותם במדינה - כל הנוסעים, כולל המחוסנים, נדרשים לבצע בדיקת קורונה 72 שעות לפני המראה מישראל. אל על הודיעה השבוע כי מ-11 באפריל תשיק טיסות ישירות לטיביליסי שבגיאורגיה במחיר שיתחיל ב-200 דולר.

זנזיבר -יעד נוסף שישראלים יכולים לטוס אליו שבו נתוני התחלואה מאז תחילת המגפה נמוכים במיוחד. מ-28 באפריל ישראייר תפעיל טיסות ישירות לאי שבאוקיינוס ההודי שהפך ליעד חביב על הישראלים בשנים האחרונות. החברה מחדשת את טיסותיה ליעד ותפעיל שתי טיסות שבועיות במחיר שיתחיל ב-444 דולר.

ארה"ב - מלחמת המחירים על ארצות הברית יצאה לדרך לקראת הגעתה של אמריקן איירליינס בחודש מאי לישראל ועל פי התיאבון של חברות התעופה ללכוד את תשומת לבו של הנוסע ליעד מספר 1 של הישראלים. על פי מבצעים עליהן הכריזו אל על ויונייטד איירליינס מחירי הטיסה לניו יורק יחלו ב-650 דולר. ההזמנות תקפות גם לטיסות המיועדות לאביב, לקיץ ולתקופת החגים. בארה"ב רק נציין כי הנכנסים לניו יורק מחויבים עדיין בבידוד וכי לכל מדינה תקנות בידוד משל עצמה (אותן יש לוודא לפני הטיסה).

סיני - אפשר גם יבשתית: לאחרונה נפתח מעבר הגבול לסיני שבשלב זה מגביל את היוצאים למכסה יומית (של 300 איש ואישה) ולשעות פעילות שלא כוללות את סופי השבוע. עתירה שהוגשה בנושא אולי תוביל להקלות במגבלות, כשהיא גם דורשת לאפשר למי שאינו מחלים או מחוסן לצאת מהארץ לסיני (כיום המעבר מותנה בהצגת תעודת מתחסן/מחלים). היוצאים לנפוש בסיני נדרשים לבצע בדיקת קורונה לפני החזרה לישראל ובדיקה נוספת במעבר הגבול - בדיוק כפי שקיים בנתב"ג. 

האם גם טיסות לשארם אל שייח מצויות באופק? אחרי שאג'יפט אייר הגישה בקשה לטוס לתל אביב ישראייר הגישה בקשה להפעיל טיסות מתל אביב לשארם אל שייח'. עד כה בקשתה לא אושרה.