אמזון ניצחה בהצבעה באלבמה: העובדים לא יוכלו להקים התאגדות במחסן

החברה השיגה למעלה ממחצית מהמצביעים במחסן בבסמר אלבמה • הספירה עדיין נמשכת, אך מכיוון שצריך למעלה מ-50% מהמצביעים, התוצאה כבר ברורה • איגוד הקמעונאות, הסיטונאות והכלבו: "לא נאפשר לשקרים, ההונאות והפעילות הבלתי חוקית של אמזון לעבור מבלי שנערער עליהן"

עובד של אמזון / צילום: צילום: רויטרס Kacper Pempel
עובד של אמזון / צילום: צילום: רויטרס Kacper Pempel

תוצאות ההצבעה בנוגע להתאגדות עובדי המחסן של אמזון בבסמר, אלבמה, צפויה להסתיים ביום שישי עם ניצחון לחברה שהתנגדה להקמת ועד עובדים בתחומה. המועצה הלאומית ליחסי עבודה שמעורבת בספירה מסרה כי עד כה (17:30 שעון ישראל) הספירה העלתה כי 1,600 עובדים מתנגדים להצטרף להתאגדות העובדים. 660 הצביעו בעד ההצטרפות. נותרו עוד כ־950 קולות לסיום הספירה מתוך כ־3,200 עובדים שהצביעו.

הבחירות בבסמר התקיימו על רקע התעניינות ציבורית, משפטית ופוליטית סביב נוהלי העבודה בחברה במהלך המגפה. בעוד שבמשך שנים נכשלו נסיונות שונים להקמת התאגדויות באמזון, ב־12 החודשים האחרונים, שנת המגפה בארה"ב, דווקא נרשמה עלייה באקטיביזם של העובדים. חלקם מחו על אמצעי הבטיחות הלקויים, לדבריהם, של החברה נגד נגיף הקורונה והתלוננו כי החברה מפטרת עובדים שארגנו עיצומים במחאה על כך.

חלק מהטענות הללו מצאו אוזן קשבת. כך לדוגמה, בניו יורק, התובעת של המדינה הגישה תביעה נגד יחס החברה לעובדים בתקופת הקורונה. כמו כן, הרגולטורים בתחום העבודה בארה"ב מצאו כי אכן היו עובדים שפוטרו בתגובה לניסיונותיהם לגרום לעובדים להתקומם נגד יחס החברה אליהם.

מנגד, כאשר המהלך של ההתאגדות בבסמר החל לקרום עור וגידים, המנהלים של אמזון דרשו מהעובדים להשתתף ב"שיעורים נגד הקמת התאגדויות", שלחה המון הודעות לטלפונים של העובדים נגד איגודי עובדים ואף תלתה שלטים ברוח זו ברחבי המחסן העצום.

בחודשים האחרונים אמזון נלחמה בניסיונות ההתאגדות בבסמר - הראשון מאז הניסיון הרציני הקודם להתאגד בחברה ב־2014. על פי הדיווחים בתקשורת האמריקאית, אמזון שכרה יועץ נגד איגודים במחיר גבוה ופעלה להניא את עובדיה מההצבעה בעד ההתארגנות. לבסוף הצביעו קצת מעל מחצית העובדים - 3,200 מתוך 5,800 איש במחסן בבסמר.

עובדי החברה אמרו שהם רוצים שינוי במדיניות ההפסקות וביטחון תעסוקתי טוב יותר. בעוד שהחברה מציעה הפסקת צהריים של 30 דקות ושתי הפסקות של 15 דקות במשמרות של 10 שעות של העובדים, העובדים אומרים שהזמן אינו מספיק וכי הם מותשים מהעבודה הקשה - הם נעים ללא הרף במהלך המשמרות שלהם, כאשר חלקם הולכים למעלה מ־10 קילומטרים מדי יום. טענות אחרות נשמעו כלפי הפיטורים בחרה, שלדבריהם, נראו שרירותיים מדי.

מנגד, אמזון וחלק מהעובדים שמתנגדים להקמת ההתאגדות, טוענים שהם לא רוצים שצד שלישי יחצוץ בין מנהלים לעובדים. באמזון טענו שהיא כבר מציעה שכר טוב והטבות בריאות נדיבות, פרישה ושכר לימוד.

"העובדים שלנו יודעים את האמת - שכר התחלתי של 15 דולר ומעלה, שירותי בריאות מהיום הראשון ומקום עבודה בטוח", אמר דובר אמזון בהצהרה. "עודדנו את כל העובדים שלנו להצביע, וקולם יישמע בימים הקרובים".

באחד מרגעי השפל של המאבק, בכיר באמזון תקף את ברני סנדרס שהיה בדרכו לנאום בפני עובדים באלבמה. בסדרת ציוצים טען הבכיר כי אמזון "מתקדמת" הרבה יותר מהסנאטור מוורמונט, כי היא לא רק מדברת על זכויות עובדים ושכר מינימום של 15 דולר במשך שנים ארוכות, אלא עושה זאת דה־פקטו באמצעות שכר מינימלי של 15.30 וביטוח בריאות.

בסדרת ציוצים אחרת מהחשבון הרשמי של אמזון, הגיבה החברה לחבר קונגרס אחר שהתייחס לדיווחים לפיהם עובדים בחברה נאלצים להשתין לתוך בקבוקים ולעשות את צרכיהם בשקיות כדי לעמוד בלוחות הזמנים התובעניים. החברה כתבה: "אתה לא באמת מאמין שדברי כאלה קורים אצלנו". אלא שמיד לאחר התגובה צצו מסמכים רשמיים של מנהלים בחברה שהוכיחו מעל לכל ספק כי בחברה ידעו על הפרקטיקה הזו. חלפו כמה ימים והחברה התנצלה.

לארגון שליווה את ההתאגדות, RWDSU - איגוד הקמעונאות, סיטונאות וכלבו - יש שבוע להתנגד לתוצאות לפני שהמועצה הלאומית ליחסי עבודה (NLRB) מאשרת את התוצאה. היא יכולה להגיש התנגדות המבוססת על שיטות פעולה לא הוגנות לכאורה או על בעיות בספירת הקולות.

על פי חשבון הטוויטר של הארגון, נראה כי ל־RWDSU כבר יש התנגדות מוכנה לתוצאות: "לא נאפשר לשקרים, ההונאות והפעילות הבלתי חוקית של אמזון לעבור מבלי שנערער עליהן. אמזון ידעה היטב שאם היא לא הייתה עושה את כל מה שהיא יכולה, כולל דברים לא חוקיים, העובדים שלה היו ממשיכים לתמוך בהתאגדות".

האיגוד הפנה באחרונה את תשומת הלב לתיבת דואר פרטית שהותקנה על ידי שירות הדואר האמריקאי USPS במחסן של אמזון בבסמר. זאת בניגוד לתקנות של NLRB שקובעות כי אמזון אינה יכולה לארח קלפיות בתחומה. ומכיוון שחלק מההצבעה נעשתה בדואר, בארגון יבקשו לבדוק את הדבר.

על פי דיווח ב"וושינגטון פוסט" בנושא, אמזון היא הלקוח הארגוני הגדול ביותר של USPS. על פי הודעות דוא"ל שהגיעו לידי RWDSU, אמזון לחצה על רשות הדואר להתקין את תיבת הדואר לפני תחילת הבחירות. תיבת הדואר היא ארון מתכת עם כמה מגירות נעולות שנראות כמו תיבת דואר שיש בבנייני דירות. נראה כי הארגון המאגד ינסה לטעון טענות מסוג זה ואחרות כדי לנסות ולשנות את התוצאה.